Annonce
Annonce
Fem ud af Fårup Sommerlands seks sæsonåbne spisesteder har nu et spisemærke i bronze, mens et har guld. Dertil kommer det helårsåbne hotel- og konferencecenter med et sølvmærke. Ifølge food- og retail-chef Ole Roed ligger de fem sæsonåbne køkkener med bronzemærke på omkring 50 pct. økologi. Foto: Peter Nordholm Andersen
Nordjysk sommerland vil have øko-fritter i gryden, men det har været svært at finde nok
Fårup Sommerlands seks sæsonåbne spisesteder har nu Det Økologiske Spisemærke, men det har været en udfordring at få nok økologiske pommes frites. I 2025-sæsonen tager parken næste skridt og udfordrer markedet for is.
Fårup Sommerland har serveret 50 ton økologiske pommes frites for gæsterne i forlystelsesparkens spisesteder i år. Det positive skub til branchen for forarbejdede, økologiske kartofler kan på længere sigt give flere valgmuligheder, når du spiser ude og hjemme.
Måske forbinder du danske forlystelsesparker med slatne pommes frites, candyfloss og fast food uden holdning?
I så fald er Fårup Sommerland klar på at nuancere din holdning.
I løbet af 2024 fyrede den nordjyske forlystelsespark nemlig godt og grundigt op under økologien, hvor der er en klar holdning til og regler om at undlade pesticider og en lang række E-numre.
»Vi har arbejdet på en bevidst strategi, så vi får en højere kvalitet ind i de måltider, vi serverer for vores gæster, og her kommer økologien helt naturligt ind,« siger Ole Roed, food- og retail-chef i Fårup Sommerland, med det overordnede ansvar for de drikkevarer, måltider og snacks, som parkens gæster kan købe.
Fra første åbningsdag i foråret havde alle parkens spisesteder Det Økologiske Spisemærke, som professionelle køkkener kan få, når de kan dokumentere en omstilling til økologi.
Fem ud af parkens seks sæsonåbne spisesteder har nu et spisemærke i bronze (30-60 pct. økologi), og et sæsonspisested havde guld (90-100 pct. økologi) i forvejen. Dertil kommer det helårsåbne hotel- og konferencecenter med et sølvmærke (60-90 pct. økologi).
Manglende udbud
Ifølge Ole Roed ligger de fem sæsonåbne køkkener med bronzemærke på omkring 50 pct. økologi.
En del professionelle køkkener med bronzemærket vil ofte arbejde strategisk og omstille de billigste varer først, men hos Fårup Sommerland er man med Ole Roeds ord »gået all in«: Fra første åbningsdag i foråret har de mest populære retter været 100 pct. økologiske. Det vil sige alle burgere, inklusiv det væsentligt dyrere kød til bøffen, alle pommes frites og fritureolien til at stege de aflange kartoffelstave i.
»Vi efterspørger ganske vist ikke tonnage på mange varenumre i vores sæsonkøkkener, men på de få varenumre, vi efterspørger, er mængderne rimelig store,« siger Ole Roed, der har stået i spidsen for omlægningen til mere og mere økologi.
Det er et stykke arbejde, han tidligere i 2024 fik Økologisk Landsforenings Økoprisen for.
Ole Roed forklarer, at der var en barriere for at skaffe nok økologiske pommes frites.
»Da vi gik ud og efterlyste det før årets sæson, var der flere leverandører, der ikke havde så mange. Men det lykkedes hos Flensted – og så håber vi, at der bliver lagt nogle flere økologiske kartofler i jorden næste år,« siger han.
Et særligt samarbejde
Hos Flensted bekræfter Lars Brovil, Head of Sales & Marketing, at Fårup Sommerland har aftaget 50 ton pommes frites i 2024, og at det særlige ved deres »gode samarbejde« er, at parken som en sæsonpark køber dem over en kortere periode, og at afsætningen især er presset sammen i parkens højsæson i juli.
Her kommer der op mod 15.000 gæster på de største dage, og da 90 pct. af dem bruger mere end fem timer i sommerlandet med vandland og flere end 60 forlystelser, skal der noget benzin på tanken. For eksempel pommes frites og burgere.
Ifølge Lars Brovil har parkens ellers store ordre på pommes frites ikke givet anledning til, at arealet med økologiske kartofler i Danmark er vokset her og nu. Det tager nemlig mindst halvandet år at lave en samarbejdsaftale, hvor en kunde som f.eks. Fårup Sommerland skal »forpligte sig til at bestille en vis mængde« – og så kan Flensted indlede en dialog med sine egne leverandører.
»I år brugte vi den mængde, vi havde til rådighed, så vi kunne få Fårup Sommerland med om bord som kunde. Vi har en ongoing dialog med lignende kunder om, at de gerne vil bruge økologiske råvarer. Der er helt generelt en stigende efterspørgsel på økologiske kartoffelprodukter,« oplyser Lars Brovil uden at kunne være mere specifik.
Stigende efterspørgsel
Jesper Poulsen, der er Flensteds råvarechef for kartofler, forklarer, at de køber de økologiske knolde af Gram Slot og Thorsens Chipskartofler. Flensted producerer derefter bl.a. de frostposer med økologiske kartoffelbåde og pommes frites, som man finder i Rema 1000’s butikker, som Gram Slot har et tæt samarbejde med.
»Der er en stigende efterspørgsel på både kogte og frosne kartofler fra den økologiske produktion. Det er især dem, vi leverer til Gram Slots brand, der er vækstet mest. Vi kan mærke, at Rema 1000 udvider antallet af sine butikker,« siger Jesper Poulsen, der dog ikke kan sætte procenter på stigningen.
Hos Thorsen Chipskartofler forklarer Jens Egeberg, Afdelingsleder Agro, at de har to leverandører af økologiske kartofler, som i år har dyrket cirka 450 ha. Dertil kommer omkring 50 ha hos en tysk økolog, der også leverer til dem.
Han forklarer, at vejrliget med masser af regn i forsommeren og i juli var udfordrende for de økologiske landmænd. Det våde vejr i den mere naturnære produktion har medført, at de økologiske kartofler ifølge Jens Egebjerg er »en klar mangelvare i år«, men den dårlige høst opvejes af tendensen med den stigende efterspørgsel.
Som virksomhed har den dog ikke direkte mærket efterspørgslen fra Fårup Sommerland, da den er underleverandør til Flensted.
»Men jeg har da godt hørt, at Fårup Sommerland har fået økologiske spisemærker i alle sine spisesteder,« siger Jens Egeberg med respekt i stemmen.
Ser en lovende fremtid
Op- og nedture i Fårup Sommerland
Det gik skidt, da Fårup Sommerland tog det allerførste spadestik for økologien. For 11 år siden åbnede Ole Roed og hans kollegaer en pastabod med Det Økologiske Spisemærke i guld.
»Selv om vi det første år holdt priserne på et billigt niveau, så solgte vi ingenting. Det var nok stædighed, at vi valgte at fortsætte – for vi havde bestemt, at vi ville lave en butik, der kunne noget andet og tilbyde et sundt måltid,« fortæller Ole Roed i Økologisk Landsforenings podcastserie ’Ildsjælene’.
I episode 7 af Ildsjælene med undertitlen ’Vinderen af Årets økopris’, kan du høre, hvordan Ole Roed sammen med sine kollegaer har taget et langt, sejt træk for at få mere kvalitet, sundere måltider og mere økologi ind i Fårup Sommerland. Hør podcasten her
Han forklarer, at Thorsens Chipskartofler har mere end 20 års erfaring med at levere økologiske chipskartofler, og at de tilbage i 2018 investerede i en ny hal udelukkende til økologiske kartofler.
»Bygningen ligger fysisk – og psykologisk – i afstand fra vores konventionelle produktion, og vi har et hold i sorteringshallen, der er meget dedikeret til den økologiske produktion.«
I 2018 så markedet for økologien ifølge Jens Egeberg virkelig lovende ud, men så kom krigen i Ukraine og flere andre ting udefra i vejen.
»Derfor har det økologiske sorteringsanlæg ledig kapacitet, og vi vil helt klart gerne udvide vores økologiske areal. Heldigvis kan vi nu fornemme, at efterspørgslen stiger,« siger Jens Egeberg og forklarer, at de generelt arbejder med kontrakter flere år ud i tiden og producerer de mængder, kunderne har bestilt.
»Jeg har absolut de positive briller på, når det kommer til de økologiske kartofler. Jeg er derfor også positiv over, at det i 2024 er lykkes at fastholde Det Økologiske Spisemærke, som regeringen ellers ville nedlægge. Især den offentlige sektor fylder meget, når det kommer til økologiske spisekartofler. Jeg tror, at når man kan skilte med økologien, så smitter det af på dem, der spiser maden. Man viser, at man arbejder med kvaliteten i måltiderne.«
Veje til mere økologi
De sidste ord er som taget ud af munden på Ole Roed fra Fårup Sommerland.
Det er hans håb, at parkens indsats for økologien smitter, og at andre forlystelsesparker finder lignende løsninger på at få danske, økologiske pommes frites, 60.000 skiver økologisk ost og øko-kød til burgerne, som den nordjyske park er lykkes med i 2024-sæsonen.
Med på listen over de økologivenlige aftaler, som Ole Roed har landet, er et samarbejde med grossisten AB Catering: En gang om ugen drejer en af AB’s lastbiler ind forbi Naturbruget Tranum, der har en økologisk produktion mindre end 25 km fra Fårup Sommerland.
AB-vognmanden laster ugentligt en portion økologiske spisekartofler, porrer eller nogle af de 80 andre forskellige grøntsager, som Naturbruget Tranum producerer, og vel fremme kommer de lokale øko-råvarer under kærlig behandling i det helårsåbne Hotel Fårup, der har Det Økologiske Spisemærke i sølv.
Håber at kunne inspirere
Ole Roeds håb er, at parkens arbejde med økologi ikke kun påvirker dens kunder positivt, men også andre forlystelsesparker, hvor der så absolut er potentiale for mere økologi.
»Jeg håber på, at det kan være med til at få noget mere tonnage i markedet på vores felt, og at vi er med til at påvirke det. Jeg tror da også, at der kommer andre parker i kølvandet, som skubber det i den rigtige retning,« siger Ole Roed.
Hans bygger sin tro på den interesse og nysgerrighed, han møder, når han støder ind i kollegaer fra Danmarks øvrige forlystelsesparker.
Eget ismejeri
Rejsen i retning af at få mere vægt bag økologien er bestemt heller ikke slut i Fårup Sommerland.
I 2025-sæsonen tager parken næste skridt og udfordrer markedet for is, der ellers er præget af nogle store spillere med et meget lille fokus på økologi.
Når parken åbner, vil gæsterne møde et spritnyt indgangsparti med isbutik og et tilhørende ismejeri, som også skal have bronze-mærket i økologi.
Ismejeriet skal efter planen årligt producere en tredjedel af de ca. 15 ton is, parken sælger. I ismejeriet vil parken fremstille fem ton økologisk softice og kugle-is, mens det fortsat bliver Frisko, som leverer ispindene til det nordjyske sommerland.
»Det er endnu et skridt hen mod øget bæredygtighed og økologi, hvor råvarerne er i fokus, og hvor vi er kvalitetsbevidste,« forklarer Ole Roed.
Han har endnu ikke lukket en aftale om, hvilket mejeri der skal levere råvarerne til isen, men han arbejder på en lokal løsning, som han håber falder på plads inden nytår.
Han glæder sig meget til, at parken – og dermed ismejeriet – åbner 14. april 2025:
»Produktionen i ismejeriet bliver synlig, så gæsterne kan se på, at isen bliver lavet. Vi gør det for at give oplevelsen af, at det er hjemmelavet.«
Artiklen er skrevet som et led i projektet SROPP, der er en del af GUDP-programmet RDD8.
Sortsforsøg med biostimulanter
Mængden og kvaliteten i den danske økologiske kartoffelproduktion skal øges. Det er det klare formål i det økologiske projekt SROPP, som er en del af GUDP-programmet RDD8 under Icrofs.
Samarbejdet mellem Innovationscenter for Økologisk Landbrug, Aarhus Universitet, BJ-Agro og flere af de store aktører i kartoffelbranchen skal primært forske i biologiske metoder og undersøge forskellige biostimulanter i potteforsøg og under markforhold.
Sven Hermansen, chefkonsulent i innovationscentret, er involveret i SROPP. Han forklarer, at projektet fokuserer på »en række af de mest betydende udfordringer, og ikke mindst kartoffelsorternes skimmelresistens«. Skimmel koster udbytte, og sølvskurv og blackdot koster kvalitet fra lager og videre frem i kæden til forbrugerne.
Fagfolkene bag projektet undersøger altså om sorter med gode resistensegenskaber bedre kan udnytte effekten af forskellige biostimulanter sammenlignet med mere modtagelige sorter. Desuden går opgaven ud på at sætte fokus på kvalitetssikring i produktionen fra avler til indkøbskurven.
Flere artikler fra samme sektion
Kokke i offensiv for økologiske bælgfrugter
For tredje år i træk har en gruppe kokke bidraget til den grønne omlægning ved at udvikle nye retter med klimavenlige bælgfrugter som en vigtig ingrediens.
Rapport: Stor risiko for, at der følger pesticidrester med i julemenuen
Næsten alle konventionelle klementiner samt halvdelen af appelsiner og rødvin indeholdt pesticidrester, da DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen tog prøver til den nyeste pesticidrapport. Økologien viser sig igen som det sikreste valg, hvis man vil undgå pesticidrester.
Danmark skal være DACH-regionens foretrukne økologiske spisekammer
Via et toårigt eksportprojekt vil Økologisk Landsforening og Bio Aus Dänemark forsøge at åbne døren til de professionelle køkkener i DACH-landene Tyskland, Østrig og Schweiz.