Annonce
Annonce
Selv om prisspændet mellem flere økolgiske og konventionelle fødevarer er blevet mindre, faldt mængden af de svenske dagligvarekæders økologisalg ifølge Svenskt Ekoindex i 2. kvartal med 5-10 pct. Arkivfoto: Jakob Brandt
Svensk økologi mister momentum trods faldende prisgab til de konventionelle varer
I en tid med store prisstigninger på økologisk foder og gødning sikrer en høj grad af selvforsyning, at de svenske økologer er bedre til at holde snor i priserne end deres konventionelle kolleger, men ny rapport viser, at det ikke er nok til at undgå et stort fald i mængden af solgte øko-varer.
Det er ikke kun i Danmark, at priserne på økologiske fødevarer stiger. Det er en global tendens, som også har ramt Sverige, som er Danmarks næstvigtigste eksportmarked for økologiske fødevarer. Men på den anden side af Øresund har de svenske økologer formået at holde priserne mere i ro end deres konventionelle kolleger under den voldsomme fødevareinflation, som fulgte i kølvandet på Ruslands krig mod Ukraine.
Det fremgår af den seneste kvartalsrapport fra Svenskt Ekoindex, som udgives af Ekologiska Lantbrukarna, og den svenske organisation peger på flere årsager til, at prisspændet mellem konventionelle og økologiske fødevarer er blevet mindre.
”Økologiske landmænd producerer i højere grad selv foder til gårdens dyr og sprøjter ikke med kemiske sprøjtemidler, der forstyrrer naturen og truer grundvandet. De er simpelthen lidt mere selvforsynende, hvilket gør, at de fleste er mindre påvirket af prisstigninger på importeret foder og kunstgødning,” forklarer Ida Lind, som er ekspert i markedsudvikling og bæredygtighed hos Ekologiska Lantbrukarna.
Endnu et dystert kvartal for økologien
Ifølge Svenskt Ekoindex steg Sveriges samlede detailsalg af fødevarer i 2. kvartal med 5 pct. Det er en vækst, som primært skyldes prisstigninger, og ifølge rapporten dækker salgstallene formentlig over et minimalt fald i mængden af konventionelle fødevarer, mens faldet i detailsalget af økologiske varer målt i mængde kan nærme sig hele ti pct.
Svensk Økoindeks er baseret på data fra Nielsen, GfK og SCB, som er Sveriges officielle statistik og ifølge Ekologiska Lantbrukarna er de nye salgstal ikke ligefrem munter læsning for de økologiske producenter. I indledningen til kvartalsrapporten for 2. kvartal karakteriserer organisationen således kvartalet som ”endnu et dystert kvartal for de økologiske fødevarer i dagligvarehandlen”.
Dermed sigter rapportens forfattere til, at den økologiske andel af den samlede svenske dagligvareomsætning på tredje år fortsætter med at falde. Den tendens forstærkes af de seneste måneders markante prisstigninger på konventionelle fødevarer, som har løftet værdien af det konventionelle fødevaresalg med 5,4 pct. i 2. kvartal, mens det økologiske salg trods visse prisstigninger faldt med 1,5 pct. i forhold til samme kvartal i 2021.
Hakket oksekød, havregryn, hvedemel og smør er eksempler på produkter, hvor merprisen for økologi i butikkerne er faldet i løbet af andet kvartal i år. For nogle andre produkter, såsom kylling og hakket svinekød, er merprisen dog steget en smule.
Men selv om prisgabet mellem økologiske og konventionelle varer i flere tilfælde er blevet mindre, viser tallene for detailomsætningen, at mængden af solgte økologiske fødevarer faldt markant i det seneste kvartal - sandsynligvis et sted mellem 5 og 10 pct., fremgår det af rapporten, som forudser, at økologiprocenten i Sverige i indeværende år vil dale til 6,5 pct. mod 7 pct. i 2021.
Dermed er den svenske økologiandel kun halvt så høj som den danske.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.