Annonce
Annonce
I år inviterede Pure Dansk kunderne på markvandring i bælgfrugtmarkerne på Djursland, hvor de kom helt tæt på de økologiske ærter og linser og fik en større forståelse for udfordringerne bag produktionen. Foto: Jakob Brandt
Pure Dansk er gået fra tre til ti avlere af bælgfrugter på fire år
Samarbejder med flere økologer skal sikre, at Pure Dansk ikke igen risikerer at løbe tør for linser og hestebønner, som det er sket i år.
»Midlertidig udsolgt«, står der på både æskerne med økologiske danske Anicia-linser og hestebønner i webshoppen hos Pure Dansk, som i øjeblikket venter på at få fingrene i ny høst, så hylderne igen bliver fyldt op med friske bælgfrugter fra de danske avlere, som selskabet samarbejder med.
Ved at satse på en ren dansk værdikæde og inspirere danskerne på de sociale medier med gratis opskrifter, tilbud og nyhedsbreve med viden og tip til, hvordan kunderne får mest ud af de danske bælgfrugter, har søstrene bag Pure Dansk ApS formået at skabe et stærkt lokalt bælgfrugtbrand, som i dag har kunder i hele landet.
Derfor var det også en streg i regningen, da Pure Dansk i løbet af sommeren løb tør for to typer bælgfrugter.
»Den generelt dårlige 2023-høst, har betydet, at vi desværre har haft udsolgt af Anicia-linser og hestebønner de sidste par måneder, men generelt går det fremad med forretningen. Vi har fordoblet salget i 1. halvår af 2024 sammenlignet med samme periode sidste år. Det skyldes både en stigende interesse for vores danske bælgfrugter og udgivelsen af vores første kogebog,« siger Astrid Søgaard, som er uddannet inden for branding og marketing.
Vi er ikke fanatikere, og vi laver også opskrifter med kød, men opfordrer til, at man måske halverer kødindhold.
— Astrid Søgaard, Pure Dansk
Sammen med sin syv år ældre søster, Malene Søgaard, der er cand.merc. i international business, stiftede hun i 2020 Pure Dansk ApS.
Her har de begge titel af direktør, og sammen har de gennem fem år investeret mange timer i at opbygge en voksende base af stamkunder, som er klar til at betale 45 kr. for en æske med 300 g økologiske bælgfrugter fra danske marker.
Med den pris har de råd til at betale en fair pris til avlerne, som sidste år var udfordret af en meget fugtig periode i starten af året, som siden blev fulgt op af tørke. Det betød, at flere marker gav væsentligt lavere udbytter end forventet.
Alligevel bliver Pure Dansk jævnligt kontaktet af økologer, som ønsker at dyrke bælgfrugter, og Astrid Søgaard oplever, at både de professionelle køkkener og landmændene er positivt stemt i forhold til bælgfrugterne.
Spreder risikoen
Det første år havde Pure Dansk kun kontrakt med tre økologer, men i takt med at salget voksede, har Pure Dansk lavet aftaler med flere økologer.
»Det er nødvendigt at sprede risikoen for at sikre, at vi har nok råvarer til det næste år, og vi er nu oppe på 10 avlere,« siger Astrid Søgaard, som glæder sig over de første meldinger fra landmændene, der tyder på, at årets høst bliver bedre end sidste år:
»Nu ser vi bare frem til, at bælgfrugterne bliver renset, tørret og pakket, så vi i løbet af oktober kan få de nyhøstede linser, ærter og bønner ud til kunderne.«
I mellemtiden fortsætter søstrene deres vigtigste mission. Den handler om at formidle viden om, hvorfor det giver god mening at erstatte kød med danske bælgfrugter. Lige siden de solgte de første æsker med Ingrid-ærter og Anicia-linser, har deres største udfordring været at få flere danskere til at forstå, at bælgfrugter udover at have en høj næringsværdi, også smager godt, hvis de bliver tilberedt rigtigt.
»Vi er ikke fanatikere, og vi laver også opskrifter med kød, men opfordrer til, at man måske halverer kødindholdet,« sagde Astrid Søgaard, da hun i august holdt et madkursus på Food Festival i Aarhus, hvor Pure Dansk havde sin egen stand.
»Bælgfrugter er som kød. De skal krydres for at få smagsnoterne frem,« sagde hun videre, inden hun uddelte smagsprøver til tilhørerne.
Masser af god feedback
»Når du vælger danske økologiske linser, ærter og bønner, er du med på rejsen mod en grønnere fremtid. Har du spørgsmål til vores produkter eller opskrifter, er du meget velkommen til at sende en mail,« skriver Pure Dansk på sin hjemmeside, og den opfordring bliver fulgt af mange kunder.
»Vi er også meget aktive på Instagram og Facebook. Det giver en masse god feedback, og på den måde lærer vi både vores kunder og vores produkter bedre at kende,« siger Astrid Søgaard, som hver uge sender en nyhedsmail ud til 7.000 modtagere.
De første år deltog søstrene desuden i et hav af madevents for at udbrede kendskabet til det nye klimavenlige sortiment af danske bælgfrugter.
»Vi er ikke gået ind i det for at blive millionærer, men vi brænder for at gøre en forskel og bidrage til en mere bæredygtig fremtid,« siger Astrid Søgaard, som oplyser, at Pure Dansk det seneste år har rundet en vigtig milepæl, idet de i dag begge kan hæve en løn, så de har mulighed for at arbejde fuld tid i Pure Dansk.
Rent dansk koncept
I dag fokuserer de kræfterne om udvalgte begivenheder som Food Festival i Aarhus, Madens Folkemøde, Plant Food Festival og deres egne madkurser, som de afholder flere gange rundt om i landet. De handler om, hvordan man nemmest integrerer bælgfrugterne i den danske hverdagsmad.
»Vi er rimelig realistiske om, at det tager tid at ændre madkulturen, men vi kan mærke, at flere og flere begynder at kende bælgfrugterne,« siger Astrid Søgaard.
Pure Dansks succes er baseret på et helt igennem dansk koncept, hvor alle råvarer er dyrket, renset, sorteret og pakket i Danmark i dansk emballage.
Vores webshop er vores primære salgskanal, og vi sælger ca. 90 pct. til private kunder. Resten går til professionelle køkkener og en stribe forhandlere som består af specialbutikker og udvalgte butikker i kæderne Meny og Kvickly.
— Astrid Søgaard, direktør og medstifter, Pure Dansk
»I vores kommunikation slår vi især på, at vores varer er danske og har en høj kvalitet. Vores bælgfrugter er max to år gamle og har en bedre smag end de udenlandske bælgfrugter, som kan være pakket om flere gange, inden de når ud til kunderne. Det betyder, at de kan være flere år gamle, og det risikerer at gå ud over smagen,« siger Astrid Søgaard.
Det ændrer dog ikke ved, at hovedparten af de bælgfrugter, der bliver spist i Danmark, stadig er billige importvarer fra udlandet.
»Tidligere var vi inde i alle Irmas butikker, men da kæden lukkede valgte Coop at fravælge vores produkter for i stedet at satse på billigere importerede varer,« siger Astrid Søgaard.
Velbesøgt markvandring
For at give kunderne en større forståelse af, hvordan bælgfrugterne ser ud, og hvordan de bliver dyrket, gennemførte Astrid og Malene Søgaard efter sommerferien en markvandring, hvor knap 100 deltagere betalte 90 kr. for at besøge Dråby Søgård på Djursland lidt uden for Ebeltoft.
Her voksede søstrene op som ottende generation, og det er her, at deres far de seneste år har dyrket linser og ærter til Pure Dansk. Udstyret med en økologisk goodiebag blev deltagerne sendt ud på en ca. fem km lang tur gennem Djurslands bakkede natur, hvor de passerede forbi bælgfrugtmarkerne. Her havde Pure Dansk opsat poster, hvor de kunne læse om Anicia-linser, gråærter og Ingrid-ærter.
Deltagerne var meget begejstrede for arrangementet, som havde tiltrukket gæster helt fra Sønderjylland, og flere af dem blev overraskede over, hvor få linser og ærter, der var på markerne. Det øgede deres forståelse for, at danske bælgfrugter skal koste mere end de importerede alternativer, og Pure Dansk forventer at inviterelignende arrangementer til næste år.
Sælger mest i større byer
Kunderne er i dag mest centreret i og omkring landets større byer, men der ryger bælgfrugter ud til alle afkroge af landet.
»Vores webshop er vores primære salgskanal, og vi sælger ca. 90 pct. til private kunder. Resten går til professionelle køkkener og en stribe forhandlere som består af specialbutikker og udvalgte butikker i kæderne Meny og Kvickly.«
Pure Dansk har derimod ingen planer om at bevæge sig ind på et meget prisfokuseret discountmarked, hvor det vil være vanskeligt at opretholde det nødvendige prisniveau for et 100 pct. dansk produceret produkt. I stedet satser selskabet på at udbygge sit bælgfrugtunivers via de sociale medier.
Det gør de bl.a. via samarbejde med kokken Umut Sakarya og flere andre influencere, som bringer opskrifter med danske bælgfrugter og på den måde bidrager til at generere mere trafik på webshoppen.
Det samme gør kogebogen ‘Bælgfrugter’, som Astrid og Malene Søgaard lancerede forrige år.
»Den er vores bælgfrugtbibel med 60 særligt udvalgte opskrifter, som folk gratis kan finde på vores hjemmeside,« siger Astrid Søgaard.
Sammen med sin søster har hun netop sendt en ny bagebog med titlen ’Bag med bælgfrugter’ til tryk. Den udkommer i oktober sammen med den nye høst.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.