Annonce

Annonce

Katrine Tuborg bag bjerge af øko-slik i pakkeriet.

Ideerne står i kø hos Katrine Tuborg fra Sweetsorgannic, som planlægger at supplere on-line salget af økologisk slik med en abonnementsordning. Foto: Sweetsorganic

Danmarks første økologiske online bland-selv-slikmutter fik hurtigt behov for flere hænder

Efter tre måneders drift har Katrine Tuborg og Sweetsorganic fået to deltidsansatte til at hjælpe med at pakke det voksende antal ordre med fredagsslik og kasserne med mødeforplejning til erhvervskunderne.

Det er gået stærkt siden Katrine Tuborg åbnede Sweetsorganic, som sælger økologisk bland-selv slik, men med ansættelse af to deltidsansatte får hun nu mere tid til at realisere nogle af de mange ideer, som skal sikre, at hun når målet om at sælge 15 tons øko-slik i virksomhedens første leveår.

”Jeg har haft travlt, og der har været mange lange arbejdsdage," siger den jyske iværksætter Katrine Tuborg, som før jul åbnede webshoppen Sweetsorganic.dk, som leverer økologisk bland-selv slik til kunder i hele landet.

Hun lægger ikke skjul på, at læringskurven har været stejl, men hun har aldrig fortrudt, at hun i efteråret tog springet og sagde farvel til et fast job som skov- og landskabsingeniør hos Skive Kommune for at begive sig ud i ukendt terræn som hele landets økologiske on-line slikmutter.

”Jeg bliver klogere hver dag,” smiler hun.

Det skulle jeg have gjort fra starten

Rammen for hendes virksomhed er en lejet bygning, som frem til efteråret 2020 husede det lokale apotek i udkanten af den lille jyske stationsby Stoholm, som ligger mellem Viborg og Skive.

Det er her Økologisk Nu møder den travle iværksætter, som har plads til flere års vækst i de 500 kvm store lokaler, hvor pilleglas og tuber med diverse medikamenter i dag er erstattet af plastikbokse med jelly bamser, lakridsfisk og choko-linser og andre typer slik i mange farver -  men kun de naturlige af slagsen, da kunstige farvestoffer ikke er tilladt i økologisk slik.

Katrine Tuborg har i første omgang indrettet lager, pakkeri og kontor i nogle af bygningens mindre lokaler. Det er her, at hun tilbringer en meget stor andel af døgnet for at følge med strømmen af ordre og udvikle indhold til Facebook og Instagram, som er hendes vigtigste markedsføringskanaler.

Katrine Tuborg bruger meget tid på at tage billeder til de sociale medier, hvor hendes mand og deres tre børn ofte må agere modeller.
Katrine Tuborg bruger meget tid på at tage billeder til de sociale medier, hvor hendes mand og deres tre børn ofte må agere modeller.

”I starten lavede jeg selv alt indholdet til de sociale medier, og det er først for tre uger siden, at jeg fik et bureau på og begyndte at betale for annoncering på nettet. Det ville jeg have gjort fra starten, hvis jeg kunne gøre det om,” siger den 41-årige sliksælger, som typisk begynder dagen bag computeren i det fælles kontor og mødelokale, hvor hun arbejder med indhold til nettet og tjekker dagens ordrer.

Hver tredje kunder kommer igen

Katrine Tuborg erkender, at hun nok har brugt lidt for mange timer under opstarten af online-forretningen, som kun ligger tre km fra den landejendom, hvor hun bor sammen med sin mand, deres tre børn og forskellige husdyr. Men børnene kigger tit forbi på vej hjem fra skole, og hele familien er klar til at hjælpe til, når det brænder på i pakkeriet.

Katrine Tuborg har netop for første gang lavet statusoptælling af varelageret, som ud over bland-selv slik omfatter et lille sortiment af chips og chokolade, og hun er godt tilfreds, når hun gør status over den første periode som økologisk online-slikmutter, hvor hun har solgt ca. et ton slik.

Jeg har lært, at kunderne gerne vil betale for god smag og slik uden kemi.

— Katrine Tuborg, ejer af Sweetsorganic

Næsten hver tredje af webshoppens kunder har allerede handlet mere end én gang, og det tal håber hun at øge, når hun med bureauets hjælp får målrettet markedsføringen mod de helt rigtige kundegrupper.

”Jeg kan allerede se, at det virker. Salget vokser hele tiden, og det skal det også, når jeg betaler for det,” smiler den jyske iværksætter,” da Økologisk Nu besøger Sweetsorganic.

Kunderne vil gerne betale for god smag

Det er midt på eftermiddagen, og der er kun en times tid til Post Nord kommer for at hente dagens ordrer, som allerede står pakket og klar.

”Da jeg åbnede, sigter jeg mod at sælge 15 tons slik det første år, og det gør jeg stadig,” siger Katrine Tuborg.

Bland-selv sortimentet hos Sweetsorganic består af 60 forskellige produkter, hvoraf over halvdelen er veganske. Prisen spænder fra 7-11 kr. for 30 g, og selv om enkelte kunder skriver på Trustpilot, at det er lidt dyrt, når der kommer fragt oveni, er der topkarakter og fem stjerner fra 93 pct. af kunderne, som med få undtagelser består af kvinder.

”Jeg har lært, at kunderne gerne vil betale for god smag og slik uden kemi,” siger Katrine Tuborg, som indrømmer, at hun er blevet overrasket over, hvor mange ting, man skal have styr på i forhold til kontrol, skat og dokumentation for at drive en butik med økologiske varer i Danmark.

Stod det til hende, ville hun hellere bruge tiden på at finde nye kunder og leverandører og udvikle det abonnementssalg, som efter planen skal være med til at øge salget til de private kunder. Omvendt er den effektive kontrol kundernes garanti for, at de får den ægte vare.

Flere hænder giver nye muligheder

”Jeg har masser af ideer, men mit døgn har desværre kun 24 timer,” smiler Katrine Tuborg, som netop denne dag for første gang har haft besøg af en yngre kvinde, som de næste tre måneder skal være i virksomhedspraktik på deltid i pakkeriet.

”Det bliver rigtig godt, og jeg har også hyret en skoleelev, som kommer og hjælper med at pakke tre eftermiddage om ugen.”

De ekstra hænder giver den 41-årige iværksætter mere tid til at udvikle forretningen, som de første uger fokuserede på salg til private kunder, men allerede i slutningen af januar kom der en ny fane ”Erhverv” på webshoppen. Den henvender sig til erhvervskunder, og de første ordrer er røget afsted, fortæller Katrine Tuborg, som ser et stort potentiale i at sælge små slikposer til mødeforplejning til virksomheder.

”Jeg har lige sendt 1.000 poser med 15 g slik i hver til et revisionsfirma i Aarhus,” siger hun om Sweetsorganics nye B2B-satsning, inden hun rejser sig fra bordet og forsvinder ud på lageret.

Kort efter vender hun tilbage og smider en håndfuld små slikposer på bordet. ”Pakket med de sødeste hensigter”, står på et mærkat på de små poser, som koster syv kr. plus moms ved køb af 1000 stk. Men Katrine Tuborg øjner også muligheden for at sælge større slikposer til virksomheder, som ønsker at styrke deres grønne og bæredygtige profil.

”Jeg tror, at der findes mange firmaer, som gerne vil overraske og forkæle deres ansatte ved at give dem en pose økologisk slik med hjem.”

Katrine Tuborg har derfor store forventninger til det nye forretningsben, men hun holder hele tiden øjnene åbne for nye markedsmuligheder.

Sender slikket i ”grimme” papkasser

I pakkeriet ligger et lille bjerg af papkasser, som tidligere har indeholdt TV- og lydudstyr, og de illustrerer ganske godt, at bæredygtighed er et kernebegreb i fortællingen om det jyske firma, som ofte sender slik ud til kunderne i gamle papkasser, som hun får leveret fra Hi-Fi Klubben og et lokalt skiltefirma.

Katrine Tuborg pakker dagens sidste ordre, og flere af dem ryger i genbrugte papkasser fra andre firmaer.
Katrine Tuborg pakker dagens sidste ordre, og flere af dem ryger i genbrugte papkasser fra andre firmaer.

”Hvis ikke vi genbrugte kasserne, ville de ende som affald. På denne måde reducerer vi produktionen af nyt pap, papir m.v. Derfor har jeg nu fået lavet et stempel med teksten: ’Jeg er lidt grim – men jeg er genbrugt’, som forklarer vores kunder, hvorfor vi uden tøven sender grimme papkasser afsted,” siger Katrine Tuborg, som oplyser, at blækket på stemplet er lavet bønner.

Nu skal der gang i storytelling

”Jeg har mange kunder her i lokalområdet, hvor jeg har fået god omtale i pressen, men mange af mine kunder bor i København,” siger Katrine Tuborg, som ikke råder over et stort markedsføringsbudget.

Derfor ser hun frem til at få tid til at fortælle kunderne mere om producenterne bag bland-selv slikket, som består af ni små udenlandske nicheproducenter fra EU, som typisk kun har fem-seks produkter i sortimentet.

”Jeg glæder mig også selv til at få tid til at lære mine kunder bedre at kende," siger den jyske slikmund, som allerede har fået sine egne favoritter, som er smoothie skum, mandler med mørk chokolade, lakridsfisk og engelsk vingummi.

Flere artikler fra samme sektion

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage

Danske servicestationer udfaser turbokyllinger

Dyreværnsorganisationen Anima roser danske servicestationer for at gå foran med dyrevelfærden ved at skærpe kravene til produktionsforholdene for slagtekyllinger.

24-04-2024 3 minutter Dyrevelfærd