Iværksætterpar bag Økoskabet forbereder sig på næste skridt i Jylland
Med konceptet Økoskabet, der lige nu findes i København, vil Marc og Neel Seerup gøre lokale, sæsonbaserede fødevarer mere tilgængelige. Aarhus Kommune ser muligheder i konceptet, der kan være med til at flytte trafik fra vejene.

Journalistik er ikke gratis. Økologisk Nu bliver drevet med hjælp fra Økologisk Landsforenings medlemmer. Vil du bidrage til vores journalistiske arbejde, kan du blive medlem af foreningen. Så støtter du samtidig foreningens arbejde for mere og bedre økologi.
Marc og Neel Seerup har siden 2019 arbejdet for at udbrede deres koncept Økoskabet, der skal skabe direkte forbindelse mellem producenter og forbrugere gennem afkølede skabe placeret strategisk rundt om i landet. Iværksætterparret gør nu klar til at udvide deres koncept i Aarhus.
I den forgangne weekend deltog de i årets Food Festival i Aarhus for at gøde jorden for konceptet i Jylland. De ser både en stærk forbrugerinteresse og en koncentration af producenter i det østjyske, der kan levere til såvel Aarhus som København og vurderer, at 15 skabe vil være nok til at dække behovet i hele Aarhus. Timingen afhænger dog af samarbejdspartnere, kommunal godkendelse og nye investeringer, forklarer de.
Aarhus Kommune ser da også et potentiale i konceptet, fortæller mobilitetsplanlægger ved Teknik og Miljø, Simon Agersnap, der også var til stede på Food Festival.
”Vi støtter altid koncepter, der kan flytte trafik fra vejene. Økoskabet er en god mulighed, som vi er åbne for at arbejde videre med.”
Øko-skabe over hele København
Idéen til Økoskabet opstod, da Marc og Neel Seerup begyndte at producere økologiske varer i deres gartneri på Amager. De oplevede, at det var svært at få afsat deres produkter; dels var der langt for kunderne fra centrum og ud til deres gård, det var svært for dem at sælge små mængder til detailhandlen og så var det tidskrævende at stå på forskellige markeder. Værst af alt, så måtte de til tider smide varer ud, da de ikke kunne få dem afsat. Det måtte kunne gøres bedre, tænkte de. Og så blev Økoskabet til.
Hvad er et Økoskab?
- Et Økoskab er en kølet pakkeboks til fødevarer, der holder en jævn temperatur på ca. 8 grader.
- Når dine varer er leveret, får du en kode via SMS og e-mail.
- Koden tastes ind på skabets tastatur, og skuffen åbner automatisk.
- Du behøver ikke være hjemme på et bestemt tidspunkt, og du skal ikke dele nøgle eller kode med andre.
- Varerne står beskyttet i al slags vejr.
- Leveringer samles én gang dagligt, hvilket sparer både tid og trafik.
I 2014 satte de det første skab op på deres egen grund. Det var et enkelt indrettet HTH-skab med en tablet, som Marc Seerups ven hjalp med at programmere. Når de så fik bestillinger fra kunder, kunne de nøjes med at høste de varer, de allerede havde solgt, og så stille dem klar til afhentning i skabet. Derved minimerede de både spild af mad og tid.
Økoskabet blev oprindeligt skabt som en distributionsløsning udelukkende for de økologiske varer fra parrets egen gård, men da Marc Seerup i 2019 gik fuld tid ind i projektet og bredte skabene ud over hele København, ændrede de konceptet til at være for alle producenter og virksomheder, også konventionelle:
“Vi kommer selv fra økologien og driver stadig vores egen gård 100 pct. økologisk. Men vi tror på, at vi flytter mest ved at være inkluderende. Hvis vi kun lukkede økologer ind, ville systemet aldrig blive stort nok. Vi vil løfte bunden af pyramiden – og give små producenter en chance for at starte op.”
Kan det ikke være vildledende for forbrugerne, at konceptet er for alle producenter og virksomheder, mens navnet er Økoskabet?
“Vi har meldt ret klart ud, at vi har delt forretningen i to. Økoskabet er en logistikløsning, hvor alle kan levere varer ind, mens Økoglad er vores rene økologiske webshop. Det er kun dér, vi har økologiske mærker, og kun dér vi garanterer, at alt er økologisk.”
Han erkender, at navnet Økoskabet kan skabe forvirring, men understreger, at fokus er på at skabe et bæredygtigt ”økosystem":
“Vi har overvejet, om vi skulle hedde noget andet, men ikke fundet et bedre. Pointen er, at vi vil skabe en platform, hvor et økosystem kan vokse. Og sandheden er, at de færreste mennesker køber 100 pct. økologisk.”
Hvad hvis de store producenter overtager systemet?
“Så kan vi sætte flere skabe op. Jo flere store, der er med, jo bedre grobund får de små producenter. Hele idéen er jo at give de små en chance for at sælge direkte uden at skulle stå på markeder hver weekend.”
Marc og Neel Seerup håber på at kunne inspirere forbrugerne til at købe mere lokalt og grønt gennem nyhedsmails, og ved at kunderne bliver nysgerrige på, hvad man ellers kan få leveret gennem Økoskabet, når man alligevel skal ned at hente sine varer.
Økoskabet
I dag findes der 12 Økoskabe forskellige steder i København, og der er otte mere på vej. Dermed kan de lave 44.000 månedlige leveringer. Virksomheden står for drift og opsætning af skabene, og så lejer de skufferne ud.
Hvert skab har plads til 70 ordrer. Alle leveringer uanset indhold kan leveres med lavere antal kilometer kørt og tilhørende lavere CO2-aftryk, og producenter kan nemt starte en webshop og sælge direkte.
Marc Seerup fortæller, at han har været i kontakt med en producent, der ser muligheder i at sælge hanekyllinger, der ellers bare aflives, gennem Økoskabet.
Smart, men dyrt
Hejdi Rasmussen er økologisk producent af mikrogrønt. Hendes virksomhed 'Verdens Ende Mikrogrønt' ligger på Djursland, og hun ser Økoskabet som en oplagt mulighed for at udvikle sin forretning. Hun drømmer om at kunne levere til København – noget, der vil være muligt gennem samarbejde med Økoskabet. Hun er ikke skræmt over, at Økoskabet har udvidet sin forretningsmodel:
”Jeg synes, det er godt, at Økoskabet ikke kun er for økologiske producenter. Man rammer en større målgruppe.”
Noget, hun dog er bekymret for, er prisen; det koster nemlig 20 kr. pr. skuffe, man leverer til. Hun har fuld forståelse for, at der er omkostninger forbundet ved at drive og opsætte skabene, men da hendes mikrogrønt koster 50 kr. pr. bakke, er hun bange for, at prisen for forbrugeren bliver for høj. Dertil kommer omkostninger ved pakning og levering til f.eks. København.
”Jeg så gerne, at man overvejede andre prismodeller eller en abonnementsløsning. De skal jo tjene på det, men som det er nu, er det for dyrt” siger Hejdi Rasmussen.
Hun holder dog fast i, at øko-skabene er en enormt god idé, som hun håber, kommer til Aarhus.
Som svar på Hejdi Rasmussen kritik af prisen forklarer Marc Seerup, at Økoskabet har flere prismodeller:
”Man kan levere selv og dermed leje en skuffe, hvis man er meget lille og kun ønsker at bruge et enkelt skab eller to. Men vi anbefaler, at man indleverer til et fælles lager, og at vi eller vores logistiksamarbejdspartnere så står for alt derfra. Dermed kan vi fjerne biler og CO2 fra vejene og holde priserne lave.”
Og så mener Marc Seerup, at mange producenter glemmer at regne deres egne timer med, når de kører rundt og leverer eller står på et marked:
”Vi anbefaler, at mindre producenter går sammen om en webshop, hvor varerne kan blive samlet sammen med andres varer og være en del af en større ordre. Derudover kan man jo sende prisen videre til forbrugeren, der trods alt får muligheden for at hente i byen i stedet for at skulle køre langt for at komme ud til producenterne. Og det er meget billigere end hjemmeleveringer,” slår Marc Seerup fast.