Annonce
Annonce
Indretningen af butikkerne kan påvirke kunderne til at handle mere klimavenligt, viser erfaringerne fra Netto, som i gennemsnit har øget salget af frugt og grønt med 10 pct. i de nyrenoverede butikker i 3.0-konceptet. Foto: Netto
Ny indretning af Nettos butikker får forbrugerne til at købe mere grønt
Nettos butikskoncept 3.0 får i flere butikker salget af frugt og grønt til at vokse med op til 25 pct.
De nybyggede og renoverede Netto-butikker under konceptet 3.0 har på flere områder haft succes med at ændre kundernes tankegang og indkøbsmønster. Det fortæller Michael Løve, der er adm. direktør i Netto til FødevareWatch.
I nogle af de ombyggede butikker har han således observeret en stigning i frugt- og grønt salget på 25 pct., og det tilskriver han bl.a. et øget fokus på friskhed.
"Det er sket ved at gøre afdelingen mere fristende og lækker, og ikke fordi vi har sagt til kunderne, at de skal spise mere frugt og grønt. Så stor er væksten ikke alle steder, men på tværs ser vi over 10 pct. vækst på frugt og grønt i de omstillede butikker," siger han til mediet.
I dag er 184 danske Netto-butikker ombygget til 3.0 konceptet, men det er planen at discountkæden, der er Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer, skal ifølge Michael Løve have 600 ombyggede butikker inden 2029.
Ifølge Økologisk Landsforenings markedsnotat stod Netto-kæden i 2020 for 16,9 pct. af det samlede dagligvaresalg af økologi, mens Rema 1000 med 14,4 pct. lå på andenpladsen. Frugt og grønt udgør godt en tredjedel af Danmark detailsalg af økologi.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.