Annonce
Annonce
Forbrugerne skal kunne stole på de oplysninger, som producenterne fortæller om produkterne, og for at mindske riskolen for greenwashing har forbrugerombudsmanden nu lavet en vejledning, som gør det nemmere for producenterne at lave en fair markedsføring. Foto: Moment Studio
Sådan undgår virksomhederne greenwashing
Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en ny vejledning, som viser, hvad virksomheder skal være opmærksomme på, når de markedsfører sig med grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed.
Hvornår må man kalde et produkt bæredygtigt eller klimaneutralt uden at vildlede borgerne? Hvornår er det i orden at kalde tøj og naturplejeprodukter økologiske? Historien viser, at det kan være vanskeligt at finde grænsen.
Er du i tvivl, er der nu råd at hente i Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til miljømarkedsføring.
I marts gav Vestre Landsret klimaorganisationer ret i dele af et søgsmål mod Danish Crown, som havde brugt betegnelsen ’klimakontrolleret gris’ i sin markedsføring. Tidligere har Naturmælk været på kant med markedsføringsreglerne og flere grønne organisationer, da det økologiske mejeri lancerede en ’klimaneutral mælk’, som derfor kun fik en kort levetid i butikkerne.
”Vi anbefaler de virksomheder, der ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn, at benytte så konkrete udsagn som muligt. På den måde er det nemmere at dokumentere udsagnene, ligesom der er mindre risiko for at vildlede forbrugerne,” siger forbrugerombudsmand Torben Jensen på den uafhængige tilsynsmyndigheds hjemmesiden.
Formålet med vejledningen er at beskytte forbrugerne mod vildledning og uetisk markedsføring samt understøtte en relevant og troværdig information til gavn for forbrugerne. Endvidere skal vejledningen medvirke til at sikre reel og loyal konkurrence mellem de erhvervsdrivende.
”Vi kan se, at mange virksomheder ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Virksomhederne skal dog huske, at de skal kunne dokumentere de udsagn, de benytter i markedsføringen. Og det kan være ganske svært. Vores anbefalinger skulle gerne bidrage til, at forbrugerne i højere grad kan stole på virksomhedernes grønne udsagn i markedsføringen,” siger Torben Jensen.
Ud over en masse generelle retningslinjer for hvordan man undgår greenwashing, indeholder den 41 sider lange vejledning også et længere afsnit om, i hvilket omfang det er i orden at bruge betegnelsen økologisk om nonfood- og kosmetikprodukter.
Den er desuden illustreret med en række konkrete eksempler på, hvad der bliver betragtet som greenwashing og hvad der holder sig på den rigtige side af lovgivningen.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.