Annonce
Annonce

Som en del af det landsdækkende projekt vil børn bl.a. få et undervisningsforløb om grønne madvaner. Foto: Madkulturen
Banebrydende projekt vil hjælpe over en halv million børnefamilier med at spise grønnere og sundere mad
To fonde investerer næsten 50 mio. kr. i en treårig indsats for at få flere børnefamilier til at følge de officielle kostråd i hverdagen. De næste tre år vil børnefamilier i hele landet derfor møde grøn inspiration flere forskellige steder i hverdagen; fra det lokale supermarked og kantinen til idrætsklubben og madkundskabslokalet.
To ud af tre danske børnefamilier vil gerne spise både sundere og mere bæredygtigt, men tid, vaner, mangel på inspiration og viden kan være en hæmsko.
Det skal det nye landsdækkende projekt 'Smag dig frem - gør Danmark grønnere' gøre op med. De næste tre år vil børnefamilier i hele landet derfor møde grøn inspiration flere forskellige steder i hverdagen; fra det lokale supermarked og kantinen til idrætsklubben og madkundskabslokalet.
DR vil parallelt sætte fokus på madkulturen i Danmark, både nu og i fremtiden.
Bag initiativet står Fødevarestyrelsen, Forbrugerrådet Tænk og Madkulturen, og det understøttes af en bevilling på 18,3 mio. kr. fra Nordea-fonden og 28,9 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden, som med indsatsen ventes at give op mod 500.000 danske børnefamilier landet over appetit på en sundere og mindre klimabelastende mad- og måltidskultur, som tager udgangspunkt i de officielle kostråd.
De landsdækkende aktiviteter bliver suppleret af en række dybdegående interventioner i Svendborg, Kolding og Slagelse, som involverer 10.000 børnefamilier.
"Mange vil gerne erstatte noget af kødet med grønne retter. Men det kan være en stor udfordring at omsætte de gode intentioner til hverdagen, når man skal sammensætte et grønt måltid med for eksempel linser og bønner og få det til at smage så fantastisk, at man glemmer kødet. Samtidig skal man have alle de vigtige næringsstoffer med. Det kræver nogle nye færdigheder indenfor indkøb og madlavning, som dette projekt kan nå ud til især de travle børnefamilier." siger Arne Astrup, direktør for afdelingen for ernæringsforskning og overvægt i Novo Nordisk Fonden.
Forløb i skolen om grønne madvaner
Konkret vil folkeskoleelever eksempelvis få et undervisningsforløb om grønne madvaner, i supermarkedet vil sortiment, nudging og hacks hjælpe de grønne valg på vej, i kantinen bliver personalet klædt på til at inspirere med grønne og sunde retter, og på de sociale medier vil indhold inspirere til handling hjemme i børnefamilierne.
Derudover kan familier komme på madkurser og lære nye tricks til at komme godt i mål med børnene i køkkenet, og gennem foreningslivsaktiviteter skal maden og måltidet blive en aktivitet, der bidrager til de lokale fællesskaber.
Alle lokale aktiviteter udvikles i samarbejde med medarbejdere, elever, supermarkeder, frivillige og familier fra de tre udvalgte samarbejdskommuner: Svendborg, Kolding og Slagelse.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.