Annonce
Annonce
Stor lokal opbakning til Amagers første mobile hønsehus
Crowdfunding sikrede Amager-økologer 90.000 kr. til mobil hønsehus samt et usædvanligt godt tilbud fra en kantineleverandør

Marc Seerup Hansen og Neel Seerup Hansen glæder sig over den store lokale støtte, som nu gør det muligt for dem at investere i hønsehus og høns og etablere en produktion af økologiske græsæg i forbindelse med deres gartneri på Amager Foto: Seerupgaard
De økologiske græsæg begynder snart at trille ud fra Seerupgaard på Amager til lokale restauranter og private kunder, som gerne vil betale lidt ekstra for lokale produkter.
Det er kun tre uger siden, at iværksætterparret bag det økologiske gartneri lancerede deres eget crowdfunding-projekt, hvor de solgte 'ægaktier' for at skaffe penge til et mobilt hønsehus og 600 hønniker.
I dag kan Marc Seerup Hansen og Neel Seerup Hansen glæde sig over en stor lokal interesse for at støtte deres drøm om at etablere en lille ægproduktion på Amager, idet de i løbet af 14 dage indsamlede 90.000 kr.
Det var dog ikke helt nok til, at parret kunne sætte produktionen i gang, men omtalen af æggeplanerne, som spredte sig via de sociale medier, åbnede en ny dør, da kantineleverandøren Coor, som Seerupgaard i forvejen leverer grøntsager til, kom med par gode tilbud.
"Coor så vores Crowdfunding-projekt i medierne, og de ville gerne bakke op om vores måde at lave økologiske æg på. Samtidig lover Coor at købe op til 100.000 æg om året, hvis vi ikke selv kan sælge dem til københavnske restauranter eller lokale kunder,” siger øko-gartner Neel Seerup Hansen.
Dermed har Seerupgaard sikkerhed for salget af mere end halvdelen af den årlige produktion på ca. 180.000 æg.
Derudover har Coor købt en ægge-aktie svarende til indkøbsprisen på de 600 hønniker, imod at de senere får leveret æg for pengene.
Så trods efterveerne efter coronakrisen er parret nu klar til at investere i hus og høns, og de glæder sig til at få æglæggere på gården, hvor de ud over græs, kløver og urter fra marken vil blive fodret med rester fra grøntsagsproduktionen.
En vigtig aftale
Ifølge Marc Seerup Hansen er aftalen med Coor utrolig vigtig for Seerupgaard, som ikke har sikkerhed for afsætning af alle æg.
"Udfordringen for en lille producent med opstart af en ny type produktion er, at hvis ikke man har aftaler om, hvem der skal aftage varerne, når de er klar, så kan man risikere, at varerne ender i skraldespanden i stedet for på et spisebord," siger han.
Vi glæder os til at kunne give vores gæster den unikke oplevelse, og netop lokal forankring og økologi er vigtige emner for os.
— Søren Kanne, divisionsdirektør for Food by Coor
Hos Coors kantinedrift, Food by Coor, er man glade for at kunne hjælpe en lokal økologisk producent, da tankegangen bag lokalt producerede øko-æg harmonerer godt med den bæredygtige profil, som Coor gerne vil servere sammen med kantinemaden.
Søren Kanne, divisionsdirektør for Food by Coor i Danmark, ser derfor frem til at give brugerne i kantinerne mulighed for at opleve smagen af æg, der er produceret, som da mormor eller oldemor havde fritgående høns i baghaven.
"Vi glæder os til at kunne give vores gæster den unikke oplevelse, og netop lokal forankring og økologi er vigtige emner for os," siger Søren Kanne.
I et gammelt krudthus på Holmen, 14 km fra Seerupgaard, ligger Restaurant 56 grader, hvor ejer og køkkenchef Kenneth Ellegaard glæder sig til snart at kunne bestille græsæg med de faste bestillinger af grønt fra Seerupgaard.
“Jeg havde snakket med Seerupgaard om, at restauranten skulle lave en fast ret, hvor der skulle være fokus på ægget, og vi havde en leveringsaftale på tegnebrættet inden corona. Nu har vi lige genåbnet restauranten, så det er nye tider og ikke til at vide, hvor mange gæster, der kommer. Derfor er det svært at forudse, hvor mange æg vi skal bruge, men jeg er glad for, at crowdfunding har reddet projekt græsæg, så jeg snart får mulighed for at bestille æg fra dag til dag,” siger Kenneth Ellegaard.
Seerupgaard håber allerede at kunne levere de første æg i august.
Flere artikler fra samme sektion
Sofari har plads til flere værtsgårde
Forbrugereventet Sofari efterlyser flere økologiske griseproducenter, som har lyst til at åbne gården for gæster den 18. maj.
Otte ud af Danmarks ti mest bæredygtige brands er økologiske
Ny analyse fra Sustainable Brand Index viser, at de danske forbrugere i høj grad sætter lighedstegn mellem økologi og bæredygtighed.
Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres
Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.