Annonce

Annonce

Køer på græs

Malkekvæget hos Thises 71 andelshavere kan tage det helt roligt, vurderer mejeridirektør Poul Pedersen, for selv om Salling-mejeriet snart lancerer en økologisk havredrik, har de ikke udsigt til at blive arbejdsløse. Foto: Morten Telling

Thise lancerer økologisk havredrik

Thise Mejeri er snart klar til at lancere sin allerførste plantedrik. Den bliver baseret på havre og kommer i handlen i løbet af foråret.

Flere producenter har de seneste år meldt sig ind i kampen om kunderne til de plantebaserede drikke, som et voksende antal forbrugere efterspørger. og om få uger lander den første havredrik fra Thise Mejeri i køledisken i en stribe Coop-butikker i København.

Mejeriet ønsker endnu ikke at oplyse, hvilken Coop-kæde, som skal forhandle den plantebaserede drik, men et oplagt bud er Irma-kæden, som er Thises tætteste samarbejdspartner i detailhandlen.

Havredrikken skal produceres på en helt ny produktionslinje, som Thise er ved at indrette i et hjørne af det gamle osteri, hvor der blev plads til overs efter de seneste to års 5.000  stor udbygning af Salling-mejeriet.

Mejeridirektør Poul Pedersen tør ikke gætte på, hvor stort salget bliver af den nye plantedrik, men selv om han holder fast i, at Thise Mejeri primært er sat i verden for at sælge andelshavernes mælk på en tilfredsstillende måde, oplever han fuld opbakning fra baglandet, og det er vigtigt for ham.

For selv om havredrikken bliver en direkte konkurrent til de mange forskellige typer komælk, som andelshaverne leverer råvarer til, kan de godt se fornuften i, at

Salling-mejeriet forsvarer sin markedsposition ved at lancere sin egen plantedrik.

»Vi har både logistik og distribution på plads i forvejen, og man skal være meget tonedøv, hvis ikke man har registreret, at vi kommer til at spise mange flere plantebaserede produkter i fremtiden,« siger Poul Pedersen om baggrunden for lanceringen.

Det nytter ikke noget at være fundamentalist. Det er forbrugerne, der bestemmer, og derfor kommer vi med det her produkt.

— Poul Pedersen

Thise Mejeri indvejer ca. 110 mio. kg mælk om året, og mens den samlede mælkekategori er under pres, oplever Thise stadig et voksende salg af økologisk mælk, så Poul Pedersen forventer ikke, at Thises-leverandørernes køer har udsigt til at blive arbejdsløse på grund at mejeriets første skridt ud på plantevejen.

"Nu må vi se, hvordan salget udvikler sig, men man skal være meget tonedøv, hvis ikke man har registreret, at vi kommer til at spise mange flere plantebaserede produkter i fremtiden,« siger Poul Pedersen over den håndfri mobil på vej hjem fra et bestyrelsesmøde i Aurion.

Personligt har han aldrig lagt skjul på, at han er mejerimand med stor M for mælk, og da Økologisk.nu for anden gang i løbet af fem minutter spørger ind til den nye 'havremælk!', er han tæt på at vende bilen og sætte kurs mod redaktionen for at belære journalisterne om, at ud over, at Thises plantedrikke og mælk begge er flydende og bliver i solgt i papkartoner, så har de ikke ret meget tilfælles. Plantedrikke bliver aldrig til mælk.

"Men det nytter ikke noget at være fundamentalist. Det er forbrugerne, der bestemmer, og derfor kommer vi med det her produkt," siger han og afslører, at mejeriet også har brugt en del kræfter på at udvikle syrnede produkter på basis af planteproteiner.

"Jeg skal ærligt indrømme, at jeg troede, at vores fremtid inden for plantebaserede produkter lå inden for syrnede produkter, men vi blev ikke helt tilfredse med de produkter, vi lavede, så vi besluttede at en havredrik," siger Poul Pedersen.

Han oplyser, at Thises havredrik er helt fri for E-numre og indeholder ca. 10 pct. havre, og får tilsat ekstra protein og rapsolie for at give en mere fyldig drik.

"I modsætning til de fleste eksisterende plantedrikke bliver vores ikke UHT-behandlet, så den skal opbevares på køl, hvor den får en holdbarhed på ca. 20 dage," siger Poul Pedersen, som håber, at forbrugerne bemærker, at der dermed er tale om et friskere produkt til de langtidsholdbare alternativer.

I modsætning til de UHT-behandlede plantedrikke, der har en holdbarhed på over et halvt år og derfor kan produceres i meget store partier, er Thise nødt til at producere havredrik et par gange om ugen, så der hele tiden er friske forsyninger.

Det gør produktet dyrere, og Poul Pedersen lægge ikke skjul, at Thise ikke kommer til at konkurrere på pris.

"Vores havredrik bliver på niveau med de dyreste," siger han.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage