Annonce
Annonce
Claus Hein overtager 1. september posten som direktør for Danpo, hvor han afløser Kasper Lenbroch. Foto: Danpo
Tidligere direktør for Friland skal stå i spidsen for Danpo
Claus Hein forlader Danish Crown efter næsten 25 år for blive direktør for Danmarks største fjerkræproducent.
Det handler fortsat om kød, men Claus Hein skifter griser og køer ud med fjerkræ, når han 1. september lander i direktørstolen hos Danpo, som har været gennem nogle hårde år med store underskud.
Det bliver dermed en mand med stor erfaring med produktion og salg af økologisk kød, som fremover skal stå i spidsen for fjerkræproducenten Danpo, idet Claus Hein fra 2019-2024 var ansat som direktør for Danish Crowns økologiske datterselskab Friland.
Hos Danpo overtager 56-årige Claus Hein direktørposten fra nuværende CEO Kasper Lenbroch, der har fået nye udfordringer uden for den nordiske Scandi Standard-koncern, som Danpo blev en del af i 2013.
Skal sikre fremtidig vækst
Efter to år i Danpo har Kasper Lenbroch takket ja til nye udfordringer udenfor Scandi Standard, og han bliv er erstattet af en mand med solid erfaring fra slagteribranchen. Claus Hein er oprindeligt uddannet butiksslagter og har næsten 25 års erfaring fra Danish Crown, hvor han blandt andet har besat poster som salgsdirektør i Danish Crown Beef, CEO i Friland A/S og senest som VP Retail Europa.
”Claus har endvidere i sit virke som CEO for Friland arbejdet meget tæt med landmænd og producenter og har en stor indsigt i de rammebetingelser, som Danpos landmænd arbejder under. Dette vil styrke Danpo i målsætningen om at øge antallet af kvadratmeter, hvor der produceres slagtekyllinger, hvilket er en klar forudsætning for at sikre den fremtidige vækst,” siger adm. direktør Jonas Tunestål fra Scandi Standard i en pressemeddelelse.
Positivt indtryk
Claus Hein glæder sig til at stå i spidsen for arbejdet med at gøre Danpo til en rentabel forretning efter flere år med tocifrede millionunderskud.
”Jeg ser meget frem til at tiltræde til september, hvor en særdeles spændende opgave begynder. Jeg har fået et enormt positivt indtryk af både Danpo og den øvrige Scandi Standard-koncern, og jeg glæder mig til at arbejde sammen med en masse dygtige kollegaer i alle dele af forretningen,” siger Claus Hein, og fortsætter:
”Det bliver særdeles interessant at arbejde med kylling, som åbenlyst er i hastig vækst som et foretrukket kødprotein, og i Danpo skal vi med vores stærke brands og solide værdikæde fra jord til bord være den foretrukne leverandør af både ferske og forædlede kyllingeprodukter."
Inden han lander i direktørstolen, er han ikke klar til at sætte ord på, hvilke initiativer Danpo efter hans vurdering kan tage i brug for at sætte mere skub i salget af det økologisk kyllingekød, som de seneste år har været udfordret af billige, konventionelle fjerkræprodukter fra ind- og udland.
Ud og ind med turbokyllingen
I 2020 besluttede Danpo at udfase de såkaldte turbokyllinger af racen Ross 308 og erstatte dem med langsomtvoksende racer, men ifølge Michael Ravn, kommunikationschef hos Danpo, tabte koncernen et trecifret millionbeløb på den satsning, som blev udfordret af høj inflation, stigende renter og krigen i Ukraine.
Derfor sprang Danpo i efteråret 2023 tilbage til at producere turbokyllingen igen.
”Vi prøvede og prøver fortsat, men vi er nødt til at have forbrugerne med, hvis det skal kunne lade sig gøre. De har et ansvar – men på anden side føler nogle sig nok fritaget, når de har svært ved at betale for varmeregningen,” siger Michael Ravn i det seneste nummer af forbrugerbladet Økologisk, hvor han peger på, at der hos flere detailkæder er både beslutninger og klare tegn på, at de vil udfase turbokyllingerne.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.