Annonce

Annonce

Til sommer debuterer Arla på markedet med økologiske plantedrikke

Mens salget af drikkemælk falder med 3-4 pct. om året, er markedet for plantedrik siden 2018 vokset med 50 pct. Det vil Arla have en bid af.

05. marts 2020
Læsetid: 3 minutter
Jörds logo

Arlas nye brand Jörd skal udelukkende bestå af plantebaserede produkter. Foto: Arla

Til sommer kan forbrugerne finde et helt nyt brand i køledisken, når Arla lancerer sin økologiske havredrik Jörd, som kan fås i tre varianter

"Efterspørgslen på plantedrik er stigende. Derfor er det en helt naturlig udvikling, når Arla følger denne forretningsmulighed op - selvom mælk selvfølgelig stadig vil være vores primære produkt," siger Jesper Skovlund, der er PR-chef i Arla.

Selvom produkterne først kan købes om flere måneder, har mejeriselskabet allerede varslet deres forestående entré på markedet i en pressemeddelelse. Heraf fremgår det, at Arla vil bruge sin viden og ekspertise inden for fødevarer og direkte adgang til gode, lokale råvarer til at udvikle plantekategorien. 

Det nye brand Jörd skal udelukkende bestå af plantebaserede produkter. Det fremgår også, at der bag lanceringen er en klar ambition i Arla om at spille en ledende rolle i kategorien inden for de kommende år.

Jörd

  • Senere i år lancerer Arla tre havredrikke, der er 100 procent plantebaserede, under det nye brand Jörd.

  • Jörd Havre er en ren havredrik med en ren og frisk smag.

  • Jörd Byg har en delikat sødme fra byg.

  • Jörd Hamp har et strejf af hamp, der elegant balancerer havrens sødme med en bitterhed og nøddeagtige toner.

  • Havredrikkene er produceret med økologiske ingredienser på Esbjerg Mejeri, og alle ingredienserne er fra Norden.

  • Havredrikke indeholder 15 pct. havre, hvilket ifølge Arla er op til 50 pct. mere end markedsledere på det danske marked.

  • De nye havredrikke vil stå på køl i supermarkederne.

  • Arla planlægger løbende at lancere flere plantebaserede produkter under Jörd.

Danmark er det første marked, der bliver præsenteret for Jörd.

'Med det nye brand vil Arla demokratisere plantebaserede produkter ved at løfte hele kategorien og bidrage til, at forbrugerne får mulighed for at vælge et bredere udvalg af plantefødevarer,' fremgår det af pressemeddelelsen.

Når de tre havredrikke rammer køledisken til sommer, kan danskerne vælge mellem varianterne Jörd Havre, der er en ren havredrik, Jörd Byg, der er fremstillet af havre og byg, samt Jörd Hamp, der er fremstillet af havre og hamp. Fælles er, at de er naturlige og rene med en kort ingrediensliste på fire til fem råvarer.

Arla fremhæver, at virksomheden lever af hele tiden at spotte nye trends og udvikle produkter, som forbrugerne efterspørger. De plantebaserede drikke ligger i naturlig forlængelse af Arlas øvrige sortiment, hvor der er planter i en lang række produkter, og mange af Arlas landmænd dyrker allerede i dag planter som havre og byg, som kan bruges til plantefødevarer.

”I første omgang fremstiller vi plantedrikkene af nordiske råvarer; men på sigt skal vi kigge på, om det skal være vores andelshavere, som skal stå for dyrkningen af kornet til plantedrikkene," siger Jesper Skovlund til Okologisk.nu.

Hanne Søndergaard, der er koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla, uddyber i pressemeddelelsen, hvorfor Arla nu går plantevejen:

"Vi skal hele tiden være dygtige til at følge med udviklingen i forbrugernes vaner og behov. Det gælder også kategorier, som ligger uden for mejeri. Vores vigtigste opgave er at have en tidssvarende portefølje af kvalitetsprodukter, der sikrer den højst mulige afregning til vores landmænd. Og det forventer vi, at Jörd i høj grad vil bidrage til,” siger hun og tilføjer:

”Vores nye havredrikke differentierer sig ved at bringe nye smagskombinationer ind i kategorien, at være baseret udelukkende på økologiske og nordiske råvarer og ved at indeholde op til 50 procent mere havre sammenlignet med markedslederne i Danmark.”

Flere artikler fra samme sektion

Hvor blev økologien egentlig af i Den Grønne Trepart? Det spørgsmål bliver rejst i Nordjylland

På Halkær Kro torsdag aften vil repræsentanter fra hhv. landbruget, naturen, forskningen og politik diskutere, hvad der blev af økologien i Den Grønne Trepart. Debatten vil være gratis at overvære.

07-05-2025 2 minutter Events

Greenpeace lancerer turistorganisation: ‘Kom og besøg Nordens Døde Hav’

Tourism Denmark er navnet på en ny turistorganisation, der fører kampagne i Danmark og i Europa for "Nordens Døde Hav". Bag initiativet står Greenpeace, der vil råbe EU op med budskabet om, at Danmark bryder EU’s lovkrav om at skabe et sundt vandmiljø.

07-05-2025 3 minutter Miljø,   Natur

Cocktaileffekten fra pesticider kan øge risikoen for kræft hos børn

Børn, der udsættes for flere pesticider samtidig, har øget risiko for kræft, viser nyt amerikansk studie. En af forskerne bag anbefaler derfor, at man køber økologiske fødevarer.

02-05-2025 3 minutter Pesticider,   Udland,   Forskning