Annonce

Annonce

Paknig af grødblandinger hos Aurion

Aurion kom ud af det seneste regnskabsår med et resultat på 835.000 kr., efter et år, hvor virksomhedens grundlægger Jørn Ussing Larsen t.h. sagde farvel til sit livsværk og definitivt overlod tøjlerne til andre. Foto: Jakob Brandt

To års underskud vendt til plus hos Aurion

Efter to år med underskud bidrog 'surdejsbølgen' og corona-nedlukningen i foråret 2020 til, at farven på bundlinjen i Hjørring-virksomhedens seneste årsregnskab skiftede farve.

Der har været usædvanligt travlt i webshoppen hos Aurion gennem det seneste år, hvor den jyske virksomhed har sendt mange mel- og brødblandinger ud til de danske familier, som blev hjemsendt, da corona-pandemien ramte landet i foråret 2020.

I dag henter selskabet 3-5 pct. af salget via webshoppen, men det er kun en lille del af forklaringen på selskabets positive salgsudvikling, som førte til selskabets første overskud i tre år. Ifølge Aurion-direktør Brian Nybo er det den gamle historie om karrusellerne og gyngerne.

For mens Aurion har mistet en del salg til de corona-nedlukkede kunderne i foodservicebranchen, er detailsalget og det direkte salg til private kunder vokset endnu mere, og som producent af plantebaserede varer harmonerer Aurions sortiment samtidig rigtig godt med de fremherskende fødevaretrends, som handler om at spise mere plantebaseret og lokalt.

Det kan aflæses i omsætningen, som i 2019/2020-regnskabet voksede med 7,3 pct. fra 40,6 mio. kr. til 43,5 mio. kr., og efter to år med et samlet underskud på 1,1 mio. kr. landede bundlinjen i det seneste regnskabsår på 835.000 kr.

Ridder med på surdejsbølgen

"Det har været et noget turbulent år, og med Nordens bredeste sortiment af korn og kerner, ridder vi med på surdejsbølgen, fordi vi har alle de råvarer, som danskerne skal bruge, når de vil bage derhjemme," siger Brian Nybo, der betegner det seneste regnskabsår som ret usædvanligt.

På grund af den fortsatte usikkerhed, som corona-pandemien skaber, er Brian Nybo forsigtig med at sætte for høje forventninger til salgsudviklingen indeværende år.

"Vi kan tydeligt se, at salget under den 2. corona-nedlukning ikke giver nær den samme meromsætning som under den første nedlukning, så det kan ende med, at vi skal være tilfredse med et lidt mindre resultat end sidste år," siger Aurion-direktøren.

Han oplyser dog, at salget i de tre første måneder af det nye regnskabsår ligger lidt over det normale niveau.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel