Annonce

Annonce

Familie med små børn på indkøb

Familier med børn under otte år har igen skruet op for forbruget af økologi, og ifølge paneldata fra Kauza bruger de nu 16 pct. af deres madbudget på økologiske varer. Foto: Moment Studio

Danskerne er igen begyndt at købe mere økologi

Data fra Kauzas husstandspanel viser, at det økologiske salg voksede med 3,5 pct. i første halvår af 2024, og derfor er det ifølge Økologisk Landsforening nu, at butikkerne skal fylde mere økologi på hylderne.

»Vi er glade, for vi har positive nyheder med til jer. Der er positive signaler fra markedet, og kæderne vil gerne snakke om andet end priser,« indledte Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening på et webinar, hvor foreningen beskrev udviklingen på det økologiske dagligvaremarked i 1. halvår af 2024.

Tallene er baseret på dugfriske data fra Kauzas husstandspanel. De viser, at det økologiske salg fortsætter de positive takter fra sidste kvartal i 2023 og første kvartal i indeværende år.

I årets første seks måneder er salget målt i volumen øget med 5 pct. i forhold til samme periode sidste år. Målt i værdi udgør væksten ifølge Kauza 3,5 pct. Til sammenligning voksede det samlede fødevaresalg i samme periode kun med 2,5 pct., og den udvikling fik brede smil frem hos værterne for webinariet.

"Det er en positiv nyhed, at salget af økologi stiger igen efter en periode med stagnerende salg. Vi har set små positive tegn i noget tid, men med en stigning i salget på fem pct. målt i mængde i første halvår kan vi konstatere, at økologien er tilbage på vækstsporet. Inflationen er dæmpet, og i takt med at de store prisstigninger er stoppet, er forbrugernes efterspørgsel på økologi nu steget igen," siger Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

Ifølge Kauza er priserne på økologiske fødevarer faldet en smule i årets første seks måneder, men det opvejes af, at forbrugerne oftere køber økologi, så der samlet bliver tale om en lille vækst.

Signal til indkøberne

Den positive salgsudviklingen betyder, at økologiandelen i Danmark ligger på nogenlunde samme niveau som sidste år og nærmer sig 13 pct., og ifølge Birgitte Jørgensen er tendensen i Kauza-tallene udtryk for en positiv tendens.

Den sender et signal til dagligvarekædernes indkøbere, om, at det er på tide, at de begynde at rette blikket mod flere Ø-mærkede produkter, når de sammensætter varesortimentet.

»Når det er sagt, har økologien ikke de samme salgsrater som før starten på krigen i Ukraine, hvor råvarekrise og inflation fik nogle til at vælge alternativer til økologi. En af udfordringerne nu er, at der ikke er det samme store udvalg af økologiske alternativer i supermarkederne," siger Birgitte Jørgensen.

Hun vurderer, at et øget udbud af økologi kan blive startskuddet til en på en selvforstærkende spiral, som vil være med til at løfte det økologiske salg.

"Derfor gør vi meget ud af vores dialog med detailkæderne og arbejder på at få flere økologiske fødevarer i forskellige prisklasser tilbage på hylderne, så der både er noget til de forbrugere, der efterspørger billige økologiske basisprodukter og til dem, der vil have lidt højere kvalitet," siger markedschefen, som samtidig fastslår, at der i øjeblikket kommer flere modsatrettede signaler fra markedet, hvor det stadig er discountkæderne, som driver væksten.

Nemlig.com og Coop i front

Med en økologiandel på 21 pct, er Nemlig.com den salgskanal, som har den højeste økologiprocent, mens det blandt de traditionelle dagligvarekæder er Coop-kæderne 365 Discount, Kvickly og SuperBrugsen, som topper listen med økoandele på 16-17 pct.

Kigger man ned i de enkelte varekategorier, er der på tværs af kæderne sket et lille fald i markedsandelen for økologisk frugt og mejeri, mens grønsager, drikkevarer, kød, fisk og fjerkræ er vokset en smule.

"Vi kan se, at det typisk er salget af varer, hvor der er et stort prisspænd til de konventionelle produkter, som nu begynder at vokse, og det tyder på, at forbrugertillilden er på vej tilbage," siger markedskonsulent Peter Rasmussen fra Økologisk Landsforening.

Flere artikler fra samme sektion

Vores kostvaner skaber en biodiversitetskrise i vores maver - og den er formentlig skyld i både kræft, angst og depression

Der tales meget om biodiversitetskrisen i naturen - men der er faktisk også en diversitetskrise i vores tarmsystem, og den påvirker både vores fysiske og mentale sundhed, siger en professor i mikrobiologi. Han peger bl.a. på pesticidrester i maden som en synder.

18-09-2024 14 minutter Pesticider,   Mere grønt

Den Europæiske Investeringsbank låner 150 mio. kr. til dansk plante start-up

En lån på 20 mio. euro bringer den dansk foodtech start-up Matr Foods et kæmpe skridt tættere på ambitionen om at bygge en ny fabrik i København, som kan mangedoble produktionen af fermenterede kødalternativer.

18-09-2024 3 minutter Plantebaserede fødevarer

Forbrugerne er vendt hjem til økologien

En ny repræsentativ undersøgelse fra Voxmeter fastslår, at forbrugerne igen griber ud efter det røde økologimærke, når de lægger dagligvarerne i kurven i supermarkedet.

12-09-2024 4 minutter Detailhandel