Annonce
Annonce
Rapporten fra MAPP Centret fremhæver behovet for, at horeca-branchen i højere grad fortæller om de økologiske valg til sine kunder for at nedbryde fordomme om pris og tilgængelighed. Foto: Colourbox
Danske spisesteder og barer ved for lidt om udbuddet af økologiske drikkevarer
Hoteller, restauranter og caféer i Danmark står ved en skillevej, hvor valget af økologiske drikkevarer ikke blot er et spørgsmål om smag, men også om image, bæredygtighed og fremtidig vækst, mener forskere bag ny rapport fra MAPP Centret.
Rapporten ’Merværdi i HoReCa med Det Økologiske Spisemærke – Fokus på økologiske drikkevarer’ fra MAPP Centret ved Aarhus Universitet sætter fokus på potentialet og udfordringerne ved at integrere flere økologiske drikkevarer i restaurationsbranchen for at opnå Det Økologiske Spisemærke.
Når hoteller, restauranter og caféer, under ét kaldet horeca-branchen, indkøber fødevarer, så udgør økologien i dag kun otte pct. af det samlede salg.
Den nye MAPP-rapport peger på, at der er et potentiale for at øge denne andel markant, lyder det i en pressemeddelelse om rapporten.
Frygt og fordomme
Men frygten for en besværlig certificeringsproces og kundernes reaktion på højere menupriser, kan ifølge rapporten stå i vejen for økologiens indtog i landets barer og spisesteder.
Omvendt peger rapporten på, at økologiske drikkevarer – fra vin til sodavand – kan spille en afgørende rolle i at løfte et spisesteds grønne profil og appellere til en voksende skare af miljøbevidste forbrugere. Desuden harmonerer et øget fokus på økologiske produkter med mange horeca-virksomheders interne værdier om bæredygtighed og ansvarlighed.
Det mener professor Tino Bech-Larsen fra MAPP Centret, som står bag rapporten.
»At opnå Det Økologiske Spisemærke er ikke kun et kvalitetsstempel, men også et klart signal til forbrugerne om engagement i miljøet,« siger han.
Rapporten betoner derfor behovet for, at Horeca-branchen i højere grad kommunikerer de økologiske valg til sine kunder for at nedbryde fordommene omkring pris og tilgængelighed.
Derudover peger rapporten på, at en styrkelse af samarbejdet mellem leverandører, grossister og horeca-virksomhederne kan fremme et større og mere attraktivt udvalg af økologiske drikkevarer.
Med et øget fokus på økologiens rolle i fremtidens fødevaresystem står horeca-sektoren over for en mulighed for at føre an i den grønne omstilling og samtidig styrke sin konkurrenceevne, lyder budskabet fra Aarhus Universitet.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.