Annonce

Annonce

Coop tilbyder hjælp til virksomheder, der vil være grønnere

Danske fødevarevirksomheder kan få inspiration til at tage de næste grønne klimaskridt via deltagelse i et Green Crowdfunding Accelerator-forløb, som samtidig fungerer som markedsføring og testsalg af virksomhedernes produkter.

10. marts 2021
Læsetid: 3 minutter
Malene og Astrid Søgaard i mark med bælgplanter

Søstrene Malene t.v. og Astrid Søgaard driver virksomheden Pure Dansk, som sælger danske bælgfrugter, og de har gode erfaringer med Coops klimacrowdfunding, som både gav dem adgang til viden og en mulighed for at teste markedet for deres linser (foto), bønner og ærter. Foto: Pure Dansk

Tilmeldingsfristen udløber 14. marts. Så du skal være hurtig, hvis din virksomhed skal have en af de sidste pladser på den første bølge af årets to 'Green Crowdfunding Accelerator-forløb', som Coop tilbyder i samarbejde med en udenlandsk partner.

"Arbejder du på, at din virksomhed skal blive grønnere, men har brug for input eller kapital til at realisere næste projekt? Så kan Green Crowdfunding Accelerator være noget for dig," skriver Coop Crowdfunding om forløbet, som primært henvender sig til nyetablerede virksomheder.

Ifølge Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding, er forløbet en videreudvikling af Coop Klimafunding, som Coop lancerede sidste år. Det var et forløb, hvor virksomhederne kunne trækker på eksperter inden for klima, grøn omstilling og fødevareproduktion.

Sidste år deltog Malene Søgaard og Pure Dansk i Coop Klimafunding, og selv om forløbet var udfordret af forårets coronanedlukning, beskriver hun projektet som en god mulighed for at hente viden og få testet salgspotentialet i de fødevarer, man producerer.

"Det kan jeg godt anbefale til andre, og så kan forløbet samtidig give mulighed for at komme ind på hylderne i Coops kæder," siger Malene Søgaard, som sammen med sin søster, Astrid Søgaard, har lanceret forskellige økologiske bælgfrugter fra danske producenter.

De brugte især Michael Minter fra tænketanken Concito for at få et overblik over klimaaftrykket på danske og udenlandske bælgfrugter.

Klima er en vanskelig størrelse

I år er klimafunding afløst af Green Crowdfunding Accelerator, som Coop gennemfører i samarbejde med impact-NGO'en Sustainary, hvor hver enkelt virksomhed får tilknyttet en mentor.

"Vi lærte meget af første runde med klimafunding sidste år. Erfaringerne viste, at klimatiltag er en vanskelig størrelse at arbejde med for mange virksomheder, og at der ofte er stor forskel på, hvad de tror, der har en positiv klimaeffekt, og hvad der reelt har det," siger Nicolai Jæpelt til Økologisk Nu.

"Vi lærte også, at klimatiltag er et sindssygt komplekst begreb, og at one-size-fits-all ikke eksisterer. Derfor forlanger vi i år, at virksomhederne er længere i deres proces og er mere tydelige i, hvilke grønne tiltag de arbejder med, så vi får bedre mulighed for at vurdere, om de reelt rykker noget for klimaet," uddyber han.

Alle kan være med

Alle danske fødevarevirksomheder, der arbejder seriøst med grøn omstilling, og som ønsker at inddrage forbrugerne, kan deltage.

Sustainary har allerede udvalgt de første 32 deltagere til årets første forløb. De kommer fra syv forskellige lande og arbejder i flere forskellige industrier. Fra software til fødevarer.

Ansøgningsfristen er principielt udløbet, men Coop Crowdfunding har fået mulighed for at tilføje yderligere otte fødevareproducenter til programmet, men Nicolai Jæpelt oplyser, at der kommer en ny ansøgningsrunde før sommerferien.

Selve ansøgningen kan udfyldes uden forberedelse, men du skal selvfølgelig kunne beskrive både din virksomhed og dit grønne tiltag. Tilmeld din virksomhed her.

Flere artikler fra samme sektion

Tre nominerede dyster om Kantineprisen 2025

To jyske og en københavnsk kantine er nomineret til Kantineprisen 2025, og du kan møde dem på Madens Folkemøde, hvor de deltager i en 'Cook Off'.

25-04-2025 2 minutter Foodservice

Danskerne køber nu økologi for 16 mia. kr.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget af økologiske fødevarer i 2024 voksede med 3 pct. Men trods fremgangen faldt økologiprocenten en anelse fra 11,8 pct. til 11,6 pct., da det konventionelle fødevaresalg sidste år voksede endnu hurtigere.

22-04-2025 3 minutter Dagligvarehandel

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager