Annonce

Annonce

Så glade ser man ud, når man endelig efter flere aflyste messer igen får lov til at klippe snoren til Skandinaviens største økologimesse. Her er fødevareminister Rasmus Prehn flankeret af markedschef for eksport, Pernille Bundgård t.v. og direktør Helle Borup Friberg, begge fra Økologisk LandsforeningPernille Bundgård, Rasmus Prehn

Direktør for Økologisk Landsforening, Helle Borup Friberg (t.h.) håber, at der bliver lyttet til anbefalingerne fra eksportvirksomhederne, så de fremover får mere at skåle for. På billedet deltager hun ved åbningen af Nordic Organic Food Fair i Malmø i 2021 sammen med Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, og daværende fødevareminister Rasmus Prehn (S), som det år kunne glæde sig over en eksportfremgang på 17 pct. Arkivfoto: Jakob Brandt

Økologisk eksport task force har flere bud på, hvordan Danmark kan øge eksporten

Den 2. marts skal deltagerne i den særlige task force for økologisk eksport være klar med deres anbefalinger til, hvile tiltag der er nødvendige, hvis Danmark skal sætte yderligere turbo på eksporten af økologiske fødevarer.

Den særlige Task force for økologisk eksport med Helle Borup Friberg, direktør for Økologisk Landsforening for bordenden, er nu kun et sidste møde fra at kunne præsentere en stribe konkrete anbefalinger, som kan sætte yderligere skub i Danmarks eksport af økologiske fødevarer.

Med rundt om bordet sidder en stribe organisationer og virksomheder fra den økologiske branche, som sammen med repræsentanter fra fødevaremyndighederne og Udenrigsministeriet har brugt de første taskforce-møder til at lokalisere de største handelshindringer og andre barrierer for eksporten.

Behov for finansiering

Møderækken blev midlertidig sat på pause, da der blev udskrevet valg til Folketinget, men møderækken blev genoptaget efter nytår, og nu ser Helle Borup Friberg frem til, at hun på det sidste møde 2. marts kan samle nogle konkrete anbefalinger.

»På mødet skal alle deltagerne komme med konkrete ideer og anbefalinger til, hvad vi skal arbejde videre med for at nå fordoblingsmålet i 2030. Det sker på baggrund af et oplæg fra Økologisk Landsforening,« siger Helle Borup Friberg, som oplyser, at hovedfokus er barberet ned til fem hovedindsatsområder:

  • Regulatoriske og markedsmæssige barrierer

  • Styrket branding indsats

  • Strategisk fællesskab om eksport af økologiske fødevarer

  • Fælles eksportindsats sammen med The Trade Council (tidl. Eksportrådet)

  • Særlige tiltag

Hun mener desuden, at det er vigtigt, at vi bliver helt skarpe på, hvordan vi italesætter økologien overfor udenlandske kunder.

Samtidig peger hun på, at en øget branding af Danmark som verdensmester i økologi kan lettet adgangen til udvalgte markeder.

»Jeg er fortrøstningsfuld med hensyn til, at vi bliver enige om nogle anbefalinger, der kan være med til at løfte eksporten, men vi skal op i gear for at nå fordoblingsmålet, og det bliver det vanskeligt, hvis ikke der følger noget finansiering med,« siger Helle Borup Friberg.

Flere fælles messestande

Her kort før BioFach fremhæver hun samarbejdet om den danske fællesstand som et koncept, der med fordel kan udbredes til flere internationale eksportmesser. Det vil efter hendes vurdering give dansk økologi en skarpere og mere tydelig profil, hvis alle udstillere bliver samlet på én stor fællestand frem for flere små.

Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening er enig:

»Nu har vi arrangereret den danske fællesstand på BioFach sammen med eksportnetværket Bio Aus Dänemark i seks-syv år, hvor vi har ændret os fra at promovere to forskellige organisationer til først og fremmest at promovere Danmark og dansk økologi. Det giver os en langt større gennemslagskraft over for de udenlandske indkøbere,« siger Pernille Bundgård, som om et par uger sætter kurs mod Nürnberg, hvor Økologisk Landsforening sammen med Bio Aus Dänemark fra 14.-17. februar er værter for den danske fællesstand, som i år har flere end 30 økologiske udstillere.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion