Annonce
Annonce
Ifølge Louise Køster er den økologiske trend så stærk, at det det kun er et spørgsmål om tid, før salgskurvern igen peger opad, så der er god grund til at styrke den økologiske produktion. Foto: Peter Nordholm Andersen
Nyt markedsnotat: Presset på økologien er et midlertidigt fænomen, så der er god grund til at holde fast i økologien
Økologisk Landsforening opfordrer de økologiske producenter til at holde fast i den økologiske produktion, da foreningen på baggrund af samtaler med en række nøglepersoner i den økologiske branche vurderer, at det seneste års tilbagegang i salget af økologiske fødevarer er et forbigående fænomen.
I et nyt markedsnotat opfordrer Økologisk Landsforening de økologiske producenter til at holde fast i den økologiske produktion, da foreningen på baggrund af samtaler med en række nøglepersoner i den økologiske branche vurderer, at det seneste års tilbagegang i salget af økologiske fødevarer er et forbigående fænomen.
"Selv om 2022 har været et udfordrende år, har vi fået entydige svar fra diverse konsulenter og de økologiske producenter. De betegner den nuværende krise som en forbigående markedssituation," siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.
Hun har stået i spidsen for arbejdet med at udarbejde markedsnotatet, der beskriver den aktuelle markedssituation inden for de forskellige produktgrene, og efter hendes vurdering giver notatet et godt overblik over det aktuelle økologimarked, som bør få producenterne til at tænke langsigtet og holde fast i den økologiske produktionsform.
Helle Bossen erkender, at krigen i Ukraine, energikrisen og den høje inflation har påvirket hele fødevaremarkedet generelt og givet en aktuel nedgang i salget af økologi inden for mange varegrupper.
"Men hvis vi sammenligner med salget i 2019, før landet blev ramt af corona, har der det seneste år været vækst i langt de fleste produktkategorier," siger hun.
Økologiens mangeårige vækst og meldingerne fra branchen giver også anledning til optimisme hos Louise Køster, forperson i Økologisk Landsforening, men derfor kan der efter hendes vurdering være gode grunde til, at nogle producenter midlertidigt justerer produktionen for at tilpasse den til den aktuelle efterspørgsel.
”I en tid, hvor krisen presser økologien, er det afgørende, at vi bruger vores jord bedst muligt, så vi producerer de økologiske fødevarer, som danskerne efterspørger. På den måde opretholder vi den bedst mulige balance mellem det, vi producerer, og det danskerne vil have,” skriver Louise Køster i forordet til det nye markedsnotat, der har undertitlen ”produktion og afsætning”.
Efter et turbulent år, hvor salget af økologiske fødevarer kørte lidt i bakgear, håber hun, at notatet kan inspirere flere danske landmænd til at omlægge til økologi eller udvikle deres nuværende økologiske produktion.
På kort sigt kan krisen betyde lukninger af virksomheder, men generelt har væksten i økologien været stor og konstant de sidste 20 år, og økologi er en trend, der er kommet for at blive.
— Flemming Birch, trend- og detailhandelsekspert hos Birch&Birch
”Måske står du overfor at skulle skære ned på dele af din produktion i en periode og skal kigge på muligheder for at skalere op for noget andet eller noget nyt. Her er det væsentligt, at du ser dine muligheder i et langsigtet perspektiv og notatet kan måske give dig inspiration til justeringer, som giver mening for netop din bedrift,” siger Louise Køster, som i et interview med Landbrugsavisen i denne uge betegner den nuværende krise som "alle krisers krise".
Derfor er det vigtigt, at økologien er omstillingsparat og taler ind i den nye virkelighed og de nye markedsvilkår, pointerer Louise Køster, som vurderer, at økologerne er klædt godt på til den opgave, da de altid har været vant til at kæmpe for pladsen på butikshylderne.
”Det er blandt andet på grund af økologiens evne til at tilpasse sig og vise en anden vej, at det økologiske areal og salget af økologiske produkter i lang tid er vokset år for år. For danskerne ved godt, at de lægger god plante- og dyrevelfærd, omtanke for kloden og høj faglighed i deres indkøbskurve, når produkterne er økologiske,” siger Louise Køster, som driver Rabarbergården nord for Helsinge.
Giv kunderne et godt tilbud
Efter hendes vurdering er forbrugernes nuværende adfærd snarere betinget af økonomisk smalhals end af et fravalg af økologien i bred forstand, og hun er overbevist om, at der igen vil være et enormt potentiale for de økologiske fødevarer, når den økonomiske situation normaliseres.
Den vurdering deler hun med trend- og detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch&Birch. Han har fulgt det økologiske marked gennem mange år, og i markedsnotatet skriver han, at det økologiske forbrug kommer til at vækste igen.
”På kort sigt kan krisen betyde lukninger af virksomheder, men generelt har væksten i økologien været stor og konstant de sidste 20 år, og økologi er en trend, der er kommet for at blive. Var det ikke for krisen, havde jeg ingen forbehold for, at trenden ville fortsætte,” siger han.
Han mener, at de fleste økologiske forbrugere er kendetegnet ved, at de fortsat købe økologisk under krisen, men de vil også noget andet.
”De vil gerne have et godt økologisk tilbud og forventer altså, at økologien agerer som det øvrige marked og giver svar på det, vi går og leder efter: de gode tilbud,” siger han i markedsnotatet.
Økologien er ramt af forbrugerskam
Flemming Birch peger samtidig på, at det er helt naturligt, at forbrugerne omprioriterer deres indkøb i en krisetid.
”For nogle mennesker går økologi fra at være need to have til at være nice to have, og selv om det giver et lille stik i hjertet på dem, må de acceptere at gå lidt på kompromis i tider, hvor de er pressede,” siger Flemming Birch.
Han beskriver krisen som en leveomkostningskrise, da vi bliver ramt på det, vi ikke kan vælge fra: mad, tøj, strøm, benzin og transport.
”Dem med de laveste indkomster er hårdest ramt, og når de ændrer adfærd, gør vi det alle sammen. I Danmark kan vi nemlig godt lide, at vi er nogenlunde lige, så når dem med de laveste indkomster ændrer forbrug, gør vi det alle, fordi vi ikke kan være andet bekendt. Det er en form for forbrugsskam.”
Få et gratis omlægnings- eller udviklingstjek
Er du konventionel landmand kan du i 2023 booke et gratis omlægningstjek hos Innovationscenter for Økologisk Landbrug, som har fået midler til et omlægningsprojekt fra Fonden for Økologisk Landbrug. Det sker efter et 2022, hvor der trods et vigende salg var stor efterspørgsel på at få lavet omlægningstjek.
”På trods af inflation og lavere købekraft – og dermed en frygt for faldende afsætning inden for økologi – har der i 2022 været en god efterspørgsel på at få lavet omlægningstjek, hvor mange konventionelle landmænd har undersøgt mulighederne for at producere økologisk. Det er udtryk for, at en omlægning ikke bare er en her-og-nu-beslutning, men en overvejelse, der indebærer et mere langsigtet syn på landbruget som helhed,” siger projektleder Jens Peter Hermansen til innovationscenterets hjemmeside.
Er du økolog, kan du ligeledes få et gratis udviklingstjek, få et nyt perspektiv på dit økologiske landbrug og få konkrete bud på, hvordan du kan udvikle din bedrift i takt med markedsudviklingen.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.