Annonce

Annonce

To kalve patter samme ko

Thises 70 andelshavere øgede i 2020 mælkemængden med 6. mio. kg, og mejeriet forventer i år at nå op på 120 mio. kg mælk. Foto: Morten Telling

Corona kunne ikke stoppe Thises vækst

Trods corona kunne Thise Mejeri parkere sit hidtil største resultat på bundlinjen efter et 2020, hvor indvejningen voksede til 112 mio. kg., men indtjeningen pr. kg mælk blev den laveste i seks år.

Med en omsætning på 1.158.000 kr. i 2020 og et resultat på 31,7 mio. kr. slap Thise Mejeri nådigt gennem et coronaplaget år. Resultatet lå 1,7 mio. kr. over budget, mens væksten i omsætningen lød på 81 mio. kr., hvilket svarer til en vækst 7,5 pct.

"Dette resultat anses som værende absolut tilfredsstillende, især når man tager de i foråret til tider tumultariske coronarelaterede markedsforhold i betragtning," hedder det i en pressemeddelelse fra Salling-mejeriet.

Men ikke alle tal i årsregnskabet pegede i den retning, som mejeriets adm. direktør Poul Pedersen ønsker.

Lavere indtjening pr. kg

Selskabets indtjening for 2020 blev kun på 353 øre pr. kg. standardmælk mod en indtjening på 357 øre pr. kg. i 2019. En indtjeningsnedgang på 4 øre pr. kg. mælk er ikke tilfredsstillende, og det er den laveste indtjening pr. kg mælk i seks år hos det jyske mejeri.

"Indtjeningen er ikke, som vi havde håbet på. Det skyldes en lavere økologisk mælkepris i Danmark. Derfor har vi ikke nået den indtjening, vi gerne ville. Vi budgetterede med 360 øre pr. kg. standardmælk og nåede 353 øre. Set i forhold til hvad andre mejerier har sænket økoprisen med, er det helt ok. Det er dog selvfølgelig ikke tilfredsstillende for landmændene. Det er klart," siger Poul Pedersen, adm. direktør i Thise Mejeri, til AgriWatch.

Indtjeningen pr. kg mælk toppede i 2017 med 383 øre, men Poul Pedersen hæfter sig dog ved, at selskabet trods det seneste års indtjeningsnedgang, var klart konkurrencedygtig mht. mælke­pris­udbetaling, og han oplyser er tilfreds med at Thises betaling lå tæt op ad Arlas i et generelt vanskeligt år for mejeriindustrien.

Indvejning har kurs mod 120 mio. kg 

Selv om Thise forventer øget konkurrence på det stadigt stigende økologiske mælkemarked i Nordeuropa, har mejeriet taget hul på et travlt 2021, hvor nogle af de byggeplaner som ikke blev gennemført i 2021 skal realiseres, og selv om at mejeriet ikke forventer at få flere andelshavere i år, forventer Poul Pedersen at indvejningen vil stige med syv pct. og dermed nå op på ca. 120 mio. kg.

Egenkapitalen er vokset til 176 mio. kr. og med en soliditetsgrad på 39,4 pct føler mejeriet sig godt rustet til et år, hvor det er ambitionen at holde fast i afregningen.

Thise Mejeri forventer således i et "garanteret spændende 2021" at kunne styrke selskabets indtjening til yderligere sikring af selskabets fremtid og udbetaling af en konkurrencedygtig mælkepris til andelshaverne.

"Jeg forventer, at vi holder den her acontopris, så vi for første gang ikke skal gå ned i indtjening til landmændene. Den målsætning lavede vi i november og det har holdt her i de første måneder. Vi vil have mindst lige så god en acontopris som i 2020. Nu holder vi fast," siger han til Landbrugsavisen.

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel