Studie: Klimamærkning virker

Et nyt studie peger på, at klimamærkning af fødevarer kan ændre forbrugernes vaner og få dem til at vælge den klimavenligere variant.

11. januar 2019
Læsetid: 2 minutter
Bord med mange forskellige grøntsager
Foto: Colourbox

En australsk undersøgelse, som omfatter 1.000 forbrugere, viser, at de fleste har en tendens til at undervurdere udledningen af drivhusgasser fra produktionen af fødevarer. Undersøgelsen konkluderer samtidig, at det kan have en effektiv adfærdsregulerende effekt, hvis varerne bliver klimamærket, så forbrugerne har mulighed for at handle mere klimavenligt. 

Det fremgår af en undersøgelse, som er ledet af forbrugerpsykolog Adrian Camilleri fra University of Technology Sydney. 

Hun bad undersøgelsesdeltagere om at estimere mængden af drivhusgasser, der udledes ved henholdsvis at producere en portion af 19 forskellige fødevarer og ved at bruge 18 elektriske apparater i en time. Resultaterne viste, at de forsøgspersonerne undervurderede emissionerne for elektriske apparater og i endnu højere grad undervurderede udledningen fra fødevarerne. 

"Hvis du beder folk om at gætte forskellen mellem oksekødsuppes og grøntsagssuppes påvirkning af miljøet, antager de, at der ikke er megen forskel. Men oksekødsuppen skaber over 10 gange mere drivhusgas end grøntsagssuppe," siger Adrian Camilleri ifølge EurekAlert

Adrian Camilleri og hendes kolleger gav så 120 af undersøgelsens deltagere valget mellem at vælge klimamærkede supper og supper uden klimamærkning. Forsøget viste, at når forbrugerne fik oplysninger om, hvor megen drivhusgas, der blev udsendt for at producere hver dåse, valgte de ofte lavemissions-løsningen.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Nature Climate Change.