Annonce
Annonce
Sofari har plads til flere værtsgårde
Forbrugereventet Sofari efterlyser flere økologiske griseproducenter, som har lyst til at åbne gården for gæster den 18. maj.

Sofari er en unik mulighed for at komme helt tæt på de økologiske grise og blive kogere på, hvad det er de konventionelle grise går glip af, når det gælder dyrevelfærd. Foto Jesper Truelsen
Hvis salget af økologisk grisekød skal fortsætte med at vokse, er det nødvendigt, at de danske forbrugere bliver klogere på økologien og hvilken positiv effekt det har for dyrevelfærden, når de vælger at købe Ø-mærket kød.
Det mest virkningsfulde er at se det med egne øjne, og selv om der stadig er to måneder til det landsdækkende forbrugerevent, har de første landmænd allerede sagt ja til at åbne deres landbrug for gæster. Men ifølge Hanne Børsch, chefkonsulent for økologi i Landbrug & Fødevarer, kan der sagtens være endnu flere på holdet.
”Økologien kommer med en merpris for forbrugerne, og forskellen kan være svær at se i køledisken, men når man har set, hvordan dyrene lever, den ekstra plads de har, og det ekstra arbejde landmanden gør, giver det mening. Folk bliver altid bjergtaget over de økologiske grises liv, og det er helt hovedpointen med Sofari,” siger Hanne Børsch i det seneste nyhedsbrev fra Friland A/S, som er Danish Crowns økologiske datterselskab.
Sofari-værterne kan selv tilrettelægge, hvordan de afvikler dagen enten med guidede rundture eller en rute, som gæsterne kan gå, og Hanne Børsch oplyser, at sekretariatet bag Sofari sørger for at skabe synlighed om eventet i pressen og på sociale medier.
For at gøre det så let som muligt at være Sofari-vært tilbyder sekretariatet desuden materialer, som formidler viden om økologi og øko-grisens kvaliteter til både børn og voksne.
Et af årets vigtigste arrangementer
Thomas Bertram er økologisk griseproducent, og som Sofari-vært har han gennem flere år været glad for at kunne invitere danskerne ind på sin gård, hvor han kommer i tæt dialog med de danske forbrugere.
”Sofari giver muligheden for at vise, hvad man gør, og hvad man står for som økolog. Forbrugerne køber ikke kun kødet, men også den ekstra dyrevelfærd, og den skal de opleve, og i bund og grund er det jo en luksus, at de vil komme til os og høre mere om økologien på vores hjemmebane,” siger Thomas Bertram og fortsætter:
”Folk kommer for at få en god oplevelse med et positivt sind, så man skal ikke være så bekymret for at vise sin gård frem. Vi kan sagtens give dem en god oplevelse, der får smilene frem hos børnene og giver en masse glade mennesker.”
Ifølge Maria Bast, marketing manager i Friland, giver Sofari-eventet en unik mulighed for at inspirere og overbevise danskerne om at vælge økologisk kød, når de skal købe ind i supermarkederne eller online.
”Vi er meget stolte over, at mange af vores leverandører åbner deres landbrug for danskerne. Vi ser Sofari som et af årets vigtigste arrangementer, hvor vi netop har mulighed for at klæde forbrugeren på til at vælge økologien," siger Maria Bast.
Du kan læse mere om din mulighed for at besøge de økologiske grise på Sofari.dk
Flere artikler fra samme sektion
Otte ud af Danmarks ti mest bæredygtige brands er økologiske
Ny analyse fra Sustainable Brand Index viser, at de danske forbrugere i høj grad sætter lighedstegn mellem økologi og bæredygtighed.
Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres
Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.
Kulinarisk iværksætter vinder Økoprisen 2025
Ildsjælen og kokken Mads Herskind blev fredag hyldet med Økoprisen 2025 for sit engagerede arbejde med at promovere økologien over for både de professionelle køkkener og familien Danmark.