Annonce

Annonce

I forrige weekend landede de første falske tilbudsaviser i 200 Coop-butikker i hele landet, og på Black Friday var dyrevælfærdsorganisationen Anima igen på gaden for at sætte fokus på velfærdsproblemerne i kyllingeproduktionen. Foto: Anima

Falske tilbudsaviser fra Anima får ikke Coop til at ændre strategi

Anima er indstillet på en længerevarende kampagne mod Coops salg af de udskældte turbokyllinger, men dyreværnsorganisationen aktion får ikke umiddelbart Coop til at ændre strategien om først at fjerne de hurtigtvoksende kyllinger fra det faste, ferske sortiment ved udgangen af 2025.

Over hele landet blev Coop-kunder i løbet af forrige weekenden mødt af opsigtsvækkende alternative tilbudsaviser med tilbud på turbokyllinger. “Turbokyllinger - fordi vi sælger hvad som helst”, står der på forsiden, og selvom logoet på avisen er blevet til “Scoop” er den en tydelig stikpille til Coop fra dyreværnsorganisationen Anima, som længe har haft udfasning af de hurtigtvoksende kyllingeracer som en mærkesag.

Ifølge Anima er Coop den danske dagligvarekoncern som er mest fodslæbende i forhold til at udfase turbokyllingerne. CSR-chef Thomas Roland fra Coop mener, at dyreværnsorganisationen tegner et forsimplet billede af situationen i de danske stalde.

”Jeg synes ikke, at Anima har ret i kritikken. Vi har fremlagt en plan om at udfase de hurtigtvoksende kyllinger fra vores faste, ferske sortiment ved udgangen af 2025. Det meldte vi ud for to år siden, og den plan holder vi fast i,” sagde Thomas Roland under Økologikongressen i Vingsted.

Mens store konkurrenter som Salling Group og Rema 1000 er godt på vej mod en total udfasning af turbokyllinger, forstår Anima ikke, hvorfor Coop nøjes med et mindre delmål for 2025 og nægter at sætte yderligere mål. Anima er derfor indstillet på at fortsætte kampagnen mod turbokyllinger.

Hos Salling Group har alle ferske kyllinger i det faste sortiment været langsommere voksende racer, og inden udgangen af 2025 vil hele det ferske sortiment inkl. spot og kampagnevarer være langsommere voksende racer, oplyser siger Henrik Vinther Olesen, bæredygtighedsdirektør i Salling Group:

"Vi vil bidrage til at løfte dyrevelfærden i alle de kategorier, hvor kylling indgår som ingrediens, så vi kan tilbyde et bredest muligt sortiment uden hurtigtvoksende kyllinger, hvad enten man handler i Netto, føtex eller Bilka. Undervejs skal vi have kunderne og leverandørerne med på rejsen, og derfor er det ideelt at fortsætte den gradvise udfasning af hurtigtvoksende kyllinger," siger Henrik Vinther Olesen.

Flere falske tilbudsaviser

”Der er ingen dagligvarekæder som er helt i mål med udfasningen af turbokyllinger, men lige nu er Coop nummer sjok blandt de landsdækkende kæder, når det gælder udfasning af turbokyllingen, så vi bliver ved, indtil Coop forpligter sig til en hurtigere udfasning,” siger Mathias Madsen, kampagneleder i Anima.

På produktionssiden går det den forkerte vej. Det er noget af det, som bekymrer os i forhold til, hvornår vi kan tage det næste skridt.

— Thomas Roland, CSR-chef, Coop

Det er baggrunden for, at aktivister fra Anima bruger Black Friday til at uddele flere falske tilbudsaviser foran 365discount på Nørreport i København. Med tilbud på blandt andet ’TurboBryster groet på kun 35 dage’ og ’TurboLår fra kyllinger, der højst sandsynligt ikke har kunne gå normalt’ informerer tilbudsavisen kunderne om de alvorlige velfærdsproblemer i produktionen.

“Coop har i årevis brandet sig på ansvarlighed og de bryster sig af, at deres hjerte banker for dyrevelfærd. Men vi oplever et Coop, som udviser en utrolig ligegyldighed over for turbokyllingernes lidelser. Det virker nærmest som om Coop går efter at være værst til dyrevelfærd,” siger Mathias Madsen, som ikke er klar over, om nogle af billederne i tilbudsavisen stammer fra Coops producenter.

Ubehagelige billeder

Coop er ikke enig i kritikken, men anerkender, at der er behov for at arbejde mod bedre dyrevelfærd i landets kyllingestalde. Den falske tilbudsavis rummer nogle meget ubehagelige billeder af kyllinger, som ifølge Anima stammer fra både danske og udenlandske stalde og Thomas Roland bryder sig på ingen måde om det, han ser.

”Man burde ikke have en produktion, hvor det er muligt at tage den slags billeder, men jeg mener faktisk, at forskellen på de langsomt- og de hurtigtvoksende kyllinger er blevet så lille, at hvis almindelige forbrugere kigger ind i stalden på slagtedagen, vil de ikke være i stand til at sige, hvilken produktionsform der er tale om,” siger Thomas Roland, som minder om, at de langsomtvoksende kyllinger kun lever ca. en uge længere end de såkaldt langsomtvoksende racer, før de når slagtevægten.

"Vi må også erkende, at vi kigger ind i et marked, hvor forbrugerne ikke vil betale for de langsomtvoksende kyllinger. Danpo havde også en ambitiøs strategi om at satse på langsomtvoksende kyllinger, men de har bedt halvdelen af deres producenter om at vende tilbage til den hurtigtvoksende race. Så på produktionssiden går det den forkerte vej. Det er noget af det, som bekymrer os i forhold til, hvornår vi kan tage det næste skridt."

Thomas Roland mener derfor, at det er op til politikerne at definere bundniveauet for dyrevelfærden i kyllingeproduktionen.

”Virkeligheden ude hos kyllingeproducenterne er jo, at de langsomtvoksende kyllinger er blevet avlet til at vokse hurtigere og hurtigere, mens de hurtigtvoksende er bliver avlet mere robuste, så de får færre af de velfærdsproblemer, som vi så for fem-ti år siden. Så i virkeligheden møder de to produktioner snart hinanden, men de kommer fra hver sit udgangspunkt, så forskellen er mindre end nogensinde,” siger Thomas Roland.

En dårlig undskyldning

Hos Anima anerkender Mathias Madsen, at udviklingen i staldene går den forkerte vej:

”Det er et problem, at man får de langsomtvokende kyllinger til at vokse hurtigere, men det er en dårlig undskyldning for ikke at gøre noget, at det nærmeste alternativ ikke er perfekt, men vi er enige i, at det er nødvendigt at hæve bundniveauet for velfærden i staldene. Vi mener, at alle kyllinger skal have mulighed for at komme ud under åben himmel, men vi er nødt til at starte et sted. Derfor går vi efter turbokyllingerne.”

Vi vil blive ved med at oplyse kunderne om, at Coop er kommet meget langt væk fra sit image som en koncern, der vægter ansvarlighed og dyrevelfærd.

— Mathias Madsen, kampagneleder i Anima

I den forbindelse betragter Anima det som et skridt i den rigtige retning, at et flertal af partier i Folketinget tidligere på året indgik en aftale, som bl.a. betyder, at staten stopper med at købe turbokyllinger og at Danmark skal arbejde for et forbud mod turbokyllinger i EU.

Ved den lejlighed var der også ros til politikerne fra Esben Sloth, programchef i World Animal Protection, som dog havde håbet på et decideret dansk forbud mod brug af den hurtigtvoksende Ross 308-kylling i danske stalde:

“Turbo-kyllinger skulle aldrig have været tilladt, så det er et stort skridt, at regeringen og aftale-partierne, nu ser ud til at de for alvor vil gøre noget ved et af de mest omfattende dyrevelfærdsproblemer i det industrielle landbrug. Den kyniske udnyttelse af hurtigt voksende kyllinger har været en enorm skamplet i de danske stalde i alt for mange år,” sagde han.

Flere protestaktioner i vente

Ifølge Anima er weekendens aktion blot startskuddet til en større kampagne med overskriften “Coop - værst til dyrevelfærd”. Foreløbigt er der også planlagt protester foran Coop-butikker i Odense, Århus og Aalborg. Anima har flere kampagnetiltag i støbeskeen, oplyser Mathias Madsen.

“Vi vil blive ved med at oplyse kunderne om, at Coop er kommet meget langt væk fra sit image som en koncern, der vægter ansvarlighed og dyrevelfærd. Og jeg tror på, at Coop før eller siden vil indse, at der ikke er nogen fremtid i at være ligeglad med dyrs lidelse”, siger Mathias Madsen.

Flere artikler fra samme sektion

Danmark satte solidt aftryk på BioFach

Nürnberg-messen cementerede i år sin position som den vigtigste indgang til det europæiske økologimarked for de danske producenter.

23-02-2024 5 minutter Eksport

Grøn bank leverer bedste resultat nogensinde

Merkur Andelskasse overgår sine egne forventninger med flere længder og med et overskud på 54,4 mio. kr. leverer banken sit hidtil bedste årsresultat.

23-02-2024 4 minutter finansiering

Lidl forlænger momsfri kampagne til marts

En stor interesse og et markant øget salg får nu Lidl Danmark til at forlænge deres momsfri-kampagne på frisk frugt og grønt, mens Økologisk Landsforening øjner en ny åbning for differentieret moms på økologiske fødevarer.

22-02-2024 4 minutter Detailhandel