Annonce

Annonce

Ølhaner med Svaneke Øl på værtshus

Mange danskere har fået smag for økologisk øl fra Svaneke - både når de er hjemme i de private gemakker og når de er i byen. Foto: Svaneke Bryghus

Travl højsæson sikrer Svaneke Bryghus et stærkt årsregnskab

2021 startede stille, men en travl højsæson fik ølkedlerne i Svaneke til at snurre for fuld kraft resten af året. Det sikrede, at Svaneke Bryghus kom godt ud af 2021 på trods af diverse corona-nedlukninger.

Til trods for at 2021 var præget af nedlukning i restaurationsbranchen i flere perioder på grund af corona, har danskerne været gode til at købe Svaneke-øl - både når de har været ude, men også i de private hjem.

Derfor kommer Svaneke Bryghus ud af det seneste regnskabsår med et tilfredsstillende resultat på 2,8 mio. kr. efter skat i et år, hvor det bornholmske bryggeri oplevede en lille vækst i omsætningen. Når bundlinjen blev 255.000 kr. mindre end i 2020 tilskriver bryggeridirektør Steen Jespersen det primært stigende energi- og råvarepriser.

Bestyrelsen i Svaneke Bryghus er på den baggrund godt tilfreds med det samlede resultat og er fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden, selvom man lige nu holder vejret på landets østligst beliggende bryggeri og afventer følgevirkningerne af krigen i Ukraine og de afledte prisstigninger på råvarer og energi.

Vi forsøger at være på forkant med udviklingen

”Bryggeriets fornemmeste opgave er naturligvis at brygge gode øl, som falder i forbrugernes smag, men i et så stærkt og konkurrencepræget marked, som det danske ølmarked, er det også vigtigt at have fingeren på pulsen, og være på forkant med udviklingen,” siger Steen Jespersen i en pressemeddelelse, hvor han især tilskriver det positive resultat flere rettidige investeringer i bl.a. en ny dåsekolonnen, som gør det muligt for bryggeriet at lancere flere øl i dåser med både 33 cl. Og 44 cl. i de kommende år.

”Kort sagt, vi har et meget velfungerende bryggeri, og vi skruer løbende på de parametre, vi kan, og det er årsagen til, at vi kan holde vores position i markedet,” siger Steen Jespersen, som også tilskriver det stor betydning, at bryggeriet ligger på Bornholm, som danner rammen for et stærkt og loyalt ”hjemmemarked”.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel