Annonce
Annonce

Norske Kåre Abrahamsen er en af de tre økologiske bønder, som skal levere svinekød til Rema 1000 i Norge, der øger sortimentet fra et til 20 produkter i et forsøg på at få mere gang i kødkategorien. Foto: Jakob Brandt
Ny milepæl for økologien i Norge
En vækst på ni pct. i detailsalget af økologi bringer for første gang den norske økologiandel op over to pct.
Nordmændene fortsætter med at stoppe mere økologi i indkøbskurven.
De nyeste tal fra Landbrugsdirektoratet i Norge viser ifølge fagbladet Dagligvarehandelen, at der i første halvår af 2018 blev handlet økologi for 1,1 mia. dk. kr.
Det svarer til en vækst på ni pct. i forhold til samme periode året før.
Dermed sniger økologiandelen af dagligvaresalget sig lige op over to pct., men trods de seneste ti års stabile vækst i omsætningen af økologiske fødevarer, halter Norge stadig langt efter både Sverige og Danmark, hvor dagligvarehandlen præsterer økologiprocenter på henholdsvis 9 og 13.
I Norge er det stadig grøntsager, mejeri-, korn- og brødprodukter samt babymad, som fylder mest i salgsstatistikken, men salgstallene viser, at det økologiske grøntsagssalg er stagneret, mens salget af økologisk frugt og brød gik tilbage, oplyser det norske fagblad.
Rema vil øge salget af øko-kød
Kigger man på økologiprocenten, ligger babymad i top med en andel på 37 pct. af kategorien, mens soja- og rismælkprodukter indtager andenpladsen med 19 pct.
De største varegrupper
-
Grøntsager 199 mio. kr. (-1 %)
-
Mejeriprodukter 164 mio. kr. (+12 %)
-
Korn og bagværk 164 mio. kr. (+19 %)
Kilde: Nielsen og Dagligvarehandelen
Selv om nordmændene i første halvår af 2018 købte færre økologiske brødprodukter, voksede kategorien korn- og bagværk med 19 pct.
Det skyldes især et øget salg af solsikkekerner, græskarkerner, chiafrø o. lign. produkter.
På kødsiden har de norske økologer aldrig rigtig fået fat, og selv om salget af økologisk kød voksede med 16 pct, udgør det kun en halv pct. af det samlede dagligvaresalg af kød, men der er måske en ændring på vej: For at styrke kødkategorien lancerer Rema 1000 i Norge i samarbejde med Kolonihagen 20 nye produkter af økologisk svinekød.
I en pressemeddelelse fra kæden fremgår det, at Rema-kæden tidligere kun havde ét økologisk produkt af svinekød, så selv om mange af de nye produkter kun bliver tilgængelige i udvalgte butikker, er der tale om en voldsom opgradering.
De norske Rema-butikker har ifølge Dagligvarehandelen allerede bestilt 23 ton økologisk ribbensteg op til jul.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.