Annonce
Annonce
Interessen for de økologiske varer er tilbage på niveauet fra for få år siden, og undersøgelsen fra Voxmeter tyder desuden på, at øget viden om kerneværdierne bag den økologiske produktion kan få endnu flere forbrugere til at række ud efter de Ø-mærkede varer. Foto: Moment Studio
Forbrugerne er vendt hjem til økologien
En ny repræsentativ undersøgelse fra Voxmeter fastslår, at forbrugerne igen griber ud efter det røde økologimærke, når de lægger dagligvarerne i kurven i supermarkedet.
Undersøgelsen er lavet for Landbrug & Fødevarer, og den viser, at der igen er stor opbakning til de økologiske fødevarer. Svarene i undersøgelsen tyder samtidig på, at det økologiske salg formentlig ville være endnu større, hvis især forbrugere under 40 år fik mere viden om den højere dyrevelfærd i økologernes animalske produktion.
På nuværende tidspunkt siger hver tredje forbruger, at de altid eller ofte køber økologi. Det betyder, at forbrugernes opbakning til økologiske fødevarer nu er på niveau med den, vi har set før i tiden, og den udvikling glæder Ejvind Pedersen, chefkonsulent, økologi, Landbrug & Fødevarer, at forbrugerne er vendt hjem til økologien.
"Danmark er et af de førende lande inden for produktion og salg af økologiske fødevarer, og jeg ser det derfor meget positivt, at forbrugerne nu igen vælger økologiske råvarer, når de handler," siger Ejvind Pedersen, som oplever, at forbrugerne er meget bevidste om, hvad de køber.
Om analysen
- Forbrugerundersøgelsen om økologi er gennemført af Voxmeter for Landbrug & Fødevarer i maj 2024 blandt 1000 danskere mellem 18-80 år.
- Undersøgelsen er nationalt repræsentativ på køn, alder, region og uddannelse.
Ifølge undersøgelsen er den væsentligste årsag til at købe økologi ønsket om at undgå sprøjtemidler, og tre ud af fire foretrækker danske produkter.
Grønt og mejeri er mest populært
Når dansker vælger økologiske varer, sker det oftest i frugt- og grøntafdelingen, på hylderne med mel eller i køledisken med æg, ost, smør og mælk. Derimod fremgår det af rapporten, at der bliver skruet ned for de økologiske ambitioner, når der bliver handlet kød og kødpålæg samt søde sager og bælgfrugter.
Tre fjerdedele af de danske forbrugere oplyser, at de foretrækker økologiske råvarer produceret i Danmark. For en del forbrugere er typen af grøntsag dog vigtigere, end om den er økologisk. Kan man ikke få den ønskede grøntsag i en økologisk version ville langt størstedelen vælge en ikke-økologisk udgave af samme type grøntsag.
Mere viden øger salget
Undersøgelsen viser også, at hver sjette forbruger ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene til kravene bag den økologiske produktion. Som noget nyt har undersøgelsen i år spurgt ind til forbrugernes viden om dyrevelfærden hos økologiske køer og grise.
Svarene viser, at der især blandt yngre forbrugere kan være et behov for mere oplysning. Blandt borgere under 40 år er der nemlig færre end gennemsnittet, som er enige i en stribe sande udsagn om dyrevelfærd i de økologiske stalde.
Respondenterne blev spurgt om forskellige udsagn om dyrevelfærden i den økologisk produktion, og det viser sig, at under halvdelen af respondenterne ved, at de økologiske køer kommer på græs, og at økologiske kyllinger vokser langsommere end tilsvarende konventionelle kyllinger.
Vi har i Danmark kloge forbrugere, der er bevidste om, hvad de køber, og derfor tror jeg også, at der i fremtiden vil blive købt endnu mere økologi, hvis vi gør forbrugerne mere bevidste om, hvilke andre tilvalg de også foretager ved at købe økologisk.
— Ejvind Pedersen, chefkonsulent, økologi, Landbrug & Fødevarer
Det ser Ejvind Pedersen som et tegn på, at forbrugerne mangler viden om den økologiske produktion.
"Forbrugerne ved, at når de køber grøntsager og mejeriprodukter, så er det uden sprøjtemidler i produktionen, men når det kommer til de økologiske principper om dyrevelfærd, mangler de viden," fortæller han.
Ved at øge kendskabet til økologiens forskellige kerneværdier, tror Ejvind Pedersen, at det vil være muligt at øge det økologiske salg.
"Vi har i Danmark kloge forbrugere, der er bevidste om, hvad de køber, og derfor tror jeg også, at der i fremtiden vil blive købt endnu mere økologi, hvis vi gør forbrugerne mere bevidste om, hvilke andre tilvalg de også foretager ved at købe økologisk," siger han.
Flere artikler fra samme sektion
Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening
Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.
Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk
"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.
Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke
Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.