Annonce
Annonce
.
Food Solutions satser på økologi og egne mærker
Østjyske Food Solutions A/S satser på at løfte omsætningen ved bl.a. at udvikle flere plantebaserede produkter på basis af danske råvarer.
Navnet ”Madama Butterfly” stammer oprindeligt fra en opera. Den blev skrevet af den italienske komponist Giacomo Puccini og havde premiere på La Scala i Milano den 17. februar 1904.
Men Madame Butterfly er også navnet på et økologisk brand, som den østjyske fødevareproducent Food Solutions A/S lancerede for 14 år siden, og selv om landets dagligvarekæder i øjeblikket har travlt med at udbygge deres egne private label-serier, betragter selskabets direktør og medejer Kristian Lauridsen stadig ”sommerfugle-serien” som hovedmotoren bag selskabets fremtidige vækst, hvor der bliver øget fokus på plantebaserede varer.
”Madam Butterfly” refererer til de sommerfugle, der svæver over de økologiske marker. Brandet er vores hjertebarn, og på 14 år er den vokset til at bidrage med ca. halvdelen af vores omsætning,” siger direktøren, da Økologisk Landbrug besøger den østjyske fødevareproducent, som på flere fronter har ændret fokus, siden Kristian Lauridsen blev en del af direktionen i 2006.
På væggen bag ham hænger en reklameplakat for Madame Butterfly-serien med teksten: ”Økologien sidder i hjertet.” Men sådan har det ikke altid været hos Food Solutions.
Vi valgte økologien
Da Kristian Lauridsen købte sig ind i selskabet, var det en ren handelsvirksomhed, som primært importerede og handlede med konventionelle fødevarer, men han så hurtigt, at det var nødvendigt at specialisere sig. Siden har han været med til at forvandle Food Solutions til en produktionsvirksomhed, som i voksende omfang henter sin vækst ved salg af egne varer, og i dag skal produkterne helst være både økologiske, plantebaserede og meget gerne glutenfri.
»Jeg kunne se, at økologien var kommet for at blive, og da vi skulle finde vores plads på markedet, blev det økologien,« siger Kristian Lauridsen, som her 14 år senere har været med til at udvikle en række økologiske fødevarer, hvoraf flere har fundet vej til hylderne i de danske dagligvarekæder, mens Food Solutions også har en mindre eksport til en lille håndfuld nærmarkeder.
Lancerer lokale helte
Sortimentet omfatter bl.a. kiks, knækbrød, pitabrød, koldskålschrunch og større antal kager, og sidste år kom Food Solutions med i et landsdækkende projekt, som skal udvikle sunde, proteinrige og klimavenlige produkter, der kan fungere som alternativ til kød.
Det første produkt er allerede i handlen i form af frø fra den gamle danske kulturplante sæddodder, og Kristian Lauridsen håber, at frøene bliver starten på et nyt varekoncept, som han har valgt at lancere som »Lokale Helte« der bliver markedsføret som et subbrand til Madame Butterfly.
»For vores vedkommende er perspektivet i bund og grund, at vi har et ønske om at arbejde mere med lokale råvarer og ud over det, så kender vi jo til de klimamæssige fordele, der er i, at vi spiser vores proteiner på en anden måde end blot ved at spise store bøffer,« siger Kristian Lauridsen, som også arbejder på at udvikle et sortiment af økologiske færdigretter.
Kronisk efterslæb på prisen
»Vi er konstant på jagt efter nye muligheder for at udvikle produkter, men vi kan godt mærke, at kæderne satser mere på egne mærker, og i den forbindelse så jeg gerne, at de satsede mere på økologiske råvarer fra Danmark.«
I øjeblikket kræver det ekstra benarbejde at navigere Madame Butterfly-produkterne ind på dagligvarehylderne, og direktøren holder derfor øje med enhver åbning i markedet, og Food Solutions producerer allerede varer til private label-serier hos Netto og Aldi.
»Lige nu er vi udfordret af, at produktionsomkostningerne og udgifter til råvarer stiger hurtigere, end vi kan nå at kaste dem videre til kunderne. Det betyder, at vi har et kronisk efterslæb på vores priser,« siger direktøren, som håber at den historiske høje inflation, snart er fortid.
Flyttede til større rammer
For at skabe en stærkere position på markedet, rykkede Food Solutions for seks år siden fra nogle lidt for trange lokaler på marinaen i Egå til industrikvarteret i den nordlige del af den århusianske forstad, hvor selskabet i 2018 investerede i egne produktionsfaciliteter.
Ifølge Kristian Lauridsen var etableringen af tre pakkelinjer, der er skræddersyet til tørvarer som mel, krydderier, bælgfrugter, småkager og müsliblandinger, en investering i fremtiden.
»Vi kan både pakke i poser, glas og bøtter, og pakkeriet gør os mere agile, da vi har mulighed for at tilpasse selv små produktioner helt efter den enkelte kundes ønsker, når vi selv pakker varerne, men omstillingen krævede nye kompetencer, og den tog længere tid end forventet,« siger direktøren, som dog kan glæde sig over, at den største vækst i dag sker på egenproducerede varer.
Slut med røde tal
Selskabet producerer bl.a. instant grød via en licensaftale med firmaet Grød, men direktøren vil gerne have noget mere volumen igennem pakkeriet, så han er konstant på jagt efter nye samarbejdspartnere.
Han vurderer, at Food Solutions har mulighed for at tidoble produktionen med det nuværende set-up, og han ser frem til at skrive nye kapitler om vækst og fremgang for Madame Butterfly efter nogle vanskelige år i skyggen af corona. I kølvandet på de store investeringer i 2018 efterlod det selskabet med røde tal på bundlinjen i de seneste regnskaber.
»Det var dyrt at gå på arbejde i 2020,« erkender den østjyske fødevareproducent, som kom ud af 2020 med et minus på 1,2 mio. kr. Sidste år var underskuddet reduceret til 171.000 kr., og Kristian Lauridsen forventer, at der lander sorte tal på bundlinjen i regnskabet for indeværende år.
Flere artikler fra samme sektion
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.
Efter et par trange år har griseproducenterne kurs mod lysere tider
Efterspørgslen efter økologisk grisekød er nu vokset så meget, at der igen er penge i at producere økologiske grise, viser en analyse fra Innovationscenter for Økologisk Landbrug.