Annonce
Annonce
Private forbrugere har handlet for over en halv mio. kr. hos de små fødevareproducenter, som Coop hjælper, og for de økologiske nichepoducenter af grisekød Maria Bojsen og Kent Nielsen fra Birthesminde, ser det nye salg ud til at sikre, at de kommer helskindet gennem coronakrisen. Foto: Jakob Brandt
Økologiske producenter har succes på Coop-portal
Flere end 80 danske fødevareproducenter, der normalt afsætter deres varer til restauranter, kantiner og specialbutikker, har de sidste uger haft succes med at sælge deres specialvarer direkte til forbrugere via Coops hjemmeside.
Kreativiteten er stor hos de mange danske fødevareproducenter, som under coronakrisen arbejder på højtryk for at finde nye måder at afsætte deres varer på, og på få uger har mere end 80 producenter oprettet sig på Coops crowdfunding-platform, som i samme periode har omsat for ca. en halv mio. kr.
Umiddelbart lyder det måske ikke af så meget, men da mange af virksomhederne er relativt små, kan den øgede omsætning have stor betydning.
”Vi har været i kontakt med rigtigt mange producenter, som står til at miste en stor del af deres omsætning, og da vi allerede har en platform på Coop Crowdfunding, som kan håndtere mødet mellem forbruger og virksomhed, har vi stillet den til rådighed for de producenter, som havde brug for at sætte gang i et direkte salg til forbrugere,” siger Lasse Bolander, formand for Coop.
Økologerne sælger mest
De har solgt mest via Coop Crowdfunding under coronakrisen:
-
Birthesminde, øko-gris: 93.255 kr.
-
Nicecream, vegansk øko-is: 32.600 kr.
-
Kannegaard Økologi, oksekød: 31.100 kr.
På fire uger har tusindvis af forbrugere over hele landet købt økologisk kød fra ungarske uldgrise, økologisk honning, æblecider fra Fanø og andre forskellige økologiske specialiteter på Coop Crowdfundings hjemmeside.
”Forbrugerne har indtil nu handlet for omkring en halv mio. kr., og vi har haft mere end 80 fødevareproducenter igennem allerede, mens vi stadig får flere nye hver dag,” siger Lasse Bolander.
Coop oplyser, at det ikke koster noget for fødevareproducenterne at sælge deres varer direkte til forbrugerne via Coops hjemmeside, så længe der er behov for det under krisen.
For Maria Bojsen, som driver gården Birthesminde sammen med sin mand, Kent Nielsen, betød coronakrisen, at omkring 90 pct. af deres omsætning forsvandt fra den ene dag til den anden, da de normalt leverer sortbrogede grise og ungarsk uldgrise til restauranter i København. Nu ser det dog ud til, at de blandt andet via salg på Coops crowdfunding-platform, klarer sig gennem krisen.
”Vi er en meget værdibetonet og lille virksomhed, som er dybt afhængige af de faste aftaler, vi har med restauranterne. Derfor ville den her krise ramme os rigtigt hårdt, hvis ikke vi tænkte alternativt og fandt nye måder at udvide salget til private på,” siger Maria Bojsen.
Næsten 100 forbrugere fra hele landet har siden d. 25. marts købt kvarte grise, koteletter og charcuteri fra den sjællandske griseproducent, som de første fem dage solgte for knap 70.000 kr. og som snart runder et salg på 100.000 kr.
”Vi er utrolig glade for forbrugernes opbakning, og det er rigtigt positivt at komme lidt tættere på forbrugerne og opleve deres interesse i, hvad de køber, og hvordan det er lavet. På den måde får forbrugerne et helt andet kendskab til os, og hvad vi laver, som forhåbentligt også vil gavne os på den anden side af krisen,” siger Maria Bojsen.
Lige nu pønser Maria Bojsen og Kent Nielsen på at oprette endnu et projekt på Coops crowdfunding-platform, hvor de vil give musikglade forbrugere og andre interesserede mulighed for at sætte tænderne i kød fra de 25 grise, som lige nu går på marken og skulle have været solgt på årets Roskilde Festival.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.