Annonce
Annonce
Stifterne af Agrain, Karin Beukel t.v. og Aviaja Riemann-Andersen, producerer maskmel i både detailpakninger og sække til industrien og professionelle køkkener, og med en ny investering i ryggen, vil de nu have kunder i udlandet til at tænke cirkulært og spise upcyclede fødevarer. Foto: Agrain
Agrain vil lære hele verden at genbruge mask fra øl- og whiskybrygning i nye fødevarer
Ungt iværksætterfirma gør klar til at erobre verden med et helt nyt bæredygtigt fødevarekoncept, som forvandler et restprodukt fra bryggerierne til specialmel, granola og snack.
Når Danmarks virtuelle fællesstand åbner 17. februar i forbindelse med verdens største økologimesse, BioFach eSpecial, er det med en helt ny innovativ dansk fødevareproducent på holdkortet i skikkelse af iværksættervirksomheden bag produktserien Agrain.
Trods sin korte levetid har Circular Food Technology allerede fået en del omtale af sit sortiment, som omfatter en helt ny meltype og forskellige smagsvarianter af granola og snackprodukter, som alle har det tilfælles, at ’genbrugskorn’ i form af inddampet mask fra nogle af landets økologiske øl- og whisky-producenter udgør hovedingrediensen.
Aviaja Riemann-Andersen, CEO og medstifter af Circular Food Technology, ser et kæmpe potentiale i teknologien bag det nye patentanmeldte koncept, som hun forventer at kunne sælge til udlandet, bl.a. i form af joint ventures. Af samme grund forsøger Agrain i øjeblikket at skabe størst mulig opmærksomhed på de maskbaserede produkter blandt potentielle samarbejdspartnere i udlandet, som kunne have lyst til at forarbejde lokal mask til fødevarer.
Nedtælling til BioFach eSpecial
-
På grund af corona-pandemien bliver verdens største økologiske fødevaremesse, BioFach i 2021 gennemført som en digital messe.
-
For at sikre den maksimale eksponering af dansk økologi har Organic Denmark og Bio Aus Dänemark udviklet en virtuel fællesstand, www.denmarkespecial.com hvor indkøbere fra hele verden kan møde de 20 danske udstillere og deres produkter.
-
Eksportfremstødet løber af stablen d. 17. – 19. februar.
BioFach er "the place to be"
For nemmest at nå det mål, er der ingen tvivl hos direktøren:
"BioFach er ”the place to be” som økologisk producent med store ambitioner."
Aviaja Riemann-Andersen troede, at 2021-udgaven af den tyske messe var blevet udskudt til senere på året pga. Corona. Derfor blev hun ekstra glad, da Agrain som den 20. og sidste virksomhed fik en plads på Danmarks virtuelle fællesstand, som alene i kraft af sin indretning er med til at demonstrere den innovationskraft, som danske fødevareproducenter vil være kendt for i udlandet.
"Det er altid godt at være på messe, og selvfølgelig er alting lidt bøvlet pga. Corona, men det set-up, BioFach har lavet, og den struktur, Økologisk Landsforening og Bio Aus Dänemark har udviklet for messen, virker supergodt, synes jeg. Vi glæder os til at være med og til at møde andre danske, økologiske producenter og potentielle kunder," siger kvinden, som har hovedansvaret for Agrains kommercielle aktiviteter.
Vi skal være på fem markeder om fem år
De sjællandske iværksættere, som har udviklet Agrain-konceptet, tror så meget på potentialet, at de allerede efter kun et lille års tid i handlen er klar til at sætte kurs mod udlandet. Derfor deltog virksomheden også i den digitale udgave af private label-messen PLMA i begyndelsen af december 2020, hvor de to stiftere fik flere interessante udenlandske kontakter, som de nu arbejder videre med.
"Det gik væsentligt bedre, end vi havde forventet, og vi fik mange super spændende kontakter, som vi forventer os meget af, og vi planlægger at deltage på alle de messer, vi kan. Som lille ny virksomhed kommer der ud over potentielle kundeleads også en masse god læring ud af at deltage på disse messer," fastslår Aviaja Riemann-Andersen.
Hun mener, at Agrain-serien ligner en sikker vinder i en tid, hvor mindre madspild, flere plantebaserede fødevarer og bæredygtighed står øverst på fødevare-agendaen, og Agrain har efter hendes vurdering nogle produkter, som rækker langt ud over Danmarks grænser. Hendes optimisme bygger ikke mindst på, at der på verdensplan årligt bliver produceret ca. 200 mia. liter øl. Det betyder samtidig, at der produceres mere end 40 mio. tons mask, så råvareforsyningen er sikret. Masken er hidtil endt som affald, biobrændsel eller dyrefoder, men nu sikrer Agrains teknologi, at kornet kan få nyt liv som spændende ingrediens i form af forskellige typer mask, som bidrager med helt nye smagsnoter i bagværk og færdige fødevarer.
Selskabets produkter blev første gang lanceret på hjemmemarkedet via Coop Crowdfunding i begyndelsen af 2020, hvor forbrugere fra hele landet viste stor interesse for det bæredygtige koncept, som ifølge Aviaja Riemann-Andersen flugter perfekt med nogle af tidens stærkeste trends. Af samme grund fandt de første produkter hurtigt vej til sortimenterne i Irma og udvalgte butikker fra andre dagligvarekæder i Københavnsområdet. Senest er to mel-varianter landet på hylderne i Bilka og Føtex.
Agrain vil ændre fødevaresystemet
"På den store klinge arbejder Agrain for en mere bæredygtig fødevareproduktion. Vores ambition er at ændre fødevaresystemet. Det kan ikke være rigtigt, at en tredjedel af den globale fødevareproduktion ender som madspild. Fødevareproduktionen står for en kæmpe andel af CO2-udslippet. Det er vi nødt til at lave om på, og vores mel udleder 36 pct. mindre CO2 end hvedemel," siger Aviaja Riemann-Andersen.
Ideen bag Agrain blev udviklet på et innovationskursus på Københavns Universitet, hvor studerende Emil Buhl Krøll havde fulgt professor Karin Beukels kursus i innovation og entreprenørskab. Da han siden skrev speciale om mulighederne for at anvende mask til fødevareproduktion, var Karin Beukel vejleder, og de blev begge klar over, at der er et kæmpe uudnyttet potentiale i den fiber- og proteinrige mask.
Vi er kun syv i firmaet, og en af vores udfordringer er, at hele produktionen stadig er meget håndholdt, så det kan være svært at følge med. Vi bliver derfor nødt til løbende at automatisere vores processer.
— Aviaja Riemann-Andersen, Agrain
I januar 2018 vandt de førstepræmien ved Venture Cup. Det er en konkurrence for start up-virksomheder, men allerede inden sejren kontaktede de Aviaja Riemann-Andersen, da de havde brug for hjælp til at udvikle en forretningsplan. Sammen stiftede de i juni 2018 Circular Food Technology og satte turbo på produktudviklingen. Aviaja Riemann-Andersen satsede alt og opsagde sit lederjob i L'Oréal, mens veninden Karin Beukel, der har ansvaret for råvarer og produktion, satte forskerkarrieren på hold.
Ud over egne produkter udvikler Agrain i dag nye produkter sammen med andre fødevareproducenter som Simple Feast, Aurion og Food People. Sidstnævnte har netop udviklet den økologiske burgerbolle 'IPA Beer Bun'. Den bliver bagt med IPA-maskmel fra Agrain og sælges under brandet Jalm&B.
De danske bryghuse anvender primært byg, når de brygger, men også kornsorterne rug, hvede og havre finder vej til bryghusenes forskellige brygkar. Når bryghusene har sorteret den sukkerholdige ølurt fra, er der en rest af maltede skaldele og vand, som bliver kørt til Agrains produktionsfaciliteter i Bjæverskov. Det sikrer en stabil råvareforsyning med et bredt spekter af smage, som kan indgå i mange forskellige fødevarer.
Produktionen er stadig lidt for håndholdt
I 2020 omsatte Agrain for ca. en mio. kr., og det betegner Aviaja Riemann-Andersen som tilfredsstillende, taget i betragtning, at de første produkter blev lanceret i begyndelsen af coronakrisen.
"Det betød, at bl.a. landets kantiner og flere industrikunder kørte på lavt blus. Nu kan vi se, at industrikunderne begynder at komme, men vi kan også se, at vi skal satse endnu mere på detailkunder," siger Agrain-direktøren, som netop har sendt en ny serie snack-produkter i handlen.
Råvarerne kommer fra mikrobryggerier
- Agrains mølle af stål forvandler 120 kilo mask til mel på en time.
- Masken kommer bl.a. fra:
- Ørbæk Bryggeri
- Nørrebro Bryghus
- Nyborg Destilleri
- Braunstein
"Vi er kun syv i firmaet, og en af vores udfordringer er, at hele produktionen stadig er meget håndholdt, så det kan være svært at følge med. Vi bliver derfor nødt til løbende at automatisere vores processer," siger Aviaja Riemann-Andersen, som af to omgange har hentet kapital udefra for at sikre den videre udvikling af selskabet.
Venturefond øjner stort globalt potentiale
Sammen med medstifter Karin Beukel ejer hun ca. 60 pct. af Agrain, men investorer har ad to omgange investeret i selskabet. I foråret modtog Agrain en investering på 2,1 mio. kr. og senest har den nyetablerede venturefond Planetary Impact Ventures udpeget Agrain som mål for sin første investering.
Fonden, der er etableret af en personkreds med tilknytning til bl.a. Aarstiderne, har tidligere tilkendegivet, at den er villig til at investere op til 40 mio. kr. i spirende danske virksomheder, som kan bidrage til udviklingen i en grønnere retning ved eksempelvis at arbejde med upcycling af affaldsstrømme som Agrain.
I forbindelse med investeringen indtrådte fondens direktør Thomas Høgenhaven i selskabets bestyrelse, men hverken han eller Agrain ønsker at sætte tal på størrelsen af investeringen.
Der er tale om et pænt beløb, er det nærmeste Thomas Høgenhaven kommer på beløbsstørrelsen, mens Aviaja Riemann-Andersen formulerer det således:
"Investeringen giver os arbejdsro, så driften er sikret de kommende år."
Samtidig får Agrain adgang til nyttig viden og en potentiel salgskanal, og ifølge Thomas Høgenhaven kan det have stor værdi for en nyetableret virksomhed, som ikke har et etableret netværk i industrien. Selskabets udenlandske ambitioner skaber formentlig behov for pengene, og netop Agrains store globale potentiale har spillet ind på fondens beslutning om at investere i selskabet, forklarede medstifter af Aarstiderne og medlem af investeringskomiteen i Planetary Impact Ventures, Søren Ejlersen, forleden til FødevareWatch.
"Agrain er et lysende eksempel på, at der er et stort potentiale i upcycling og bedre udnyttelse af eksisterende ressourcer. Det er ret godt set og egentlig interessant, at ingen før har taget fat på det. Virksomheden er på meget kort tid kommet meget langt i udviklingen af metoder og produkter. Vi spår dem en meget spændende fremtid og glæder os til at blive en del af holdet og bidrage til udviklingen," sagde han til mediet.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.