Annonce

Annonce

Kunde på indkøb i Coop-butik

Udblødte bønner, kikærter, linser og andre planteproteinbomber bør flyttes ind i grøntafdelingen sammen med opskrifter på lækre retter med grønt og bælgfrugter, mener Jacob Lund Orquin, professor og forsker i forbrugeradfærd ved Aarhus Universitet. Foto: Moment Studio

Forsker: Supermarkeder skal udbrede kostrådene

Forsker i forbrugeradfærd foreslår, at supermarkederne hjælper de nye kostråd på vej ved at flytte udblødte bælgfrugter fra kolonialvarerne til grøntafdelingen. Plantebaseret Videnscenter bakker op om forslaget, og centeret koordinerer mere bælgfrugt-aktivisme ude i butikkerne.

Vi skal spise mange flere bælgfrugter. Faktisk tyve gange så mange, hvis danskerne skal følge regeringens nye kostråd, som anbefaler, at vi spiser 100 gram bælgfrugter om dagen. I dag er niveauet i vores kost ifølge DTU Fødevareinstituttet kun omkring sølle fem gram.

Ifølge Jacob Lund Orquin, professor og forsker i forbrugeradfærd ved Aarhus Universitet, ved mange danskere ganske enkelt ikke, hvordan de skal snige så mange bælgfrugter ind i deres daglige kost. Den viden kan butikskæderne dog sagtens hjælpe deres kunder med at få, mener han.

Helt konkret foreslår professoren, at udblødte bønner, kikærter, linser og andre planteproteinbomber flyttes ind i grøntafdelingen sammen med opskrifter på lækre retter med grønt og bælgfrugter.

"Jeg har været med til at lave studier, hvor vi har kortlagt mere end 1.000 personers stier gennem supermarkeder. Områderne med mælk og brød besøger de hyppigt, mens de ret sjældent går gennem kolonialområdet. Der er simpelthen god plads ved hylderne med linser. Det er meget tydeligt. Derfor opdager kun en lille brøkdel, at supermarkedet faktisk sælger kogeklare bælgfrugter," slår Jacob Lund Orquin fast.

Vi tror på, at vi ser adfærdsændringer, når noget bliver nemmere i hverdagen.

— Karin Sommer, marketingdirektør i Føtex

Værsgo - grønne proteiner

Jacob Lund Orquin foreslår at placere dåserne med udblødte bønner og pakkerne med kikærter ved indgangen til frugt- og grøntafdelingen og skrive: ”Værsgo - her har du grønne proteiner.”

"Når man binder varer fra forskellige kategorier sammen på den måde, kaldes det i marketingssprog for 'bundling'. Det er helt oplagt at samle for eksempel linser, kartofler og ærter, så kunderne kan lave deres egen dhal. Folk har simpelthen ikke de opskrifter i hovedet, og butikkerne kunne gøre det nemt for kunderne ved at lave produktbundles på den måde," siger Jacob Lund Orquin.

Han påpeger, at metoden allerede bruges i dag, når eksempelvis chips og øl placeres sammen, placerer kammerjunkerne nær koldskålen eller samler alle ingredienser til burgere samme sted.

"Butikkerne sælger også et stigende udvalg af køderstatninger, så branchen hjælper allerede folk med at finde varer uden så meget kød. Men de kan gøre meget mere. Det er virkelig værd at træde et skridt tilbage og tænke i, hvordan flere grøntsager og bælgfrugter kan finde ind på tallerkenerne," siger Jacob Lund Orquin.

Han giver et godt eksempel fra den Kvickly, han har for vane at købe ind i: Lige ved siden af udvalget af leverpostej er plantepostejerne placeret. Plantevarianterne er pakket i den samme type emballage, og indholdet minder om den ultrapopulære kødvariant.

"Her er et reelt alternativ, som gør det nemmere for mig som forbruger at spise mindre kød. Omvendt: Står du henne ved hakkekødet, og der kun er kød foran dig, er det svært at komme i tanke om, hvad man så skal gøre, hvis man gerne vil finde alternativer til kødet," siger Jacob Lund Orquin.

Opskrifter viser CO2-besparelse

Karin Sommer er ansvarlig for marketing og CSR i føtex, og hun er helt med på, at handlingsanvisende inspiration "giver supergod mening", og at de "sagtens" kunne afprøve Jacob Lund Orquins konkrete forslag.

Føtex har netop lavet en ny opskriftsdatabase, der tager afsæt i de nye kost- og klimaråd. Databasen på føtex.dk er en del af kædens nye hjemmelevering i Storkøbenhavn, så kunderne kan bestille ingredienserne til opskrifterne og få dem bragt til døren.

"Når du ser opskriften på almindelige boller i karry, så kan du swipe (bladre til en ny skærmvisning, red.) på din mobil eller tablet. Nu ser du den samme ret i en grøn version – og du får at vide, hvor meget CO2 du sparer," siger Karin Sommer.

Ideen til opskriftsdatabasen er vokset ud af undersøgelsen 'Indkøbskurven', som Føtex har gennemført blandt forbrugerne. Undersøgelsen viser, at danskerne gerne vil handle mere klimavenligt, og at 66 procent tror, at de fremover vil spise flere grøntsager.

"Vi har lavet et samarbejde med den grønne tænketank Concito, hvor professionelle talknusere har tygget på tallene, så det bliver nemmere for dig og mig at handle klimarigtigt i hverdagen. Vi tror på, at vi ser adfærdsændringer, når noget bliver nemmere i hverdagen," siger Karin Sommer.

Ja tak til mere plantefars

Karin Sommer er også helt med på, at der fremover skal tilbydes flere plantebaserede alternativer side om side med kødet, og hun mener, at det var ”nærmest genialt af Naturli' at lancere plantebaseret fars”:

"Men vores erfaring er, at kunderne helst vil finde varerne, der hvor de normalt hører hjemme. Bliver noget for specielt og måske står et særligt sted i butikken, skal der en stor adfærdsændring til fra kundernes side."

Hun oplyser, at det centralt i Føtex anvises, hvordan butikkerne skal placere varerne efter et såkaldt space-princip. Det er i praksis et ark, der fortæller, hvor varerne helt konkret skal stå på hylderne. Den CSR-ansvarlige forklarer også, at Føtex lige nu er ”ved at se ind i forskellige muligheder" for at give mere plads til det plantebaserede – selv om salget stadig er begrænset.

Plantepodcast

Katrine Ejlerskov fremhæver podcasten Plantetinget, der viser vej til en mere planteorienteret livsstil. I udsendelse nr. 117 fortæller en plantenysgerrig brugsuddeler om, hvilket vidensbehov ansatte i en butik har for at øge udvalget af alt fra kikærter til økologiske røde linser.

Guide til planteaktivisme

Katrine Ejlerskov fra Plantebaseret Videnscenter er helt på linje med de Jacob Lund Orquin og Karin Sommer.

"Lavprisbutikker og supermarkeder kan gøre rigtig meget for at inspirere. Og heldigvis virker de meget åbne for ideer om, hvad de skal gøre for at hjælpe med at omstille danskernes tallerkener," siger lederen af Plantebaseret Videnscenter, der er et samarbejde mellem Dansk Vegetarisk Forening og Økologisk Landsforening.

Katrine Ejlerskov forklarer, at der allerede er gode erfaringer med at skabe dialog mellem planteambassadører og butiksbestyrerne. Derfor er centeret bl.a. ved at udvikle en guide til, hvordan forbrugere kan være med til at skabe en positiv planteaktivisme.

"Der vil være råd til, hvordan man kan gå i dialog med en brugsuddeler om at udvide det plantebaserede sortiment. Det er tænkt som en hjælp til at få en god dialog i gang på en konstruktiv måde," siger Katrine Ejlerskov.

Centerlederen oplyser, at guiden er klar i løbet af marts og blandt andet vil kunne ses på www.plantebaseretvidenscenter.dk.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion