Annonce

Annonce

Peder Tuborgh holder møde med kinesiske kunder

Et svigtende salg til Kina er ifølge Peder Tuborgh en medvirkende årsag til, at Arla nu er nødt til at sænke indvejningen af økologisk mælk med op mod 100 mio. kg.i både Sverige og Danmark. Arkivfoto: Rasmus Bluhme

Arla er klar til at vinke farvel til hver femte økolog efter et år med rekordomsætning

Selv om Arla sidste år krydsede 100 mia. kr. i omsætning, bliver der fremover mindre plads til økologien hos Arla, som ifølge adm. direktør Peder Tuborgh er nødt til at skabe en bedre balance mellem indvejningen af økologisk mælk og efterspørgslen.

I dag har Arla ca. 240 økologiske andelshavere, men på grund af en stor overproduktion af økologisk mælk, sigter den danske gren af mejerikoncernen mod at reducere antallet af økologer og dermed også den økologiske indvejning med ca. 20 pct. Det forklarer Arla-direktøren torsdag til Økologisk Nu kort efter, at selskabet havde offentliggjort et årsregnskab med en rekordomsætning på 102 mia. kr.

Arlas vækst har det seneste år stort set udelukkende været drevet af prisstigninger, og selv om de gjorde det muligt for Arla at betale selskabets andelshavere en historisk høj pris for mælken, ændrer det ifølge Peder Tuborgh ikke ved det faktum, at selskabet i øjeblikket er nødt til at reducere en stor overproduktion af økologisk mælk.

Udsigt til bedre afregning

”Vi har langt mere mælk, end vi skal bruge i Danmark, og når der er for meget mælk på markedet, går det ud over præmien til økologerne,” siger direktøren, som for at rette op på ubalancen er parat til at vinke farvel til ca. 50 økologer og 100 mio. kg mælk i både Sverige og Danmark.

Nedjusteringen ændrer ikke ved vores langsigtede strategi, om at økologien fortsat skal spille en vigtig rolle i Arla, og selv efter reduktionen vil vi stadig være verdens største økologiske mejeri.

— Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla

Han beskriver dog situationen som helt udramatisk, da nedjusteringen skal ske ad frivillighedens vej, og ifølge Peder Tuborgh skal man mindst 20 år tilbage for at finde intern uro mellem Arlas konventionelle og økologiske andelshavere. I dag er der gensidig respekt mellem alle mejeriets andelshavere både når det går op og ned for de to produktionsformer, og han forsikrer, at økologien fortsat vil være i fokus hos Arla.

”Justeringen skal sikre, at der bliver en bedre balance mellem indvejningen og efterspørgslen, og det betyder formentlig, at de økologer, der bliver tilbage, kan se frem til en bedre afregning ,” siger han. 

Stadig verdens største øko-mejeri

De økologer, som vælger at forlade økologien, vil i stedet blive tilbudt at levere konventionel mælk til Arla, men ifølge Peder Tuborgh er den planlagte nedgang i indvejningen på ingen måde et signal om, at Arla vender ryggen til økologien.

”Vi har aldrig brugt flere penge på at markedsføre økologien, end vi har gjort i de seneste år, og nedjusteringen ændrer ikke ved vores langsigtede strategi, om at økologien fortsat skal spille en vigtig rolle i Arla, og selv efter reduktionen vil vi stadig være verdens største økologiske mejeri,” pointerer Peder Tuborgh.

Han afviser samtidig, at det er udtryk for en kortsigtet tankegang at reducere antallet af økologer, selv om han anerkender, at historien viser, at økologien altid er kommet stærkt tilbage, når den har været nede i en bølgedal. Men lige nu er det efter hans vurdering meget vanskeligt at forudsige markedsudviklingen.  

"Det kan godt være, at der på et tidspunkt kommer en modbølge, men så må vi tage det til den tid."

Pres på de dyreste produkter

Efter to år under coronapandemien med enestående vækst for Arlas brandede produkter i detailsegmentet aftog væksten i 2022, da de stigende leveomkostninger ramte forbrugerne og medførte pres på hele værdikæden, hedder det i en pressemeddelelse fra Arla.

Heraf fremgår det, at inflationen sidste år skabte et betydeligt nedadgående pres på forbrugernes købekraft, som især i Europa og Afrika, fik forbrugere til både at skifte til billigere produkter og generelt forbruge færre mejeriprodukter.

Selv efter den planlagte reduktion vil vi stadig have mælk nok til fremtidig ekspansion – både herhjemme og på eksportmarkederne.

— Peder Tuborgh, adm. direktør hos Arla

Ved udgangen af 2022 var efterspørgslen efter mejeriprodukter i Europa faldet med cirka 5 pct. i forhold til samme tidspunkt i 2021, og Peder Tuborgh oplyser, at selskabets økologiske varer oplevede en endnu større tilbagegang, da de tilhører nogle af Arlas dyreste produkter. 

"De kraftigt stigende leveomkostninger påvirkede os over hele verden og har især ramt vores brandede produkter, og selvom de fortsat er en vigtig værdiskaber for vores forretning, er omsætningen fra dem faldet med 3,2 procent,” siger direktøren.

Venter tidligst ny vækst i 2024

Peder Tuborgh forventer tidligst vækst i det økologiske salg i 2024, men det kræver, at verden undgå flere af de uforudsete hændelser i form af pandemier og krige, som de seneste år har påvirket markedet på flere fronter.

Når I er nødt til at nedjustere med 100 mio. kg, er det så reelt et udtryk for, at I havde for store forventninger til eksporten, da i tilbage i 2016 og 2017 tog mange nye økologer ind og øgede indvejningen med ca. 150 mio. kg?

”Måske, men lige nu oplever vi størst tilbagegang på det danske og det svenske marked. Vi må ikke glemme, at forbrugerne har færre penge mellem hænderne, og den vækst, vi havde lagt ind i prognosen i både Sverige og Danmark, blev i stedet til et fald,” siger direktøren, som dog gerne vil medgive, at det kinesiske marked ikke har levet helt op til Arlas forventninger.

Nok mælk til fremtidig vækst

Jeg har hørt folk tale om en udnyttelsesprocent for Arlas økologisk mælk, som lå tæt på 50 pct. Er det et tal, du kan genkende?

Uden at nævne konkrete tal for hverken indvejningen eller udnyttelsesgraden af Arlas økologiske mælk, erkender Peder Tuborgh, at der gennem de seneste år har været store udsving i, hvor stor en andel af den økologiske mælk, som det var muligt at sælge som økologiske mejeriprodukter, og derfor er det nu nødvendigt at tilpasse produktionen til det aktuelle marked.

”Men selv efter den planlagte reduktion vil vi stadig have mælk nok til fremtidig ekspansion – både herhjemme og på eksportmarkederne,” forsikrer Arla-direktøren.

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter