Annonce

Annonce

Birgitte Jørgensen, Frank Vinther Olesen, Helle Borup Friberg og Thomas Roland taler sammen før paneldebatten

Birgitte Jørgensen, markedschef for detail (t.v.) og adm. direktør Helle Borup Friberg, begge fra Økologisk Landsforening, håber at dialogen med Henrik Vinther Olesen, CSR-direktør i Salling Group, og Thomas Roland, CSR-chef hos Coop (t.h.) vil fortsætte efter temamødet, så der fremover kommer flere danske øko-varer på butikshylderne. Foto: Jakob Brandt

Kæderne mener, at økologien står stærkt trods aktuel modvind

Landets to største dagligvarekoncerner forstår ikke helt den krisesnak, som flere økologiske producenter har luftet gennem de seneste måneder. Både Salling Group og Coop vurderer, at økologien står godt rustet til fremtiden, selv om salget i nogle kategorier er udfordret i øjeblikket.

Landets største dagligvarekoncerner kan ikke helt genkende den krisestemning, som flere økologiske landmænd gav udtryk for på ved flere af årsmøderne i kølvandet på generalforsamlingen i Økologisk Landsforening.

Hverken Coop eller Salling Group deler den aktuelle bekymring for det økologiske hjemmemarked for økologiske fødevarer, og selv om økologien aktuelt oplever lidt modvind, mener de grundlæggende, at fremtiden for økologien tegner positivt.

Det stod klart efter et temamøde, som Økologisk Landsforening holdt på Jørgensens Hotel i Horsens. Efter et år, hvor det økologiske salg har kørt lidt i bakgear, havde foreningen inviteret Thomas Roland, CSR-chef i Coop og Henrik Vinther Olesen, CSR-direktør i Salling Group, til en snak om mulighederne for at skabe nye alliancer og samarbejder mellem producenter og detailhandlen, som kan være med til at løfte salget af økologiske produkter fra danske producenter.

Økologien er en kæmpe succes

”Min påstand er, at vi stirrer lige lukt ind i gabet på en kæmpe succes. Intet andet land i verden har formået at flytte salget af økologiske varer lige så meget som Danmark. Det er en kæmpe succes, som både producenter, detailled, forbrugere og staten kan bryste sig af,” sagde Henrik Vinther Olesen fra Salling Group, som driver både Netto, Føtex og Bilka.

”Lige nu er vi udfordret af et ’økonomisk bræk’, Det udfordrer os i en situation, hvor vores egenproduktion er så lav, så vi er nødt til at hente flere varer i udlandet, men jeg tror ikke på, at det er udtryk for, at danskerne er ved at vende økologien ryggen,” sagde CSR-direktøren.

Han tror til gengæld, at Danmark er ved at udvikle sig til et mere polariseret samfund, hvor man på mange parametre kan se, at der er nogen som har, og så er der nogen, som ikke har.

”Det gælder også i forhold til økologi, som dog stadig er et bevidst valg for mange forbrugere, som er loyale over for Ø-mærket. Derfor har vi heller ikke set et ret stort fald,” sagde Henrik Vinther Olesen.

Frugt og grønt er en succeshistorie

Hos Coop ser Thomas Roland også temmelig optimistisk på den aktuelle markedssituation – ikke mindst, når man kigger på frugt og grønt, som var hovedtemaet for temamødet i Horsens, som havde tiltrukket både store og små primærproducenter.

”Frugt og grønt er en af de kategorier, som er økologiens succeshistorier, som også i krisetider er bedst til at holde fast i salget, og jeg tror, at 35 pct. af alt det frugt og grønt, som vi sælger, er økologisk, og det ser ikke ud til, at salget er i markant tilbagegang,” sagde Thomas Roland.

Han har forståelse for, at især danske væksthusgartnere på grund af de høje energipriser i øjeblikket kan føle sig udfordret af billige importvarer fra Sydeuropa, men han betonede, at Coop gerne vil have flere danske produkter.

”Men når vi kigger på, hvor stor en andel, som økologien udgør af vores samlede salg, synes jeg, at det ser fornuftigt ud, og jeg kan ikke se den krise, som alle taler om.”

Den vurdering begrundede Thomas Roland med friske salgstal.

”Hvis vi ser på hele kategorien og måler i styk, udgjorde de økologiske varer i 2021 17 pct. af samtlige varer. I kriseåret 2022 var tallet kun dalet til 16,7 pct. Det betyder, at vi kun har tabte 0,3 procentpoint i andel. Det, synes jeg, ser fornuftigt ud, i forhold til hvad vi kunne have forventet,” sagde han.

Flere artikler fra samme sektion

Friland melder om voksende salg og spirende optimisme

Voksende salg i både ind- og udland skaber tro på, at de økologiske kødproducenter går lysere tider i møde, men afregningen skal højere op, oplyser Friland-direktør Søren Tinggaard.

23-05-2024 4 minutter Kødproduktion,   Grise

Smørbar fra Naturli’ lander i Storbritanniens største supermarkedskæde

Naturli’-direktør Henrik Lund betegner aftalen med Tesco som en milepæl for det Dragsbæk-ejede selskab, som har været aktive på det engelske marked siden 2018.

22-05-2024 2 minutter Eksport,   Plantebaserede fødevarer

Vind en overnatning i en grisehytte når økologer søndag fejrer Sofari

På de 11 Sofari-gårde glæder værterne sig til den 26. maj, hvor de byder danskerne velkomne til en god dag på landet. Der er også mulighed for at vinde en overnatning i en grisehytte.

21-05-2024 3 minutter Events,   Grise