Coop Analyse: Mere end hver tredje ønsker, at momsen sænkes på økologiske varer

En ny undersøgelse fra Coop Analyse, viser et stort ønske om lavere moms på økologi, men flest borgere peger på behovet for lavere moms på frugt og grønt.

21. oktober 2025
Læsetid: 2 minutter
Kunde i frugt og grøntafdeling
Økologisk Landsforening og flere dagligvarekæder har argumenteret for lavere moms på økologiske fødevarer, men spørger man landets borgere, ønsker flest at nedjustere momsen på frugt og grønt, mens økologien kommer ind på andenpladsen. Foto: Moment Studio

Siden 2018 har Coop Analyse løbende spurgt et repræsentativt udsnit af befolkningen, om momsen på frugt og grønt bør sænkes i Danmark. Hele 86 pct. er i 2025 helt eller overvejende enige i, at det er en god idé. Det er historisk mange, viser en gennemgang af Coops data.

Kort om undersøgelsen

  • 1.013 har deltaget i undersøgelsen, som blev gennemført i slutningen af september 2025.

  • Data er vægtet på køn, alder og geografi, og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i alderen 18-74 år.

Kilde: Coop Analyse

I samme undersøgelse har danskerne også taget stilling til lavere moms/sænkning af afgifter på en række andre fødevarer, og kigger man kun på, hvem der er helt enig i, at momsen bør sænkes på en vare, er det igen frugt og grønt, der ligger i top (67 pct.), mens økologien indtager andenpladsen.

Mere end hver tredje mener, at momsen bør sænkes på økologiske varer (37 pct.), mens 34 pct. mener, at momsen bør reduceres på kød. Derimod er der ikke ret mange, som bakker op om den afgiftssænkning på chokolade og slik (8 pct.), som regeringen lægger op til.

Tidligere har regeringen afvist at sænke momsen på fødevarer, med henvisning til at de gamle it-systemer ikke kan håndtere flere procentsatser, men nu er der igangsat et arbejde, som skal opgradere systemerne, så Danmark som det sidste EU-land bliver i stand til at arbejde med forskellige afgiftssatser.

Samtidig har flere dagligvarekæder via forskellige kampagner vist, at det er nemt at påvirke fødevareforbruget i en sundere og mere bæredygtig retning ved at skrue på momsen, og undersøgelsen fra Coop Analyse viser, hvor borgerne mener, at de bør starte med at barbere momssatsen.

Økologisk frugt og grønt ligner umiddelbart et godt bud, lyder budskabet fra markedsafdelingen i Økologisk Landsforening.