Annonce

Annonce

Malene Aaris uddeler invitationer til tyske køkkener

Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark har de seneste dage haft travlt med at uddele invitationer til tyske køkkener, som i stort tal besøger den danske Biofach-stand i Nürnberg, hvor flere end 100 allerede på andendagen af messen havde skrevet sig op til at deltage i et kombineret omlægnings-/eksport-projekt, som omfatter et besøg i Danmark. Foto: Jakob Brandt

Tyske storkøkkener står i kø for at deltage i dansk eksportprojekt

Det er gået over al forventning med at skabe kontakt til de professionelle køkkener fra Tyskland, som ønsker at deltage i et dansk eksportprojekt, som skal øge eksporten af plantebaserede varer til DACH-landene.

NÜRNBERG

”Det smager fuldstændigt som kød”, siger en kvinde fra et tysk kantinekøkken og kigger en smule vantro på det kødlignende produkt, som hun netop har fået serveret på den danske fællesstand på BioFach-messen i Nürnberg.

Hun tager en bid mere.

”Det smager altså virkelig som kød. Og god konsistens,” siger kvinden energisk og modtager nik fra flere kolleger, der har slået ring omkring eksportmanager Frank Winterberg foran Organic Plant Proteins stand.

Han fortæller om de økologiske ærter, hestebønner og solsikkekerner, som udgør ingredienserne i selskabets teksturerede planteproteiner, som ifølge ham er i stand til at erstatte både kyllinge-, grise- og oksekød i de fleste retter.

Sammen med 20 andre ansatte fra professionelle køkkener i Tyskland ankom den kødglade kvinde en halv time tidligere på den særlige DACH-stand, som er indrettet i den ene ende af Danmarks fællesstand, hvor 23 danske producenter til og med fredag udstiller deres økologiske produkter.

Et interessant marked

DACH-standen fungerer som en fremskudt bastion, der skal kickstarte det toårige DACH-projekt, som i lighed med BioFach-standen bliver drevet af Bio Aus Dänemark og Økologisk Landsforening. Projektet har to hovedmål: Dels skal det hjælpe professionelle køkkener fra DACH-landene med at omlægge driften til økologi, dels skal det øge eksporten af grøntsager og plantebaserede produkter til foodservicesektoren i Tyskland, Østrig og Schweiz.

Animalsk kød måtte de tyske køkkenprofessionelle kigge langt efter på den danske stand, hvor PerfectSeason bød på friskstegte dilddeller og rødbebøffer
Animalsk kød måtte de tyske køkkenprofessionelle kigge langt efter på den danske stand, hvor PerfectSeason bød på friskstegte dilddeller og rødbebøffer. Foto: Jakob Brandt

"Traditionelt har vi haft stort fokus på detail i forhold til det tyske marked, men jeg oplever, at foodservice bliver et mere og mere interessant marked. Senest har Tyskland lanceret et økologisk spisemærke efter dansk forbillede. Det kan vi udnytte til at sætte yderligere skub i den danske eksport til hele DACH-regionen," siger Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark.

Når køkkenerne ankommer til standen, giver hun dem en kort introduktion til projektet, inden de får en guidet tur rundt til seks af de 14 danske producenter, som allerede har sagt ja til at deltage i projektet.

Vi er allerede nået i mål

Ambitionen med standen er at tiltrække professionelle køkkener, som er interesseret i dansk knowhow om økologiomlægning. Projektet har i den forbindelse et mål om at tilknytte 25 udenlandske ’VIP-køkkener’, som har lyst at besøge Danmark for at møde danske køkkener og fødevareproducenter.

Det skal inspirere dem til deres egen omlægning, og samtidig er det ambitionen, at de danske producenter bliver kørt i stilling til at levere nogle af de økologiske råvarer, som tyskerne får brug for. Og de tyske gæster kunne godt lide det, de smagte under en rundtur til udvalgte producenter på den danske stand.

”Vi er allerede i mål med at finde det antal køkkener, som vi skal bruge,” siger Malene Aaris efter messens to første dage, inden hun bliver afbrudt af det næste hold køkkener, som via et samarbejde med tyske slår et slag forbi på den danske stand.

”Vi har arbejdet med køkkenerne længe, og vi skal fortælle dem om Danmarks gode erfaringer med at omlægge de professionelle køkkener til økologi, samt at efterspørgslen på de økologiske varer ofte spreder sig fra køkkenerne til dagligvarehandlen.”

De tyske gæster var meget overraskede over, hvor meget både smag og konsistens lignede rigtigt kød, da de besøgte Organic Plant Foods stand
De tyske gæster var meget overraskede over, hvor meget både smag og konsistens lignede rigtigt kød, da de besøgte Organic Plant Foods stand. Foto: Jakob Brandt

Rundturene på standen starter hos Ørbæk Bryggeri, som giver smagsprøver på forskellige ingefærdrikke. Næste stop byder på en sund snack hos Raw Bite, inden den står på dild-deller og andre alternativer til kød hos PerfectSeason.

Efter en fortælling om, hvordan Reduced laver smagsforstærkere og fond af sidestrømme fra fødevareproduktionen, ender køkkengæsterne hos Organic Plant Protein, hvor direktør Nikka Sig Kristensen håber, at DACH-projektet kan være med til at øge interessen for selskabets produkter:

"95 pct. af vores salg går i dag ud af landet, hvor vores vigtigste eksportlande ligger i Europa, men vi leverer også til Asien, USA og Canada, og når vi er på BioFach, er det netop mest for at finde flere kunder i foodservicebranchen," siger direktøren.

Nikka Sig Kristensen, direktør for Organic Plant Protein fortæller at omsætningen stiger, men hun forventer at der vil gå yderligere to-tre år, før selskabet sælger så meget tekstureret planteprotein,  at de røde regnskabstal skifter til sort
Nikka Sig Kristensen, direktør for Organic Plant Protein fortæller at omsætningen stiger, men hun forventer at der vil gå yderligere to-tre år, før selskabet sælger så meget tekstureret planteprotein, at de røde regnskabstal skifter til sort. Foto: Jakob Brandt

Ud over de professionelle køkkener satser Organic Plant Protein mest på at levere råvarer til fødevareindustrien, da det hidtil har vist sig, at det stadig går for langsomt med at lære private kunder, hvordan de skal tilberede og især krydre de plantebaserede og ret smagsneutrale chunks og granulater fra fabrikken ved Hedensted.

For at sikre at smagsprøverne giver den helt rigtige aha-oplevelse, har Organic Plant Protein medbragt kok og produktudvikler Morten Fenger, som serverede en plantebaseret stroganoff, som udløste en del stjerner hos de tyske køkkener.

Ligner god timing  

En del danske producenter sigter umiddelbart først efter dagligvarehandel, når de tænker i eksportbaner, men ifølge Dennis Hvam, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening indikerer de seneste års voksende salg til professionelle køkkener i flere lande, at der kan gemme sig mange eksportkroner i foodservicesektoren.

Det samme gør den tyske 2030-strategi for økologi, som bl.a. handler om at skrue op for økologiforbruget i de offentlige køkkener på et tysk marked, som i forvejen aftager halvdelen af Danmarks økologieksport.

Set i det lys ligner det ifølge Dennis Hvam en ret god timing, da foreningen sammen med Bio Aus Dänemark i efteråret 2024 søsatte det nye eksportprojekt, som er støttet af Plantefonden.

”Vi vurderer, at der er et stort behov for både at eksportere danske varer og knowhow om omlægning til køkkenerne i DACH-landene. Vi kom herned med et ønske om at lave aftaler med 10-15 køkkener, som vil være en del af omlægningsprojektet. Nu har vi en liste med over 100 interesserede. Det er køkkener, som serverer fra 300 til 10.000 daglige måltider. Det er ret vildt," siger Dennis Hvam og sender en stor ros til de tyske samarbejdspartnere, som har skabt kontakten til de tyske køkkener.

"Når vi kommer hjem skal vi finde ud af, om vi kan arbejde med flere køkkener, end vi oprindeligt havde planlagt. Måske kan vi søge om flere penge, men det er for tidligt at sige noget om det nu,” siger Dennis Hvam fra Nürnberg-messen, hvor han melder om god trafik på den danske stand.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi