Annonce

Annonce

Butikshylde med lokale varer

Råhandel har haft succes med at agere bindeled mellem små fødevareproducenter og Coop-butikker samt restauranter, og med den nye kapitaltilførsel satser satser selskabet på at rulle sit ditributionsnet ud til hele landet. PR-foto: Råhandel

Dansk lakridskonge investerer i salgskanal for små fødevareproducenter

En kapitalindsprøjtning på 10,5 mio. kr. skal gøre det muligt for Råhandel at ekspandere til hele landet og udbrede konceptet til andre lande.

Magten skal tilbage til fødevareproducenterne. Det var visionen, der lagde grundstenene til den danske foodtech-startup Råhandel, som har fået så meget succes med at markedsføre små fødevareproducenter, at en investorgruppe med blandt andet Johan Bülow har valgt at investere 10,5 mio. kr. i selskabet.

Ideen bag den danske foodtech-virksomhed Råhandel er at gøre små fødevareproducenter mere tilgængelige via en online markedsplads, som hjælper fødevareproducenterne med mange af de praktiske udfordringer, som kan gøre livet surt for mange iværksættere.

Råhandel er både en online markedsplads og logistikløsning for indkøbs-, køkken- og butikschefer, der i stigende grad efterspørger lokale og innovative kvalitetsprodukter fra små producenter.

Bag Råhandel står Solveig Felbo, der skiftede matematik-studiet ud med muligheden for at hjælpe små fødevareproducenter med at realisere deres potentiale, og med tilførsel af 10,5 mio. kr. og muligheden for fremtidig sparring får hun nu gode muligheder for at forfølge ambitionen om at blive en salgskanal for små fødevareproducenter i hele landet.

“Vores mission har fra starten været at hjælpe med at ændre det etablerede industrifokuserede fødevaresystem og skabe optimale vækstbetingelser for små fødevareproducenter ved at bygge et stærkt community og skabe et fællesskab på tværs af de små producenter og deres kunder. I sidste ende er det også det community, som Råhandels fundament står på skuldrene af, og det er vi meget ydmyge omkring,” siger Solveig Felbo, direktør hos Råhandel i en pressemeddelelse om den nye kapitaltilførsel.

Det tændte en ild i os at mærke, at vi var med til at skabe bedre vilkår for de små fødevareproducenter. Vi har brug for flere, der tør, og som har modet til at følge deres drømme.

— Solveig Felbo, direktør Råhandel

Hvad der startede som en hobby-beskæftigelse for Solveig Felbo ved siden af studierne, har på få år udviklet sig til en tilværelse som fuldtidsiværksætter:

 ”Det tændte en ild i os at mærke, at vi var med til at skabe bedre vilkår for de små fødevareproducenter. Vi har brug for flere, der tør, og som har modet til at følge deres drømme. Forbrugerne efterspørger i dén grad kvalitetsprodukter, men de små producenter er både køkkenchefens våde drøm og mareridt. De gerne vil have de små producenters varer, men de kan ikke handle med dem på grund af tidsmangel og praktik. Vi er derfor glade for endeligt at kunne gøre det let at handle med de små producenter,” siger Solveig Felbo.

Satser på international ekspansion

Råhandel startede med at distribuere fødevare fra en garage i Roskilde, men siden begyndelsen i 2016 er flere og flere små fødevareproducenter kommet til, og i dag er virksomheden en online markedsplads, hvor flere end 200 fødevareproducenter sælger deres varer til køkkener og Coop, som igennem de sidste 18 måneder har været fast kunde på markedspladsen.

Millioninvesteringen skal primært gå til ansættelse af flere folk. Dermed gør Råhandel sig klar til at skalere virksomheden yderligere og fortsætte først den nationale ekspansion dernæst efterfulgt af Sverige, Norge og Tyskland.

I første omgang skal Råhandel blive den foretrukne landsdækkende løsning for små fødevareproducenter og deres professionelle kunder. Et behov der ifølge Johan Bülow og de andre investorer har stort potentiale for landets mange innovative fødevarevirksomheder:

"Det er vigtigt for mig at hjælpe den næste generation af iværksættere med at indfri deres potentiale og sætte Danmark på verdenskortet inden for innovative fødevarevirksomheder. Her tror jeg på, at Råhandel kan spille en vigtig rolle i denne udvikling. Med Lakrids By Bülow har jeg selv været igennem hele denne udviklingsproces, og jeg ved, hvad værdi det har som mindre fødevareproducent at have et solidt netværk, der kan hjælpe én med at skabe en kundebase og et navn for sig selv. Derfor glæder jeg mig over at hjælpe Råhandel på deres rejse mod at skabe de bedste vilkår for landets fremtidige fødevarevirksomheder,” siger Johan Bülow, kreativ direktør i Lakrids by Bülow.

Udover Johan Bülow består resten af investorgruppen af venturefonden Rockstart, Ulf Munkedal, Søren Jørgensen, og Thomas Rudbeck. Investeringen suppleres med et matchinglån fra Vækstfonden.  

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter