Annonce
Annonce
Sådan undgår virksomhederne greenwashing
Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en ny vejledning, som viser, hvad virksomheder skal være opmærksomme på, når de markedsfører sig med grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed.

Forbrugerne skal kunne stole på de oplysninger, som producenterne fortæller om produkterne, og for at mindske riskolen for greenwashing har forbrugerombudsmanden nu lavet en vejledning, som gør det nemmere for producenterne at lave en fair markedsføring. Foto: Moment Studio
Hvornår må man kalde et produkt bæredygtigt eller klimaneutralt uden at vildlede borgerne? Hvornår er det i orden at kalde tøj og naturplejeprodukter økologiske? Historien viser, at det kan være vanskeligt at finde grænsen.
Er du i tvivl, er der nu råd at hente i Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til miljømarkedsføring.
I marts gav Vestre Landsret klimaorganisationer ret i dele af et søgsmål mod Danish Crown, som havde brugt betegnelsen ’klimakontrolleret gris’ i sin markedsføring. Tidligere har Naturmælk været på kant med markedsføringsreglerne og flere grønne organisationer, da det økologiske mejeri lancerede en ’klimaneutral mælk’, som derfor kun fik en kort levetid i butikkerne.
”Vi anbefaler de virksomheder, der ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn, at benytte så konkrete udsagn som muligt. På den måde er det nemmere at dokumentere udsagnene, ligesom der er mindre risiko for at vildlede forbrugerne,” siger forbrugerombudsmand Torben Jensen på den uafhængige tilsynsmyndigheds hjemmesiden.
Formålet med vejledningen er at beskytte forbrugerne mod vildledning og uetisk markedsføring samt understøtte en relevant og troværdig information til gavn for forbrugerne. Endvidere skal vejledningen medvirke til at sikre reel og loyal konkurrence mellem de erhvervsdrivende.
”Vi kan se, at mange virksomheder ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Virksomhederne skal dog huske, at de skal kunne dokumentere de udsagn, de benytter i markedsføringen. Og det kan være ganske svært. Vores anbefalinger skulle gerne bidrage til, at forbrugerne i højere grad kan stole på virksomhedernes grønne udsagn i markedsføringen,” siger Torben Jensen.
Ud over en masse generelle retningslinjer for hvordan man undgår greenwashing, indeholder den 41 sider lange vejledning også et længere afsnit om, i hvilket omfang det er i orden at bruge betegnelsen økologisk om nonfood- og kosmetikprodukter.
Den er desuden illustreret med en række konkrete eksempler på, hvad der bliver betragtet som greenwashing og hvad der holder sig på den rigtige side af lovgivningen.
Flere artikler fra samme sektion
Tre nominerede dyster om Kantineprisen 2025
To jyske og en københavnsk kantine er nomineret til Kantineprisen 2025, og du kan møde dem på Madens Folkemøde, hvor de deltager i en 'Cook Off'.
Danskerne køber nu økologi for 16 mia. kr.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget af økologiske fødevarer i 2024 voksede med 3 pct. Men trods fremgangen faldt økologiprocenten en anelse fra 11,8 pct. til 11,6 pct., da det konventionelle fødevaresalg sidste år voksede endnu hurtigere.
Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter
Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.