Annonce

Annonce

Mor og søn er på indkøb i grøntafdeling

Det er ikke mindst de yngste børnefamilier, som i øjeblikket oplever smalhals og derfor er begyndt at køber mindre eller billigere økologi, men Økologisk Landsforening forventer, at det kun er et spørgsmål om tid, før markedet vender tilbage til normalen. Foto: Moment Studio

Krig og inflation presser økologien i defensiven

Efter mange år med ubrudt fremgang for det økologiske salg, er der i årets tre første kvartaler barberet ca. 10 pct. af det totale salg, mens det samlede fødevaresalg kun er faldet med godt 6 pct. i samme periode.

For første gang i mange år er de mest dedikerede økologiske kundegrupper begyndt at skære i indkøbet af økologiske fødevarer. Det fremgår af nye tal fra analysefirmaet Kauza. De viser, at det økologiske detailsalg i Danmark i årets tre første kvartaler har mistet markedsandele og er faldet med 10 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Det ser ud til, at forbrugernes pressede økonomi og usikkerheden om fremtiden, får danskerne til at kigger mere efter tilbudsskilte end Ø-mærker, når de fylder varer i indkøbskurven.

Det forklarede Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening, da hun tirsdag på foreningens inspirationsdag i København gennemgik udviklingen på det økologiske detailmarked i årets ni første måneder.

Hun oplyste samtidig, at det er første gang, siden hun i 1999 blev ansat i foreningens markedsafdeling, at Danmark oplever et decideret fald i salget af økologiske fødevarer, men hun beskrev det som en ret naturlig reaktion, at mange forbrugere downtrader og sparer lidt på økologien i en periode med høj inflation og stor usikkerhed om fremtiden.

Datagrundlag

  • Analysen af det økologiske detailmarked er baseret på tal fra analysevirksomheden Kauza ApS, som baserer sine beregninger på kvitteringer fra StoreBox, som er Nordens største leverandør af digitale kvitteringsløsninger.

  • Data stammer fra 7.000 forbrugeres elektroniske køb Salling Group, Dagrofa, ABC Lavpris, Coops medlemsapp og Nemlig.com.

Fire forhold præger det økologiske detailmarked

  1. Øget salg af private Label
  2. Flere indkøb i discountbutikker
  3. Flere kunder går efter tilbud
  4. Mange vælger mindre pakningsstørrelser

Kilde: Kauza

Det har vi ikke set før

Men vi befinder os også i en helt unik situation, hvor krig i Europa, stigende råvare-, energi- og emballagepriser sammen med den historisk høje inflation har skabt alvorlig bølgegang og usikkerhed på det økologiske detailmarked. Det betyder ifølge Helle Bossen, at et voksende antal forbrugere er begyndt at søge mod butikkerne med de bedste tilbud og de laveste priser.

”Vi kan se, at 55 procent af indkøbsturene efter økologi i dag går til en discountbutik, mens de kun står for 44 pct. af værdien. Samtidig kan vi se, at andelen af økologiske varer, som bliver solgt i kædernes private label-serier vokser,” sagde Helle Bossen.

Tallene viser samtidig, at flere forbrugere vælger mindre forpakninger. En tendens som især er tydelig for økologisk okse- og svinekød og mejeriprodukter.

"Noget af det nye, vi ser, er at også "heavy og super users" køber færre økologiske varer, og det har vi ikke set før," sagde Helle Bossen.

”Der er tale om flere modsatrettede bevægelser, men samlet giver det et fald i salget, men trods den seneste tilbagegang, ligger det økologiske salg stadig på samme niveau som i 2019,” sagde Helle Bossen til de ca. 50 producenter og repræsentanter fra detailhandlen og foodservicebranchen, som fulgte detailsporet under Økologisk Landsforenings inspirationsdag i Scandic Spectrum i København.

En alvorlig situation

Ifølge Carsten Ahrenfeldt, markedschef i Økologisk Landsforening viser tallene, at det økologiske marked i øjeblikket er under pres, men han øjner bedre tider i horisonten.

”Som interesseorganisation vil vi og skal vi være optimistiske på økologiens vegne; og det er vi. Men vi skal også turde kigge realiteterne i øjnene. Som en konsekvens af de turbulente tider, sidder mange af aktørerne i det økologiske marked allerede i dag med en række af udfordringer,” siger Carsten Ahrenfeldt, som pointerer, at der er god grund til at tage situationen alvorligt.

Vi ved bare ikke, hvornår det er. Derfor kan der være endnu flere af aktørerne i markedet, der får problemer med markedsudfordringerne, før kurven igen knækker, og væksten igen blomstrer.

— Carsten Ahrenfeldt, markedschef, Økologisk Landsforening

Når det er sagt, er han ikke i tvivl om, at den nuværende turbulens i markedet før eller siden vil aftage, og at vi da vil returnere til ”normale” markedsforhold.

”Vi ved bare ikke, hvornår det er. Derfor kan der være endnu flere af aktørerne i markedet, der får problemer med markedsudfordringerne, før kurven igen knækker, og væksten igen blomstrer,” siger markedschefen til Økologisk Nu.

Når han alligevel ser optimistisk på fremtiden, hænger det primært sammen med, at økologien overordnet set trives, og stadig adresserer vigtige emner som sundhed, miljø, bæredygtighed, dyrevelfærd og rent drikkevand, og dermed ifølge Carsten Ahrenfeldt stadig giver masser af mening for både forbrugerne og for samfundet.

Carsten Ahrenfeldt, markedschef i Økologisk Landsforening og chefkonsulent Helle Bossen, er overbeviste om, at forbruget af økologiske varer nok skal finde tilbage til de positive vækstrater, når verden igen vender tilbage til ”normalen
Carsten Ahrenfeldt, markedschef i Økologisk Landsforening og chefkonsulent Helle Bossen, er overbeviste om, at forbruget af økologiske varer nok skal finde tilbage til de positive vækstrater, når verden igen vender tilbage til ”normalen. Foto: Jakob Brandt

Han hæfter sig desuden ved, at tallene fra Kauza viser, at det især er i småbørnsfamilier og andre husstande, hvor madbudgettet udgør en stor del af rådighedsbeløbet, at økologien har mistet en smule af sit ellers solide fodfæste.

”Men netop fordi det er en adfærd betinget af økonomisk smalhals – snarere end et fravalg af økologi som sådan – er jeg overbevist om, at forbruget af økologiske varer nok skal finde tilbage til de positive og overproportionale vækstrater, når verden igen er normal,” siger Carsten Ahrenfeldt.

Ud fra et forretningsperspektiv er det efter hans vurdering også værd at bemærke, at indkøbskurven, der indeholder økologiske varer, stadig er markant større (274 kr.) og mere værdifuld end indkøbskurven, der kun indeholder konventionelle varer (197 kr.).

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion