Annonce

Annonce

Kunde fisker en yoghurt fra Naturmælk i køledisken.

Naturmælks mange økologiske mejeriprodukter får snart selskab af det første plantebaserede produkt. Foto: Moment Strudio

Naturmælk er på vej med plantedrik

Som mejerimarkedet har udviklet sig de seneste år, er det ifølge mejeridirektør Leif Friis Jørgensen uholdbart ikke at kunne tilbyde plantebaserede produkter til kunderne.

"Den kommer, før du regner med."

Sådan lyder det korte, lidt hemmelighedsfulde svar, da Økologisk Nu spørger Leif Friis Jørgensen om, hvornår Naturmælk og Øllingegaard hopper med på plantebølgen og lancerer sin første plantedrik.

Som direktør for de to fusionerede mejerier bør han være den første til at vide, hvornår de danske forbrugere kan hælde endnu en klimavenlig plantedrik op i glasset.

For et par uger siden kunne vi fortælle, hvordan både Thise Mejeri og Arla er på vej med nye lanceringer af plantebaserede fødevarer her ca. et år efter at de to mejeriselskaber lancerede deres første økologiske havredrikke.

Leif Friis Jørgensen forklarer, at Naturmælk længe har haft de plantebaserede produkter plottet ind på radaren, og at det nu kun er et spørgsmål om tid, før sortimentet hos de to mejerier følger i Arlas og Thises plantebaserede kølvand.

"Hvis man vender ryggen til udviklingen, så får man et problem," siger Leif Friis Jørgensen, som ikke ønsker at snakke om konkrete kunderelationer, når det gælder den snarlige lancering af en plantedrik.

Men han lægger ikke skjul på, at det i den nuværende markedssituation efter hans vurdering er en uholdbar situation ikke at kunne tilbyde kunderne nogle plantebaserede alternativer til de animalske mejeriprodukter.

"Det svarer jo lidt til, at vi har en kunde, som køber vores normale mejerisortiment, og vi så siger, at vi ikke kan levere fløde, så bliver det nok vanskeligt at videreudvikle den kunderelation," siger mejeridirektøren, som har været med til at udvikle i hundredvis af produkter i sine 22 år i spidsen for Naturmælk, som med overtagelsen af Øllingegaard i 2017 fik et strategisk vigtigt brohoved på det sjællandske marked, hvor plantedrikke er i høj kurs hos mange økologiske forbrugere.

Det var nok lidt i overkanten

"Da jeg kom til Naturmælk havde vi fem produkter. Siden har vi været på en udviklingsrejse, hvor mange mejerier er lukket, mens vi på et tidspunkt var oppe på at have over 300 varenumre. Det var nok lidt i overkanten, og jeg tror, at vi nu er nede på ca. 250. Men der bliver hele tiden udviklet nye ting, og jeg har lige været forbi udviklingsafdelingen, hvor de har gang i fem nye produkter, så må vi se ,om vi kan finde fem andre, der ryger ud," siger Leif Friis Jørgensen, som formentlig også snart skal til at finde plads til de første ikke-animalske produkter.

"De kommer, når der er behov for dem," siger mejerichefen, og gentager:

"De kommer, før du regner med."

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter