Annonce
Annonce

Når Solhjulet deltager i BioFach er den vigtigste mission at pleje de eksisterende leverandører og høre, om de har nye varer i pipelinen. Her besøger Peter Edwards Jørgensen t.v. og Dorthe Friis Christensen den tyske juiceproducent Voelkel, som er Solhjulets største udenlandske leverandør. Foto: Jakob Brandt
BioFach er Solhjulets suverænt vigtigste messe
Salgschef Peter Edwards Jørgensen og indkøber Dorthe Friis Christensens første travle dag på BioFach efterlod dem med ømme fødder, plantedrik i pulverform og en klar fornemmelse af, at det igen går den rigtige vej for økologien.
NÜRNBERG
Når Solhjulet drager på den årlige tur til Nürnberg-messen BioFach, er topprioriteten ikke at fylde kufferten med nye vareprøver. For den jyske øko-grossist er den vigtigste mission at pleje kontakten til de mange eksisterende leverandører og se og smage på deres nyheder.
”Her kan vi møde alle leverandørerne på ét sted. Alternativ skulle vi rejse rundt i hele Europa,” siger salgschef Peter Edwards Jørgensen, som i år deltager på messen for sjette gang.
Med sig har han indkøber Dorthe Friis Christensen. Hun har været en del af indkøbsafdelingen hos den jyske grossist siden 2008, og med undtagelse af et par messer under corona-pandemien har hun hvert år siden deltaget på BioFach, så hun kender de tyske messehaller bedre end de fleste, og det er nyttigt, når tiden er knap, og der er plottet mange møder i kalenderen.
Tætpakket program
Normalt bruger Solhjulet tre dage til at gennemtrævle de ni messehaller på verdens største økologiske messe, hvor 2.500 udstillere i år kæmper om deres opmærksomhed.
”I år har vi skåret vores besøg ned til to dage, men hjemmefra har vi booket møder hver time, så vi har nærmest kun tid til at kigge efter nye produkter og leverandører, når vi bevæger os fra det ene leverandørmøde til det næste,” siger Dorthe Friis Christensen.

Derfor var de klar over, at der ventede to hektiske dage, da de tirsdag kl. 08.30 rejste sig fra morgenmaden på A&O Hotel. Det ligger 300 m fra hovedbanegården, hvorfra byens U-bahn hvert 10. minut sender et nyt hold gæster mod byens messecenter.
Rollefordelingen er klar
Turen tager et lille kvarter, og få minutter efter at messen åbner, deltager Solhjulet i det første møde hos juiceproducenten Voelkel. Den tyske saft- og juiceproducent er Solhjulets største udenlandske leverandør, som hver måned sender en lastbil med varer til Silkeborg. Her fik de smagt på et par interessante produktnyheder, som kan have potentiale til at lande hjemme på lageret på Priorsvej i Silkeborg.
Og der er ingen tvivl om rollerne. Dorthe Friis Christensen er indkøberen, og det er Peter Edwards Jørgensen, som afgør, om kvaliteten og smagen og ikke mindst prisen ligger på et niveau, som passer til deres danske kunder. Men de plejer at være ret enige om dommen, når de falder over et nyt produkt.
”Vi har været her så mange gange, så vi ved, hvad vi går efter,” siger Dorthe Friis Christensen, som forud for messen har lavet en del forarbejde ved at tjekke udstillerne hos ecoinform.de og på BioFachs egen hjemmeside.
På åbningsdagen tirsdag fik de snakket med tæt på en tredjedel af selskabets ca. 30 udenlandske leverandører, som efter nogle lidt hårde år nu samstemmende melder om fremgang for økologien, ligesom Solhjulet selv har oplevet det gennem de seneste måneder i Silkeborg.
”Det er nogle positive meldinger, vi har fået fra vores leverandører. De fortæller, at det igen går den rigtige vej for økologien, så det har været en opløftende første dag,” siger Peter Edwards Jørgensen, da han gør status efter at have surfet rundt på messen i ni timer.
Kortvarige trends
Solhjulet har gennem årene mødt mange trends på BioFach, men mange får en relativ kort levetid.
”På et tidspunkt skulle der lakrids eller ingefær i alle ting. Så kom en bølge med hamp og kombucha, men de seneste år har det meget handlet om bælgfrugter og plantebaserede alternativer til kød,” siger Dorthe Friis Christensen, som endnu ikke for alvor har spottet en ny markant trend på årets messe.
”Men vi mødte noget, der virkede ret spændende, siger hun og haler to små vareprøver op af et net, som er proppet med en del af dagens høst af brochurer.
”Vi kunne sagtens fylde vores kufferter med vareprøver. Men de er ikke til at slæbe hjem, så vi beder altid om at få dem eftersendt, men det her er plantedrik i pulverform, som bare skal blandes med vand. Det kunne være spændende, for en plantedrik består primært af vand, så i forhold til transport, vil det være en kæmpe fordel, hvis vi kan nøjes med at sende et pulver, som kunden selv blander med vand. Så der er måske noget, som vi skal hjem og arbejde videre på.”
Men nu handler det om at komme hjem på hotellet med dagens righoldige høst af brochurer, så de kan være tilbage onsdag kl. 09.00, når messen åbner igen. Der er meget, som skal nås, inden de onsdag kl. 16 tager Nürnbergs U-Bahn til lufthavnen og sætter kurs mod Billund.
”Lige nu kan jeg godt mærke mine fødder. De vil gerne hjem,” smiler Dorthe Friis Christensen.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.