Annonce

Annonce

Portræt af Poul Pedersen, direktør på Thise Mejeri

Efter en lang karriere i front for Thise Mejeri, ser Poul Pedersen frem til at få mere tid sammen med familien. Foto: Jakob Brandt

Vagtskifte på vej hos Thise Mejeri

Efter 30 år i spidsen for det økologiske mejeri på Salling er adm. direktør Poul Pedersen klar til at slippe tøjlerne for den mejerivirksomhed, som han har været med til at forvandle fra et landsbymejeri til en milliardforretning.

Poul Pedersen, adm. direktør for Thise Mejeri, har gennem mange år været en markant figur i den økologiske mejeribranche i Danmark, men nu skriver Salling-mejeriet i en pressemeddelelse, at den 67-årige direktør planlægger at trække sig tilbage, når hans afløser er fundet.

Poul Pedersen er uddannet mejeriingeniør og fagfæller mødte det med hovedrysten og en god portion bekymring, da han i 1992 satte sig i spidsen for Thise Mejeri. For det stod bestemt ikke skrevet i kortene, at Thise Mejeri ville blive en kommerciel succes. Snarere tværtimod, skriver mejeriet.

Da Poul Pedersen tog over, havde det økologiske Thise Mejeri fire år på bagen. Det lille mejeri var spiret frem i et samarbejde mellem syv andelshavere med ild i sjælen og den daværende mejeriejer Peter E. Pedersen - Poul Pedersens far.

Mejeri med store visioner  

I mejeriets første leveår skortede det hverken på vilje eller visioner - men pengekassen var slunken, og derfor overraskede det mange i branchen, at Poul Pedersen forlod en lovende karriere i mejerimaskine- og procesvirksomheden APV Pasilac for at vende tilbage til det ”fædrene mejeri” i landsbyen Thise.

I løbet af Poul Pedersens regeringstid er Thise Mejeri vokset fra et bebygget areal på ca. 1000 m2  i 1992 til ca. 22.000 m2  i dag
I løbet af Poul Pedersens regeringstid er Thise Mejeri vokset fra et bebygget areal på ca. 1000 m2 i 1992 til ca. 22.000 m2 i dag. Foto: Thise

Men allerede efter få år fik Thise Mejeri med Poul Pedersen ved roret så meget gang i omsætning og indtjening, at der nu kunne udbetales en konkurrencedygtig mælkepris til mejeriets ejere, de økologiske landmænd, og når han stopper, afleverer han et mejeri med en årlig omsætning, der har rundet 1,2 mia. kr.

Økologi, kampgejst og ordentlighed

Overskriften for mejeriets markante udvikling har været nysgerrighed og lysten til at gå nye veje og mejeriet er især kendt for sit store sortiment af specielle mælketyper. Udviklingen er sket i overensstemmelse med Thises grundlæggende værdier: Økologi, kampgejst og ordentlighed. Værdier, som Poul Pedersen i sit lange virke på Thise Mejeri dagligt har prøvet at personificere.

”Det har bestemt ikke været en nem beslutning for mig at indstille mit virke på Thise Mejeri. Mejeriet har jo fyldt utroligt meget i mit liv, ja i hele min families liv,” siger Poul Pedersen.

Hans hustru Winnie Pedersen er administrationschef på mejeriet, mens parrets tre børn alle har lært ”arbejdets glæde” på mejeriet.

”Men når jeg tænker tilbage, fyldes jeg med glæde, stolthed og taknemmelighed over, hvad vi andelshavere og mejeriansatte i fællesskab har udrettet - og hvad vi udretter i dag,” siger Poul Pedersen.

På produktsiden er Thise bl.a. kendt for introduktionen af skyr, Græsmælk og Vesterhavsost, og brandet ‘Thise’ er i dag et anerkendt navn inden for dansk fødevareproduktion.

Poul Pedersen har gjort en kæmpeforskel, og selvom det er svært, respekterer vi, at Poul har vurderet, at tidspunktet nu er det rigtige til, at en efterfølger kan tage over.

— Arne Bisgård, formand Thise Mejeri

Stor vækst og benhård konkurrence  

En af nøglerne til mejeriets succes har været det tætte samarbejde med COOP og ikke mindst Irma-kæden.

“Vi har været med til at skrive dansk mejerihistorie i de sidste 30 år. Vi har blandt andet bidraget til at punktere myten om, at man skal være meget stor og stærk for at overleve i den benhårde konkurrence på hjemmemarkedet og på eksportmarkederne. Vi har overlevet, vi har udviklet os, og vi er vokset meget, men vi er stadigvæk en meget lille spiller på det internationale marked. Det har vi det rigtig fint med,” fortæller Poul Pedersen, som til februar får mulighed for at sige farvel til mange af mejeriets udenlandske kunder, når Thise deltager på den danske fællesstand på BioFach, som er verdens største økologimesse, hvor mejeriet har været fast inventar i mange år.

Iderigdom i verdensklasse 

“Poul Pedersen har gjort en kæmpeforskel, og selvom det er svært, respekterer vi, at Poul har vurderet, at tidspunktet nu er det rigtige til, at en efterfølger kan tage over,” siger mejeriets formand Arne Bisgård, og fortsætter:

“Poul har sammen med et stadigt stigende antal medarbejdere skabt en fantastisk økologisk foregangsvirksomhed. En indsats, som har været præget af store drømme, ukuelig optimisme, iderigdom i verdensklasse, vanvittige mål, flid, knofedt, passion, lidenskab, højt humør, sammenhold og en enestående smittende begejstring for mejeridrift, økologi og Thises rolle som ordentlig og ansvarlig virksomhed i samfundet.”

Flere artikler fra samme sektion

Har økologi en partifarve?

POLITISK KLUMME: Økologi er en sag for alle uanset partifarve. Som det også fremgik af VK-regeringens 'Grøn Vækst' i 2009, er økologi »en produktionsform, der bidrager til bedre miljø, natur og dyrevelfærd og vækst i landbruget«.

26-01-2023 4 minutter Klumme

Gift kan ikke gradbøjes

FORPERSONENS ORD: Økologien er under angreb, fordi de stoffer, vi i årevis benhårdt har arbejdet for ikke skulle indgå i foder til dyr eller mad til mennesker, har sneget sig ind via foderet.

26-01-2023 4 minutter Leder

Landbruget - ikke åerne - skal klimasikres

DEBAT: De oversvømmede marker er i høj grad et problem skabt af landbruget selv i form af et stort CO2-udslip fra et kæmpeforbrug af fossilt brændstof samt ødelæggelse af agerjordernes evne til at optage og lagre både CO2 og vand.

26-01-2023 3 minutter Debat