Annonce

Annonce

Par kigger på kaffe i supermarked

Ingen lande i verden har en befolkning, som kan matche økologiandelen i danskernes fødevareindkøb, og i intet andet land bruger borgerne lige så mange penge på økologiske varer som i Danmark, der dermed for første gang kan kalde sig dobbelt verdensmester i økologi. Foto: Moment Studio

Danskerne erobrer ny verdensrekord og bruger flest penge på økologi

Ikke alene har Danmark den største økologiske markedsandel, danskerne er nu også dem, der bruger flest penge på økologi pr. indbygger.

I gennemsnit bruger hver eneste dansker 2.580 kr. på økologi om året. Dermed har danskerne overhalet schweizerne og kan smykke sig med et dobbelt verdensmesterskab i økologi. For også når det kommer til den økologiske markedsandel, ligger vi helt i top med 12,1 pct.

Det kan man læse i den 336 sider lange årsrapport fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske paraplyorganisation, IFOAM, som traditionen tro offentliggør de mange data om den globale økologi i dag i forbindelse med åbningen af verdens førende økologiske fødevaremesse BioFach.

Selv om verdens økologer stadig kun står for 1,5 pct. af verdens samlede landbrug, fortsætter de økologiske producenter med at vinde terræn på det globale fødevaremarked, hvor danskernes suveræne position måske bedst illustreres af, at vi bruger seks gange så mange penge på økologi som den europæiske gennemsnitsborger.

Kort om rapporten

  • Rapporten ”The World of Organic Agriculture – statistic & emerging trends” udgives hvert år af Das Forschungsinstitut für biologischen Landbau,FiBL og IFOAM.
  • Den 22. udgave af den årlige rapport er baseret på tal fra 188 lande og 2021-udgaven blev offentliggjort på åbningsdagen for BioFach, der i år foregår digitalt fra den 17. til 19. februar.
  • I alt 20 danske virksomheder deltager på den danske virtuelle fællesstand, som er skabt i et samarbejde mellem Økologisk Landsforening og eksportnetværket Bio Aus Dänemark.

Mens danskerne således sidder solidt på den økologiske 'forbrugertrone', viser tallene i ‘The World of Organic Agriculture - Statistics & emerging trends 2021’, at det globale salg stort set vokser over hele kloden. Den samlede fremgang blev på ca. 68 mia. kr. Det svarer til en vækst på tre pct. i forhold til året før, men hvor USA og Europa tilbage i 2000 tilsammen stod for 97 pct. af det globale marked, er deres markedsandel skrumpet til ca. 90 pct., i takt med at økologien har slået rod på nye markeder.

Set med danske øjne er det ikke mindst en interessant udvikling for de mange hjemlige fødevareeksportører, som i fremtiden kan se flere døre åbne sig til nye potentielle eksportmarkeder, hvor Kina med en omsætning på 63 mia. kr. på få år har udviklet sig til verdens fjerde største marked efter USA, Tyskland og Frankrig.

Detailhandlen fra hele verden rapporterer om signifikant salgsfremgang siden virusudbruddet i marts.

— Amarjit Sahota, Ecovia Intelligence

Den udvikling glæder Pernille Bundgård, som er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening. Sammen med Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark står hun netop i disse dage i spidsen for et dansk eksportfremstød i forbindelse med årets digitale udgave af BioFach-messen, som holder åben frem til og med fredag.

De håber, at mange indkøbere fra nogle af de nye spirende markeder i løbet af de kommende dage vil kigge forbi hos de 20 danske udstillere, som er samlet på den virtuelle danske eksportstand Denmark eSPECIAL, som måske får en hjælpende hånd fra en uønsket gæst. 

Ifølge hovedforfatterne bag rapporten satte corona-pandemien i 2020 markante aftryk på verdenshandlen med økologi – både positive og negative, men de fleste steder er salget vokset i skyggen af COVID-19.

Mange europæiske lande har oplevet store stigninger i detailsalget af økologiske fødevarer under nedlukningerne, da forbrugeren har flere penge til at forkæle sig selv med økologi i en tid, hvor det ikke er muligt at rejse, gå på restaurant og til kulturelle begivenheder.

Det globale salg vokser

På verdensplan blev der i 2019 solgt økologiske varer til en værdi af 788 mia. kr. Det er en stigning på 3 pct. fra året før.

De største markeder for økologiske fødevarer:

  1. USA 332 mia. kr.
  2. Tyskland 89 mia. kr.
  3. Frankrig 84 mia. kr.

Højeste økologiforbrug pr indbygger:

  1. Danmark 2559 kr.
  2. Schweiz 2515 kr.
  3. Luxembourg 1972 kr.

Højeste økologiandel:

  1. Danmark 12,1 pct.
  2. Schweiz 10,4 pct.
  3. Østrig 9,3 pct.

Selv om de endelige salgstal for 2020 endnu ikke er opgjort, fastslår markedsanalytiker Amarjit Sahota fra Ecovia Intelligence (tidligere Organic Monitor), at COVID-19 var med til at løfte det globale salg af økologiske fødevarer i 2020.

"Detailhandlen fra hele verden rapporterer om signifikant salgsfremgang siden virusudbruddet i marts. Forbrugerne vender sig mod de økologiske fødevarer, da de fokuserer mere på personlig sundhed, wellness og ernæring," skriver Amarjit Sahota i sin analyse af det det globale marked i FiBL-rapporten.

Ecovia Intelligence forventer, at salgsvæksten vil fortsætte i de kommende år. Det skyldes ikke mindst, at økologien som den mest bæredygtige produktionsform tapper ind i flere fremherskende trends og samtidig har de bedste svar på udfordringerne omkring fødevaresikkerhed, transparens i fødevareproduktionen og sikre forsyningskæder, som efter Amarjit Sahotas vurdering bliver endnu vigtigere parametre i årene efter corona.

Gode muligheder for øget eksport

Forudsigelserne fra Ecovia Intelligence falder i god jord hos Pernille Bundgård, som øjner nye muligheder for danske producenter.

”Vi ser de samme tendenser i Danmark, hvor salget af økologi er steget markant under corona. At udviklingen er den samme i de lande, som danske virksomheder eksporterer til, giver virkelig gode muligheder både for dem, som allerede er på eksportmarkederne, men i særdeleshed også for dem, der er på vej,” siger Pernille Bundgård i en pressemeddelese.

Hun glæder sig også over det dobbelte danske verdensmesterskab, som befæster Danmarks suveræne førerposition som økologisk foregangsland, som er resultatet af mange års målrettet arbejde.

”En del af forklaringen på vores verdensmesterskab er, at økologiske fødevarer har en fremtrædende plads i de supermarkeder, hvor danskerne gør deres daglige indkøb. I mange andre lande skal kunderne i specialbutikker for at købe økologi,” forklarer hun.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion