Annonce
Annonce
Familier med børn under otte år har igen skruet op for forbruget af økologi, og ifølge paneldata fra Kauza bruger de nu 16 pct. af deres madbudget på økologiske varer. Foto: Moment Studio
Danskerne er igen begyndt at købe mere økologi
Data fra Kauzas husstandspanel viser, at det økologiske salg voksede med 3,5 pct. i første halvår af 2024, og derfor er det ifølge Økologisk Landsforening nu, at butikkerne skal fylde mere økologi på hylderne.
»Vi er glade, for vi har positive nyheder med til jer. Der er positive signaler fra markedet, og kæderne vil gerne snakke om andet end priser,« indledte Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening på et webinar, hvor foreningen beskrev udviklingen på det økologiske dagligvaremarked i 1. halvår af 2024.
Tallene er baseret på dugfriske data fra Kauzas husstandspanel. De viser, at det økologiske salg fortsætter de positive takter fra sidste kvartal i 2023 og første kvartal i indeværende år.
I årets første seks måneder er salget målt i volumen øget med 5 pct. i forhold til samme periode sidste år. Målt i værdi udgør væksten ifølge Kauza 3,5 pct. Til sammenligning voksede det samlede fødevaresalg i samme periode kun med 2,5 pct., og den udvikling fik brede smil frem hos værterne for webinariet.
"Det er en positiv nyhed, at salget af økologi stiger igen efter en periode med stagnerende salg. Vi har set små positive tegn i noget tid, men med en stigning i salget på fem pct. målt i mængde i første halvår kan vi konstatere, at økologien er tilbage på vækstsporet. Inflationen er dæmpet, og i takt med at de store prisstigninger er stoppet, er forbrugernes efterspørgsel på økologi nu steget igen," siger Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening.
Ifølge Kauza er priserne på økologiske fødevarer faldet en smule i årets første seks måneder, men det opvejes af, at forbrugerne oftere køber økologi, så der samlet bliver tale om en lille vækst.
Signal til indkøberne
Den positive salgsudviklingen betyder, at økologiandelen i Danmark ligger på nogenlunde samme niveau som sidste år og nærmer sig 13 pct., og ifølge Birgitte Jørgensen er tendensen i Kauza-tallene udtryk for en positiv tendens.
Den sender et signal til dagligvarekædernes indkøbere, om, at det er på tide, at de begynde at rette blikket mod flere Ø-mærkede produkter, når de sammensætter varesortimentet.
»Når det er sagt, har økologien ikke de samme salgsrater som før starten på krigen i Ukraine, hvor råvarekrise og inflation fik nogle til at vælge alternativer til økologi. En af udfordringerne nu er, at der ikke er det samme store udvalg af økologiske alternativer i supermarkederne," siger Birgitte Jørgensen.
Hun vurderer, at et øget udbud af økologi kan blive startskuddet til en på en selvforstærkende spiral, som vil være med til at løfte det økologiske salg.
"Derfor gør vi meget ud af vores dialog med detailkæderne og arbejder på at få flere økologiske fødevarer i forskellige prisklasser tilbage på hylderne, så der både er noget til de forbrugere, der efterspørger billige økologiske basisprodukter og til dem, der vil have lidt højere kvalitet," siger markedschefen, som samtidig fastslår, at der i øjeblikket kommer flere modsatrettede signaler fra markedet, hvor det stadig er discountkæderne, som driver væksten.
Nemlig.com og Coop i front
Med en økologiandel på 21 pct, er Nemlig.com den salgskanal, som har den højeste økologiprocent, mens det blandt de traditionelle dagligvarekæder er Coop-kæderne 365 Discount, Kvickly og SuperBrugsen, som topper listen med økoandele på 16-17 pct.
Kigger man ned i de enkelte varekategorier, er der på tværs af kæderne sket et lille fald i markedsandelen for økologisk frugt og mejeri, mens grønsager, drikkevarer, kød, fisk og fjerkræ er vokset en smule.
"Vi kan se, at det typisk er salget af varer, hvor der er et stort prisspænd til de konventionelle produkter, som nu begynder at vokse, og det tyder på, at forbrugertillilden er på vej tilbage," siger markedskonsulent Peter Rasmussen fra Økologisk Landsforening.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.