To dagligvareaktører målretter kursen mod en mere plantebaseret fremtid

Lidl Danmark og Wolt Market går foran og sætter konkrete mål for andelen af planteproteiner i sortimentet.

01. oktober 2025
Læsetid: 3 minutter
Lidls grøntafdeling.
Både Lidl Danmark og online-supermarkedet Wolt Market vil fremover systematisk registrere og følge udviklingen i proteinsammensætningen i deres salg. PR-foto: Lidl

For første gang i Danmark opstiller to dagligvarekæder konkrete mål for planteproteiner i sortimentet, oplyser de to parter i en pressemeddelelse fra Dansk Vegetarisk Forening.

Wolt, der er Wolt Markets moderselskab, har sat mål om at reducere egne CO₂-udledninger med 50 pct. i 2028 fra baseline 2021 og nå nettonul i 2040.

”At måle og følge udviklingen i vores proteinmix er et vigtigt skridt i vores arbejde med en større andel plantebaserede proteiner. Ved at tracke proteinmixet med The Protein Tracker får vi indsigt, der gør os i stand til at sætte mål, forstå nuværende status og træffe beslutninger på baggrund af konkrete data,” siger kategorichef Martin Rouchmann, Wolt Market.

Som det første online supermarked i Danmark bruger Wolt Market værktøjet The Protein Tracker. Det er udviklet af Green Protein Alliance og ProVeg International. Det anvendes allerede i Holland af kæder som Albert Heijn og Jumbo.

Strategi forfølger forbrugernes ønsker

Lidl Danmark arbejder ud fra en international proteinstrategi, hvor målet er at øge andelen af plantebaserede alternativer i sortimentet. Konkret skal plantebaserede alternativer til kød stige fra 12 til 20 pct. og for mejeriprodukter fra 5 til 10 pct. frem mod 2030, med 2022 som baseline. 

Lidl måler udviklingen gennem Verdensnaturfondens (WWF) metode og tester løbende nye kampagner og initiativer i samarbejde med forskere fra Copenhagen Business School.

“Vi kan se, at forbrugerne i stigende grad efterspørger plantebaserede alternativer, og med vores proteinstrategi ønsker vi at gøre det nemt og tilgængeligt at vælge disse produkter i hverdagen. Vores mål om at øge andelen af plantebaserede alternativer er både en vigtig del af vores samlede strategi og et udtryk for, at vi som dagligvarekæde prioriterer at udvikle sortimentet i en tydelig retning,” siger Maibritt Braukmann, der er manager i CSR indkøb, Lidl Danmark.

Det kan inspirere andre

Dansk Vegetarisk Forening hilser initiativerne velkommen og håber, at andre kæder vil følge det gode eksempel.

“Det er første gang, at vi ser danske supermarkeder sætte mål for planteproteiner. Det sender et vigtigt signal til hele branchen om, at gennemsigtighed og ansvar er vejen frem, og vi håber, at flere vil følge efter,” siger Marie Luja Rasmussen, der er markedskonsulent i Dansk Vegetarisk Forening.