Coops kunder vælger "Mere dansk og lokalt"
Knap 60.000 medlemmer af Coop har valgt, hvad der skal være dagligvarekoncernens mærkesag. Et stort flertal har stemt på 'Mere dansk og lokalt', og Coop vil nu hjælpe mindre danske producenter ind på hylderne.
Journalistik er ikke gratis. Økologisk Nu bliver drevet med hjælp fra Økologisk Landsforenings medlemmer. Vil du bidrage til vores journalistiske arbejde, kan du blive medlem af foreningen. Så støtter du samtidig foreningens arbejde for mere og bedre økologi.
59.045 Coop-medlemmer over hele Danmark har stemt, og mærkesagen ‘Mere dansk og lokalt’ har med 43,5 pct. fået klart flest stemmer blandt de tre sager, der også talte ’Mindre skadelig kemi’ og ’Grønnere mad’.
“I en mere utryg verden søger vi mod det lokale og det nære,” lyder vurderingen fra Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba, om årsagen til medlemmernes valg.
Coop skal nu fremme medlemmernes mærkesag i både foreningen og forretningen.
"Så vidt jeg ved, er vi den første andels- og medlemsejede virksomhed, der på den her måde, lader medlemmerne få indflydelse helt ud i butikkerne," siger Pernille Skipper i en pressemeddelelse.
"Det er jo i virkeligheden også derfor, det danske og det lokale er i Coops dna. Vi er ejet af to mio. danskere, Coop er startet som en masse lokale brugsforeninger, og vi har stadig det største netværk af butikker i de små byer og over hele landet," siger hun.
Sammen om det nære
Resultatet siger noget bredere om stemningen i befolkningen, mener Pernille Skipper:
"Resultatet kan både ses helt specifikt som udtryk for, hvad medlemmerne forventer af deres butik. Nemlig flere danske og lokale varer. Men det kan også ses bredere, som en måling af stemningen i befolkningen. Og her tolker jeg det som, at man rykker sammen om det nære, gerne vil handle lokalt og måske også er optaget af, at vi er selvforsynende og kan selv."
Foreningen vil nu arbejde politisk for bedre rammevilkår for danske producenter.
I forretningerne er ambitionen både at sælge flere varer fra danske og lokale producenter og hjælpe dem med at vokse sig større som leverandører til Coops butikker.
"Vores medlemmer vil rigtig gerne have flere varer fra danske og lokale producenter. Og vi vil rigtig gerne sælge flere danske varer," siger Thor Skov Jørgensen, adm. direktør i Coop.
Coop har allerede rigtig mange lokale og danske producenter som leverandører. Flere producenter har leveret til Coop gennem mange årtier og har vokset sig store og udviklet sig med Coops butikker som de vigtigste aftagere.
Støtte til mindre danske producenter
Coop uddeler også hvert år flere priser til mindre danske producenter i samarbejde med Danmarks største kokkekonkurrence ’Sol over Gudhjem’.
"Men ofte sælger vi allerede så meget fra de mindre danske producenter, som de kan producere. Så det kræver også, at vi hjælper leverandørerne med at udvikle sig og opskalere deres forretninger," siger han.
Det er dette arbejde med at hjælpe og udvikle lokale producenter, som Coop nu har en ambition om at systematisere og bygge videre på efter valget af medlemmernes mærkesag.
"Det har vi rigtig gode erfaringer med fra tidligere, f.eks. med Thise Mejeri og Fejø Frugt," siger Thor Skov Jørgensen.