Annonce
Annonce
Ved at øge økologiandelen forbedres køkkenets ESG-regnskab. Det styrker både muligheden for at tiltrække nye kunder og holde på eksisterende. Foto: Jesper Rais
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.
Allerede for regnskabsåret 2024 skal alle børsnoterede selskaber og virksomheder med over 500 medarbejdere føre det såkaldte ESG-regnskab og rapportere på deres bæredygtighed.
Det betyder, at de vil stille større krav til deres leverandører, og derfor bør alle aktører i foodservice også nu ruste sig til at kunne levere på en hel række af disse bæredygtighedsparametre.
Økologisk Landsforening har fået rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO til at udarbejde en analyse, der peger på, hvilke potentialer økologien har i forhold til ESG-rapporteringen.
Den viser, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder. Den viser, at økologi er et af svarene, når et køkken vil forbedre sig inden for bæredygtighed.
ESG sætter nye hegnspæle
”Økologi har et kæmpestort potentiale, og det bliver kun tydeligere nu, hvor alle er nødt til at forholde sig til, hvordan deres indvirkning er på ESG-parametrene. Når virksomheder aflægger finansielt regnskab i dag, skal de redegøre for deres samfundsansvar. Nu kommer ESG og sætter nogle hegnspæle for, hvad det samfundsansvar er. Nu bliver de tvunget til at rapportere på, hvordan deres indvirkning er på værdikæden, og hvilken betydning deres produkt har for slutbrugerne. Det giver en rygvind til dem, der arbejder med økologi i deres køkkener, fordi økologi giver værdi til ESG-regnskabet,” siger Mette Toftegaard, der er Director i BDO’s ESG-team.
Altså kan køkkenerne ved at øge økologiprocenten påvirke deres indvirkning positivt bagudrettet i værdikæden, og derved styrke deres ESG-performance og dokumentere et forbrug med en lavere indvirkning på omgivelserne.
De største potentialer
Når et køkken fremover skal høste ESG-frugterne af økologien, er det inden for ”forurening”, ”vand og hav” og ”biodiversitet og økosystemer”, at økologien rummer de største potentialer for at reducere de negative indvirkninger. Altså er styrken ved økologien de parametre, hvor fraværet af kemi er det overordnede budskab.
I Økologisk Landsforening glæder man siger over analysen, og at den viser, at det netop er de tre bæredygtighedsparametre, som køkkener kan forbedre deres ESG-regnskab mest med, hvis de øger økologiprocenten.
”Det flugter med det, vi altid fremhæver. At økologi beskytter drikkevandet mod pesticider, at der er mindre udvaskninger af næringsstoffer til vores havmiljø, og at der er mere biodiversitet på økologiske marker. Nu har vi fået et nyt værktøj og et nyt argument for mere økologi, og det glæder vi os over,” siger Torben Blok, der er markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.
De næststørste ESG-potentialer ved økologi ligger, ifølge analysen, indenfor ”cirkulær økonomi”, ”berørte samfund”, ”forbrugere og slutbrugere” samt ”virksomhedens adfærd”. I det hele taget byder økologien altså ind på mange ESG-dagsordener.
”ESG-kravene giver et modent sprog at tale ud fra. Det giver en fælles forforståelse og et fælles værktøj, som køkkenerne kan bruge meget direkte til at forbedre bæredygtigheden og derved sin forretning. For det er et konkurrenceparameter at kunne levere på ESG, og der er grundlag for at lave en kæmpe værdiskabelse ved at bruge økologi som mål for bæredygtighed,” siger Mette Toftegaard.
Positive sideeffekter på klima
I den nye analyse er det konklusionen fra BDO, at økologi bidrager med en meget begrænset klimaeffekt, selv om økologi i en livscyklusanalyse fra Aarhus Universitet konkluderer, at der i gennemsnit er mindre klimabelastning fra økologiske landbrug end fra konventionelle landbrug, når man måler det pr. hektar. Og selv om økologi på den baggrund anerkendes som klimavirkemiddel i landbrugsaftalen og regeringsgrundlaget.
”Når vi taler bæredygtighed, fylder klimadagsordenen det meste, og når man lægger om til mere økologi i dag, er nogle af klimaargumenterne, at man arbejder med mere grønt, mindre kød og mindre madspild. Det er gode sideeffekter, men det er ikke effekter, der følger af økologien direkte, for et konventionelt køkken kan gøre det samme.”
”Pointen er, at bæredygtighedsrapportering er langt mere end klima. Klimaet er et kæmpe bjerg, der står i vejen for den gode snak om bæredygtighed. Der er ESG en gave for dem, der arbejder med økologi. Og i stedet for at forsøge at tale sig ind i klima, giver ESG økologien mulighed for at pege ind i de mange temaer, hvor effekterne er helt tydelige,” siger Mette Toftegaard.
Artiklen stammer fra Økologisk Markedsrapport for Foodservice 2024, som er udgivet af Økologisk Landsforening.
ESG står for:
-
Environmental – virksomhedens miljø- og klimamæssige påvirkninger og indsatser. Fx energi- og ressourceforbrug, biodiversitetsindsatser.
-
Social – sociale påvirkninger og indsatser fx ligestilling mellem køn, sygefravær, arbejdsskader og stress.
-
Governance – ledelses- og bestyrelsesemner, som fx whistlerblowerordninger og leverandørscreeninger.
-
For børsnoterede virksomheder med flere end 500 ansatte gælder de nye krav fra regnskabsåret 2024. For børsnoterede og ikke-børsnoterede virksomheder med flere end 250 ansatte (C stor virksomheder) gælder kravene fra regnskabsåret 2025, mens børsnoterede virksomheder med færre end 250 ansatte skal efterleve kravene fra regnskabsåret 2026 (dog undtaget mikrovirksomheder).
-
Bæredygtighedsrapporteringen skal erklæres af en Revisor, samt følge det finansielle regnskabsår i virksomheden.
Flere artikler fra samme sektion
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade.
Dansk krydderifabrik henter hovedparten af omsætningen i udlandet
Den sjællandske krydderifabrik Mill & Mortar sætter smag på maden i de private husholdninger i mere end en snes lande. Næste destination i messekalenderen hedder Nürnberg og BioFach-messen 2025.
Den økologiske eksport vokser
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af økologiske fødevarer vokser for tredje år i træk. Med et plus på fire pct. eksporterede Danmark i 2023 økologi for 3,5 mia. kr.