Annonce

Annonce

Thise Mejeri bruger hvert år den århusianske madfestival til at teste nye produkter, og i år tager Salling-mejeriet bl.a. sin serie af havreprodukter med til Tankrogen, hvor arrangørerne forventer 30.000 gæster. Arkivfoto: Jakob Brandt

Danmarks største madfestival går på jagt efter udstillere 

Food Festival 2023 forventer op mod 30.000 gæster på Tangkrogen i Aarhus, som er et godt udstillingsvindue for økologiske producenter.

Fra 1.-3. september byder Danmarks største madfestival på tre dage med madoplevelser, smagsprøver, workshops og stande, og da arrangørerne fra Food Organisation of Denmark oplever skærpet konkurrence om den madinteresserede forbrugers opmærksomhed, har de i år indledt jagten på udstillere tidligere end normalt.

Anna Lund, direktør for Food Festival og FOOD-Aarhus vurderer, at det er inflation og energikrise, som får fødevarebranchen til i højere grad at søge den direkte kontakt med forbrugerne, og hun oplyser, at den typiske Food Festivalgæst interesserer sig for mad og prioriterer måltidet og den gode smagsoplevelse i husholdningsbudgettet.

”De 30.000 gæster på Food Festival kommer for at få inspiration og produkter med hjem, som de kan bruge i hverdagsretter. Gæsterne er nysgerrige, videbegærlige og elsker at få nørdet viden om fødevarerne og kende historien bag produkterne,” siger Anna Lund i en pressemeddelelse.

Hun mener, at tiden er forbi, hvor virksomhederne kan læne sig op ad distributionsleddet.

”I dagens marked skal virksomhederne selv tage ansvar for at få slutbrugeren til at vælge deres produkter i både detail og foodservice, og på et event som Food Festival får forbrugerne præference for indkøb af specifikke produkter. siger Anna Lund.

Thise får værdifuld kundeindsigt

For Thise Mejeri giver deltagelsen på Food Festival værdifuld indsigt i kunderne.

”Food Festival er et rigtig godt sted at møde de kvalitetsbevidste forbrugere, som vi gerne vil i dialog med. Vi møder forbrugere med en holdning til det, de spiser, og vi får mange gode snakke. Det giver os værdifuld indsigt i vores omverden og vores kunder, fortæller Dorthe Lambæk Vester fra Thise Mejeri, som bruger madfestivalen til at afprøve nye produkter på markedet.

”Food Festival er jo en af de største fødevaremesser for forbrugere. Derfor har vi ofte nye produkter med, som vi kan teste. Den direkte dialog med gæsterne giver os en masse brugbar feedback, som vi tager med tilbage til mejeriet. I år tager vi vores nye havreserie med,” siger Dorthe Lambæk Vester.

Strategiske samarbejder

Thisted Bryghus deltager i år for sjette gang og salgschef Stefan Daugbjerg oplyser, at Thisted Bryghus holder til i festivalområdet Nordiske Dråber, hvor de uddeler smagsprøver, fortæller om produkterne, som tæller mange økologiske bryg.

”Mange af vores samarbejdspartnere er også på Food Festival. Sidste år lavede vi et samarbejde med Weber, hvor Thisted Bryghus stod for ølmenuen til et af deres middagsarrangementer. Det giver stor værdi for os at bringe vores produkter i spil sammen med andre lækre produkter og smagsoplevelser,” siger Stefan Daugbjerg.

Flere artikler fra samme sektion

Unik økologisk drik snupper Gourmetprisen

Naturmælks nye drik Ferm, som består af 70 pct. æblemost og 30 pct. upcyclet ostevalle kom helt til tops, da Gourmetprisen 2023 blev uddelt i dag.

07-06-2023 5 minutter Mejeri

350 festivalgæster testede deres viden om musik og bælgfrugter

Plantebaseret Videnscenter var til stede på Northside Festival for at udbrede kendskabet til økologiske bælgfrugter, og flere hundrede gæster dystede i viden om musik og plantebaseret mad.

06-06-2023 3 minutter Events,   Plantebaserede fødevarer

DC-topchef: Friland risikerer at ende som Irma

Hvis ikke forbrugerne snart begynder at hale mere økologisk grisekød op af kølediskene i de danske dagligvarebutikker, frygter adm. direktør i slagteri- og forædlingsvirksomheden Danish Crown, Jais Valeur, at Friland risikerer at ende som Irma.

06-06-2023 2 minutter Kødproduktion