Nye indkøbsvaner: Forbrugere holder igen med impulskøb og økologisk kød

NYT FRA ICROFS: De stigende fødevarepriser har ændret på danskernes indkøbsvaner. I et nyt projekt fortæller en gruppe forbrugere, hvordan de har ændret indkøbsmønstre de seneste år, hvilket bl.a. har betydet mere planlægning og nedprioritering af økologisk kød.

22. oktober 2025
Læsetid: 3 minutter
Kig ned i køledisk med økologisk kød.
Det økologiske kød bliver typisk fravalgt til fordel for frilands- eller konventionelt kød, fortæller flere forbrugere i en række fokusgruppeinterviews. Foto: Moment Studio

Af: Mette Schou, forskningsassistent,
Kia Ditlevsen, lektor,
Peter Sandøe, professor, alle ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet

En række danske forbrugere fortæller om nye indkøbsstrategier, som de har taget til sig efter de seneste år med høje priser på fødevarer.

En række fokusgruppeinterviews, gennemført af Københavns Universitet som led i Organic RDD-projektet ØKO-KOST, peger på, hvordan forbrugerne i højere grad end før planlægger deres indkøb hjemmefra, orienterer sig i tilbudsaviser og tilbudsapps, forsøger at undgå impulskøb eller besøger flere supermarkeder for at købe tilbudsvarer. Derudover rapporterede flere, at de høje priser har fået dem til at skære ned på dyrere madvarer – særligt økologisk kød.

Fokusgruppeundersøgelsen

Undersøgelsens resultater er baseret på data fra otte fokusgrupper, der blev gennemført i august 2024. I alt var der 52 deltagere; 28 kvinder og 24 mænd med varierende alder, uddannelsesniveau og indkomst. Fokusgrupperne blev afholdt på Sjælland og Fyn, og deltagerne kom fra både by og land.

Alder, uddannelsesniveau, indkomst og beskæftigelse spiller en rolle for, i hvor høj grad de høje fødevarepriser påvirker forbrugernes indkøbsvalg. Mens nogle føler sig nødsagede til at give afkald på f.eks. smør og mælk i lyset af de høje priser, oplever andre, at de med lidt mere planlægning og tilbudsjagt kan købe de samme madvarer som før.

I undersøgelsen var der også forbrugere, som var begyndt at skralde (dvs. finde spiselige madvarer i supermarkedscontainere) eller skære ned på måltider som følge af fødevarepriserne. En lille gruppe forbrugere med større økonomisk råderum oplevede ikke, at priserne havde ændret deres indkøbsvaner.

Undersøgelsen peger på, at forbrugere, der ikke går op i at købe økologi, generelt fravælger økologiske varer, hvis disse blot er en smule dyrere end de konventionelle varianter. For andre forbrugere, for hvem økologi er en vigtig prioritet, når de køber ind, viser undersøgelsen en tendens til at forsætte med at købe økologiske basisvarer, men fravælge f.eks. økologisk kød, der opfattes som væsentligt dyrere end konventionelle alternativer.

Nogle erstatter det økologiske kød med frilandsprodukter, hvor de stadig har en oplevelse af, at dyrevelfærden er sikret. Andre udskifter de dyre økologiske madvarer med konventionelle produkter. Dette kan, hvis forbrugerne normalt prioriterer økologi, resultere i en oplevelse af at gå på kompromis med ens moralske principper.

Fokusgruppeundersøgelsen viser, at andre hverdagsstrategier til at håndtere de høje priser kan være at udskifte oksekød med billigere typer kød (f.eks. kylling, gris og fisk), købe plantebaserede produkter (som f.eks. hakket plantefars) eller bruge flere grøntsager og bælgfrugter. Nogle forbrugere i undersøgelsen beskrev også, at de i højere grad end før forsøger at undgå madspild.

Projektet ØKO-KOST er en del af Organic RDD 9-programmet, som koordineres af ICROFS  i samarbejde med GUDP under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Formålet med ØKO-KOST er at udforske fremtidige muligheder og udfordringer for økologisk forbrug og produktion i Danmark.