Annonce
Annonce

Den økologiske mælkeproduktion vokser både i Danmark og resten af Europa. Foto: Colourbox
2018 blev et rekordår for den økologiske mælkeproduktion
Selv om drikkemælken er kommet under pres fra plantebaserede alternativer, fortsætter Europas økologiske mælkeproduktion med at vokse, og efterspørgslen følger med.
Mens der bliver talt og skrevet meget om væksten i salget af plantebaserede alternativer til komælk, og flere mejerier seriøst overvejer at supplere tapningen af mælk med produktion af plantedrikke, viser nye tal fra Mejeriforeningen, at produktionen af økologisk mælk fortsætter med at vokse – både i Danmark og på europæisk plan.
Produktionen af økologisk mælk i Danmark nåede således sit hidtil højeste niveau i 2018, hvor indvejningen landede på 675 mio. kg. Det er 14 pct. eller 80 mio. kg mere end året før, og det er ny rekord, skriver Mejeri.dk på basis af tal fra Mejeriforeningen.
”Stigningen skyldes dels, at nogle af Arlas mælkeproducenter har lagt om til økologi, dels en højere mælkeydelse og flere malkekøer hos de eksisterende producenter,” forklarer chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Ejvind Pedersen til Mejeri.dk.
Væksten fortsætter
I år forventer han en stigning fra 675 til 700 mio. kg. Andre europæiske lande præsterede også store stigninger i produktionen af økologisk mælk. Den største stigning fandt sted i Frankrig med 32 pct. til en produktion på 869 mio. kg, mens de tyske økologer øgede produktionen med 19 pct. til 1,12 mia. kg.
I Frankrig og Tyskland udgør økologisk mælk ifølge Mejeri.dk kun 2-3 pct. af den samlede mælkeproduktion, men de danske økologer bidrager med 12 pct. af den samlede mælkeproduktion i Danmark.
Siden 2016 er antallet af økologiske
mælkeproducenter steget med 80, og pr. 1. januar 2019 var der 432 producenter i
Danmark, og ifølge Ejvind Pedersen vil de være afhængige af en fortsat fremgang
i eksporten, da der er en overproduktion af økologisk mælk i Danmark.
Mejeri.dk skriver, at der ses en stigning i forbruget i Europa i både detailhandlen og foodservice-sektoren.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.