Annonce
Annonce
Thise Mejeri bruger hvert år den århusianske madfestival til at teste nye produkter, og i år tager Salling-mejeriet bl.a. sin serie af havreprodukter med til Tankrogen, hvor arrangørerne forventer 30.000 gæster. Arkivfoto: Jakob Brandt
Danmarks største madfestival går på jagt efter udstillere
Food Festival 2023 forventer op mod 30.000 gæster på Tangkrogen i Aarhus, som er et godt udstillingsvindue for økologiske producenter.
Fra 1.-3. september byder Danmarks største madfestival på tre dage med madoplevelser, smagsprøver, workshops og stande, og da arrangørerne fra Food Organisation of Denmark oplever skærpet konkurrence om den madinteresserede forbrugers opmærksomhed, har de i år indledt jagten på udstillere tidligere end normalt.
Anna Lund, direktør for Food Festival og FOOD-Aarhus vurderer, at det er inflation og energikrise, som får fødevarebranchen til i højere grad at søge den direkte kontakt med forbrugerne, og hun oplyser, at den typiske Food Festivalgæst interesserer sig for mad og prioriterer måltidet og den gode smagsoplevelse i husholdningsbudgettet.
”De 30.000 gæster på Food Festival kommer for at få inspiration og produkter med hjem, som de kan bruge i hverdagsretter. Gæsterne er nysgerrige, videbegærlige og elsker at få nørdet viden om fødevarerne og kende historien bag produkterne,” siger Anna Lund i en pressemeddelelse.
Hun mener, at tiden er forbi, hvor virksomhederne kan læne sig op ad distributionsleddet.
”I dagens marked skal virksomhederne selv tage ansvar for at få slutbrugeren til at vælge deres produkter i både detail og foodservice, og på et event som Food Festival får forbrugerne præference for indkøb af specifikke produkter. siger Anna Lund.
Thise får værdifuld kundeindsigt
For Thise Mejeri giver deltagelsen på Food Festival værdifuld indsigt i kunderne.
”Food Festival er et rigtig godt sted at møde de kvalitetsbevidste forbrugere, som vi gerne vil i dialog med. Vi møder forbrugere med en holdning til det, de spiser, og vi får mange gode snakke. Det giver os værdifuld indsigt i vores omverden og vores kunder, fortæller Dorthe Lambæk Vester fra Thise Mejeri, som bruger madfestivalen til at afprøve nye produkter på markedet.
”Food Festival er jo en af de største fødevaremesser for forbrugere. Derfor har vi ofte nye produkter med, som vi kan teste. Den direkte dialog med gæsterne giver os en masse brugbar feedback, som vi tager med tilbage til mejeriet. I år tager vi vores nye havreserie med,” siger Dorthe Lambæk Vester.
Strategiske samarbejder
Thisted Bryghus deltager i år for sjette gang og salgschef Stefan Daugbjerg oplyser, at Thisted Bryghus holder til i festivalområdet Nordiske Dråber, hvor de uddeler smagsprøver, fortæller om produkterne, som tæller mange økologiske bryg.
”Mange af vores samarbejdspartnere er også på Food Festival. Sidste år lavede vi et samarbejde med Weber, hvor Thisted Bryghus stod for ølmenuen til et af deres middagsarrangementer. Det giver stor værdi for os at bringe vores produkter i spil sammen med andre lækre produkter og smagsoplevelser,” siger Stefan Daugbjerg.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.