Annonce

Annonce

Mor og søn på indkøb i grøntafdelingen

Danskerne skal bruge lidt flere penge for at fylde tallerkenen med økologiske grøntsager og frugter viser nyt pristjek, men ifølge Økologisk Landsforening giver det ikke meget mening ensidigt at fokusere på priserne uden også at medregne gevinsterne for miljø, natur og dyrevelfærd, som følger med, når man køber Ø-mærkede varer. Foto: Moment Studio

Pristjek viser, at prisen på økologisk frugt og grønt er steget med 18 procent på to år

Gennemsnitsprisen for en kurvfuld økologisk frugt og grønt er steget fra ca. 141 kr. i 2022 til 146,05 kr. i 2023 i Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek på økologisk frugt og grønt.

Det er blevet dyrere at følge myndighedernes opfordring til at spise en mere plantebaseret kost. Det fremgår af Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek på økologisk frugt og grønt, som ellers gennem flere år har oplevet faldende priser.

Forbrugerorganisationens pristjek omfattede 11 produkter og blev gennemført i februar, og de indsamlede salgspriser viser, at gennemsnitsprisen for at fylde kurven med de 11 udvalgte varer sidste år steg med 3,6 pct. Året forinden var priserne også steget en del, og på to år er gennemsnitsprisen for at fylde kurven ifølge Forbrugerrådet Tænk steget lidt over 18 pct.

Hvis prisstigningerne er udtryk for, at producenterne får en bedre afregning, er der ifølge Helle Bossen, chefkonsulent i markedsafdelingen i Økologisk Landsforening, tale om en positiv tendens, men samtidig giver hun udtryk for, at det ikke giver meget mening at fremhæve de kæder, som er billigst med økologi uden samtidig at forholde sig til, hvor og hvordan grøntsagerne er produceret.

”Det er unuanceret at lave pristjek, som slet ikke inddrager andre kvalitetsparameter end pris,” siger hun til Økologisk Nu med henvisning til økologiens positive effekt på bl.a. biodiversitet, dyrevelfærd og rent vand.

Helle Bossen peger desuden på, at det tegner et forsimplet billede, bare at finde de billigste priser på tomater eller æbler, da der findes mange forskellige sorter og kvaliteter, som har indflydelse på prisen.

Vælger en kæde eksempelvis udelukkende at sælge udenlandske varer, vil den ofte kunne tilbyde en lavere samlet pris på kurven med grøntsager end den kæde, som prioriterer at tilbyde flere danske produkter.

”Som udgangspunkt foretrækker vi, at dagligvarekæderne har økologiske grøntsager fra danske producenter på hylderne, men hvis alternativet er konventionelle varer, foretrækker vi udenlandsk økologi,” siger Helle Bossen.

Der er tale om en kraftig prisstigning på økologiske varer, og det er interessant at se, at der er enkelte supermarkeder, der kan holde prisen.

— Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk

”Grundlæggende ønsker vi, at butikkerne indfører fair priser, som afspejler alle omkostningerne ved at producere varerne.”

På den måde sikrer man sig også, at der bliver råd til at give producenterne en ordentlig afregning. Omvendt erkender Helle Bossen, at forbrugerne i øjeblikket er blevet meget prisfokuserede, og at pristjekkene er med til at skabe øget opmærksomhed om økologien.

”Mange kæder bruger pristjekkene til at markedsføre deres økologiske sortiment, og det kan have en positiv effekt på salget,” vurderer Helle Bossen, som i den forbindelse glæder sig over, at både Salling Group og Coop på et temamøde om økologisk frugt og grønt, som Økologisk Landsforening afholdt tidligere på måneden, gav udtryk for, at de er villige til at kommunikere flere af værdierne bag de økologiske varer på emballagerne.

Det skal give kunderne en større forståelse for, hvorfor det giver god mening at betale lidt mere for økologiske gulerødder, bær og æbler mm.

Der er tale om en kraftig prisstigning 

I det aktuelle pristjek fra Forbrugerrådet Tænk, er Netto, Lidl og Coop365 Discount de eneste supermarkeder, der har en pris, som er lavere end gennemsnittet af sidste års pristjek.

“Der er tale om en kraftig prisstigning på økologiske varer, og det er interessant at se, at der er enkelte supermarkeder, der kan holde prisen. Det tyder på, at det er muligt at holde lavere priser på økologisk frugt og grønt, men at der er mange supermarkeder, der har valgt ikke at gøre dette. Disse prisforskelle håber jeg, forbrugerne vil reagere på,” siger cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen.

Hos Netto, som er det billigste supermarked i pristjekket, koster det kun 117,60 kr. at fylde kurven, mens gennemsnitsprisen lå på 146,05 kr.

Flere artikler fra samme sektion

Tidligere Irma-direktør åbner nyt madmarked

Alfred Josefsen åbner sammen med 12 tidligere Irma-ledere en butikskæde, som er baseret på værdierne fra den lukkede Irma-kæde, som havde den højeste økologiandel i dansk dagligvarehandel.

06-11-2024 5 minutter Detailhandel

Danmarks vigtigste marked for økologi bevæger sig i den rigtige retning

Den tyske regering har sat økologien på skinner. Nu er spørgsmålet, hvor mange danske fødevareproducenter, der vil med på toget.

04-11-2024 6 minutter Eksport,   Events