Annonce

Annonce

Ny milepæl for økologien i Norge

En vækst på ni pct. i detailsalget af økologi bringer for første gang den norske økologiandel op over to pct.

23. november 2018
Læsetid: 2 minutter
En svinebonde står med udegående grise, som snuser til hans hånd.

Norske Kåre Abrahamsen er en af de tre økologiske bønder, som skal levere svinekød til Rema 1000 i Norge, der øger sortimentet fra et til 20 produkter i et forsøg på at få mere gang i kødkategorien. Foto: Jakob Brandt

Nordmændene fortsætter med at stoppe mere økologi i indkøbskurven. 

De nyeste tal fra Landbrugsdirektoratet i Norge viser ifølge fagbladet Dagligvarehandelen, at der i første halvår af 2018 blev handlet økologi for 1,1 mia. dk. kr. 

Det svarer til en vækst på ni pct. i forhold til samme periode året før. 

Dermed sniger økologiandelen af dagligvaresalget sig lige op over to pct., men trods de seneste ti års stabile vækst i omsætningen af økologiske fødevarer, halter Norge stadig langt efter både Sverige og Danmark, hvor dagligvarehandlen præsterer økologiprocenter på henholdsvis 9 og 13. 

I Norge er det stadig grøntsager, mejeri-, korn- og brødprodukter samt babymad, som fylder mest i salgsstatistikken, men salgstallene viser, at det økologiske grøntsagssalg er stagneret, mens salget af økologisk frugt og brød gik tilbage, oplyser det norske fagblad. 

Rema vil øge salget af øko-kød

Kigger man på økologiprocenten, ligger babymad i top med en andel på 37 pct. af kategorien, mens soja- og rismælkprodukter indtager andenpladsen med 19 pct. 

De største varegrupper

  • Grøntsager 199 mio. kr. (-1 %)

  • Mejeriprodukter 164 mio. kr. (+12 %)

  • Korn og bagværk 164 mio. kr. (+19 %)

Kilde: Nielsen og Dagligvarehandelen

Selv om nordmændene i første halvår af 2018 købte færre økologiske brødprodukter, voksede kategorien korn- og bagværk med 19 pct. 

Det skyldes især et øget salg af solsikkekerner, græskarkerner, chiafrø o. lign. produkter. 

På kødsiden har de norske økologer aldrig rigtig fået fat, og selv om salget af økologisk kød voksede med 16 pct, udgør det kun en halv pct. af det samlede dagligvaresalg af kød, men der er måske en ændring på vej: For at styrke kødkategorien lancerer Rema 1000 i Norge i samarbejde med Kolonihagen 20 nye produkter af økologisk svinekød. 

I en pressemeddelelse fra kæden fremgår det, at Rema-kæden tidligere kun havde ét økologisk produkt af svinekød, så selv om mange af de nye produkter kun bliver tilgængelige i udvalgte butikker, er der tale om en voldsom opgradering. 

De norske Rema-butikker har ifølge Dagligvarehandelen allerede bestilt 23 ton økologisk ribbensteg op til jul.

Flere artikler fra samme sektion

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

Økologisk rapsolie fra Danmark har mange gode egenskaber, og Dragsbæk-koncernen efterlyser flere producenter, som kan sikre tilgangen af råvarer til nye produktlanceringer.

08-05-2025 4 minutter Plantebaserede fødevarer

Nemlig.com sætter økologisk rekord og giver de fysiske kæder baghjul

Mere end hver fjerde vare er nu økologisk hos Nemlig.com. Det er mere end dobbelt så høj økologisk andel som gennemsnittet i dansk detailhandel - og det giver appetit på mere.

08-05-2025 3 minutter Dagligvarehandel

Danmark har tidoblet investeringerne i planteproteiner

Danske investeringer i alternative proteiner voksede med over 900 pct. i 2024, og det gør os til de førende i Europa på området. Men skal førerpositionen fastholdes, kræver det, at finansieringen målrettes bedre, og at samarbejdet mellem den akademiske verden, industrien og regeringen øges.

07-05-2025 4 minutter Plantebaserede fødevarer