Landbrugsstyrelsen: Vi arbejder på at gøre it-systemet mere stabilt
Landbrugsstyrelsen forstår kritikken af Tast Selv-systemet, men opfordrer landmændene og konsulenterne til at have forståelse for, at det tager lidt længere tid at løse it-problemerne under corona-krisen.

Landbrugskonsulenternes tålmodighed med Landbrugsstyrelsens Tast Selv-service er temmelig tyndslidt i øjeblikket. De seneste dage har flere konsulenter luftet deres frustrationer over, at den it-platform, som de skal bruge, når de søger støtte til landmændene, har været nede i længere perioder.
Louise Piester, vicedirektør i Landbrugsstyrelsen, erkender, at situationen ikke er tilfredsstillende, men hun oplyser, at der bliver arbejdet på at skabe et mere stabilt it-system.
Indtil fejlene er helt elimineret, håber hun, at branchen har forståelse for, at styrelsen i øjeblikket er ekstra udfordret af corona-krisen, da de folk, som skal løse problemerne, arbejder hjemmefra.
”Vi arbejder hele tiden for at gøre vores it-systemer endnu bedre og mere stabile. Til ansøgningsrunden i år har vi blandt andet ekstra serverkapacitet og afskaffet ’først-til-mølle’, så konsulenterne og landmænd kunne søge over hele ansøgningsperioden,” siger Louise Piester.
Hun oplyser, at det i den første halvanden måned af ansøgningsrunden kun var lidt over 17 timer, hvor det ikke var muligt at tilgå ansøgningsskemaet.
”Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at vi ikke har kunnet fortsætte de gode takter i den her uge, men jeg vil gerne forsikre om, at vi har fuldt fokus på at sikre så stabilt et it-system som muligt. Jeg forstår godt, at konsulenter og landmænd ikke er tilfredse med vores it-system den seneste uge, hvor vi desværre har oplevet mange store fejl, som har taget tid at rette. Vi har altid fokus på at forsøge at rette fejlene så hurtigt som muligt, men vi – og vores tre leverandører – er desværre påvirket af at arbejde hjemmefra. Vi alle må være lidt ekstra tålmodige i den her tid,” siger Louise Piester.