Annonce
Annonce
Travl højsæson sikrer Svaneke Bryghus et stærkt årsregnskab
2021 startede stille, men en travl højsæson fik ølkedlerne i Svaneke til at snurre for fuld kraft resten af året. Det sikrede, at Svaneke Bryghus kom godt ud af 2021 på trods af diverse corona-nedlukninger.

Mange danskere har fået smag for økologisk øl fra Svaneke - både når de er hjemme i de private gemakker og når de er i byen. Foto: Svaneke Bryghus
Til trods for at 2021 var præget af nedlukning i restaurationsbranchen i flere perioder på grund af corona, har danskerne været gode til at købe Svaneke-øl - både når de har været ude, men også i de private hjem.
Derfor kommer Svaneke Bryghus ud af det seneste regnskabsår med et tilfredsstillende resultat på 2,8 mio. kr. efter skat i et år, hvor det bornholmske bryggeri oplevede en lille vækst i omsætningen. Når bundlinjen blev 255.000 kr. mindre end i 2020 tilskriver bryggeridirektør Steen Jespersen det primært stigende energi- og råvarepriser.
Bestyrelsen i Svaneke Bryghus er på den baggrund godt tilfreds med det samlede resultat og er fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden, selvom man lige nu holder vejret på landets østligst beliggende bryggeri og afventer følgevirkningerne af krigen i Ukraine og de afledte prisstigninger på råvarer og energi.
Vi forsøger at være på forkant med udviklingen
”Bryggeriets fornemmeste opgave er naturligvis at brygge gode øl, som falder i forbrugernes smag, men i et så stærkt og konkurrencepræget marked, som det danske ølmarked, er det også vigtigt at have fingeren på pulsen, og være på forkant med udviklingen,” siger Steen Jespersen i en pressemeddelelse, hvor han især tilskriver det positive resultat flere rettidige investeringer i bl.a. en ny dåsekolonnen, som gør det muligt for bryggeriet at lancere flere øl i dåser med både 33 cl. Og 44 cl. i de kommende år.
”Kort sagt, vi har et meget velfungerende bryggeri, og vi skruer løbende på de parametre, vi kan, og det er årsagen til, at vi kan holde vores position i markedet,” siger Steen Jespersen, som også tilskriver det stor betydning, at bryggeriet ligger på Bornholm, som danner rammen for et stærkt og loyalt ”hjemmemarked”.
Flere artikler fra samme sektion
Vild start for Madmarked: Det overgår vores vildeste fantasier
Over 10.000 glade kunder lagde vejen forbi Alma på Sylows Allé i løbet af butikkens første fire åbningsdage.
Irmas afløser åbner med verdensnyheder og en gammel kending på hylderne
Alma Madmarked bliver den første dagligvarekæde, som sælger produktserien Noma Projects, mens det næppe overrasker ret mange, at det københavnske madmarked overtager Irmas passion for det økologiske sortiment hos Thise Mejeri.
Thise Mejeri får nu mælk fra antibiotikafrie besætninger
Som det eneste mejeri i landet har Thise Mejeri nu fået certificerede antibiotikafrie besætninger, som allerede leverer omkring en tredjedel af mejeriets mælk. Produktionen har åbnet for nyt eksportmarked i USA.