Annonce

Annonce

Flere end 30 firmaer er klar til fælles eksportfremstød for dansk økologi

De danske deltagere til BioFach 2023 holdt kickoff-møde på BaneGaarden i København, inden de til februar sætter kurs mod Nürnberg og verdens største økologimesse.

12. december 2022
Læsetid: 3 minutter
BioFach-deltagere til kickoff-møde på BaneGaarden

Første del af »opvarmningen« til BioFach-messen foregik i snevejr med medstifter af Aarstiderne Søren Ejlersen (t.v.) som guide i de over 100 år gamle trælader på BaneGaarden, der er indrettet på DSB’s gamle baneterræn midt i København. hvor han har været med til at skabe et økologisk og kulinarisk åndehul. Foto: Signe Sigsgaard von Burg

For økologiske producenter med eksportambitioner handler det om hele tiden at kigge efter åbninger i det internationale marked. En af dem kom, da 15 af de godt 30 virksomheder, som er tilmeldt den danske fællesstand på BioFach 2023, deltog i et kickoff-møde forud for den internationale økologimesse i Tyskland.

På mødet, som Økologisk Landsforening afholdt i samarbejde med Bio aus Dänemark, fik de danske producenter mulighed for at præsentere deres produkter for den tyske foodservicegrossist Epos Bio Partner Süd.

»Virksomhederne fik hver 4-5 minutter til at præsentere deres varer via roundtabel speeddating, og Sebastian Funk, som er direktør for den tyske grossist, var meget begejstrede for innovationsniveauet,« siger Pernille Bundgård, som er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening,

Potentialet er stort

Arrangørerne fremhæver netop de økologiske producenters evne til at udvikle nye produkter, som en af de væsentligste grunde til, at den danske fællesstand altid tiltrækker stor opmærksomhed.

Efter et par år, hvor corona har gjort livet surt for de fysiske eksportmesser, var BioFach i 2022 flyttet til juli måned - midt i den danske industriferie. Derfor kom der kun halvt så mange gæster på messen som normalt, men næste år er BioFach tilbage på den sædvanlige termin i uge 7.

Det betragter Pernille Bundgård som en stor fordel, og hun forventer, at antallet af gæster på fagmessen vil være tilbage på det sædvanligt niveau på ca. 50.000, som kan gå på jagt efter produkter hos udstillere fra ca. 150 lande. 

Tallene giver rygstød

Eksporttallene for 2021, som Danmarks Statistik offentliggjorde i sidste uge, vidner ifølge Pernille Bundgård om, at de danske varer fortsat er i høj kurs i udlandet.

»Jeg har hele tiden sagt, at corona har haft en positiv effekt på økologien, fordi den har fået flere til at fokusere på sundhed, og væksten i den danske eksport på 17 pct. viser med al tydelighed, at vores fokus på de nære markeder virker,« siger eksportchefen.

Hun forventer, at det globale fokus på bæredygtighed og klima vil have en afsmittende effekt på økologieksporten i de kommende år.

»Jeg ved godt, at verden er lidt forkølet lige nu, hvor der er krig i Ukraine og inflation, men det er vigtigt, at vi holder fast i eksporten. Eksportmarkedet er ikke noget, man hopper ind og ud af, og vi er langt fra at have udnyttet potentialet,« siger Pernille Bundgård, som ser frem til et BioFach helt uden corona-restriktioner.

  • Igen i år er det Bio aus Dänemark og Økologisk Landsforening, som står for den danske fællesstand på BioFach, der afholdes i Nürnberg fra 14.-17. februar

  • Se de danske udstillere

Flere artikler fra samme sektion

Spisemærkerne er på vej tilbage på danmarkskortet

Til sommer forventer Fødevarestyrelsen at lancere et nyt danmarkskort over alle landets spisemærkede restauranter.

09-05-2025 2 minutter Det Økologiske Spisemærke,   Foodservice

Økologien åbner nye døre for jysk konferencecenter

Selv om Vingsted Hotel & Konferencecenter har fået Det Økologiske Spisemærke i bronze, er der stadig plads til, at køkkenet kan holde fast i en håndfuld små lokale fødevareproducenter.

09-05-2025 4 minutter Det Økologiske Spisemærke,   Foodservice

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

Økologisk rapsolie fra Danmark har mange gode egenskaber, og Dragsbæk-koncernen efterlyser flere producenter, som kan sikre tilgangen af råvarer til nye produktlanceringer.

08-05-2025 4 minutter Plantebaserede fødevarer