Smørbar eksportsucces og økologi er nøglerne til rekordresultat hos Naturli' Foods

Mens udenlandske konkurrenter har tabt milliarder af kroner på deres plantesatsninger, beviser jyske Naturli’ med et nyt rekordresultat, at det er muligt at gøre plantebaserede fødevarer til en god forretning.

14. maj 2025
Læsetid: 4 minutter
Naturli's plantedrikker står stablet på række
Plantedrikke fylder meget i sortimentet hos Naturli', men på de vigtigste eksportmarkeder er det et andet produkt, der driver væksten. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Salget af plantebaserede fødevarer hos storsatsende udenlandske producenter som svenske Oatly, amerikanske Beyond Meat og Nestlé har langt fra udviklet sig til det plantebaserede eventyr, som de håbede på. Men i Danmark og på de nære eksportmarkeder har jyske Naturli’ Foods A/S gennem 25 år stille og roligt skrevet sin egen succeshistorie.

Siden selskabet blev grundlagt i 2000 har Naturli’ Foods altid tjent penge og tirsdag kunne selskabet præsentere et nyt positivt kapitel i fortællingen om den plantebaserede virksomhed, som er ejet af margarine- og planteproduktsselskabet Dragsbæk A/S med hovedsæde i Thisted.

Det skete i form af årsregnskabet for 2024, som gav et rekordoverskud på 17,9 mio. kr. efter skat.  Det er en vækst på 6,6 mio. kr. i forhold til året før, men ifølge direktør Henrik Lund kommer de positive resultater ikke af ingenting.

”Det har krævet hårdt arbejde og væksten kan primært tilskrives øget eksport af økologisk smørbar til England og Tyskland, hvor vi mig bekendt er de eneste på markedet med en økologisk variant af plantebaserede alternativer til smørbare produkter,” siger Henrik Lund, som i høj grad tilskriver Organic Spreadable en stor del af æren for væksten hos Naturli’, som ikke oplyser tal for omsætningen.

Fornyet fokus på økologi

”Økologien skaber en god vækstplatform for os, og vi er først lige startet,” siger Henrik Lund, og fortsætter:

”Vi har fået et fornyet fokus på økologien, som vi tror bliver fremtiden.”

Det begrunder direktøren med de mange fordele, der følger med økologien i form af større biodiversitet og renere natur og drikkevand, som er fri for pesticidrester.

Nytænkning er også blevet et særdeles vigtigt fokus hos ejerne fra Dragsbæk A/S, der håber på at bygge videre med succesen fra blandt andet Naturli’-brandet og ramme ind i kundernes nye forbrugsvaner. 

”Vi investerer i at producere varer, der er mere tilpasset til det billede, der er i dag. Det er væk fra standardmargariner og nærmere de produkter, som kunderne efterspørger i dag,” siger Christian Munk, adm. direktør for Dragsbæk, til Fødevarewatch i en kommentar til Dragsbæks regnskab.

Smørbar eksportsucces 

Efter Henrik Lunds vurdering lukrerer Naturli’ på, at selskabet kom først med en økologisk udgave af plantebaserede alternativer til smør på de vigtigste nære eksportmarkeder.

Det har givet Naturli en førerposition på nogle af Danmarks vigtigste markeder for økologi, og det har sikret Organic Spreadable adgang til store udenlandske kæder.

”Tyskland har længe været et stort marked for Naturli’, hvor vi bl.a. leverer til Lidl, og i England er vi kommet ind hos Tesco,” siger direktøren, som også ser gode muligheder for at øge eksporten til de nordiske lande.

Suveræn markedsleder

Hjemmemarkedet er dog stadig en vigtig base for Naturli’, som efterhånden har udviklet et stort sortiment af plantebaserede varer og er suveræn markedsleder, når det gælder plantebaserede alternativer til animalske mejeriprodukter i Danmark. Hvert år kommer der nye produkter til.

”I denne uge har vi lige lanceret en ny økologisk smøreost på 125 g i Rema 1000, der sælger den for 12 kr., og der er flere nye produkter på vej,” siger Henrik Lund, som oplyser, at Thy-virksomheden løbende har sørget for at investere en stor del af indtjeningen i innovation og vækst, som gør det muligt at forsvare positionen i markedet.

”Det sikrer, at vi nu har penge til at investere i flere maskiner, der kan producere nye økologiske produkter til den fortsatte eksportvækst,” siger direktøren som forventer at indeværende år vil give et positivt resultat før skat i niveauet 20-25 mio. kr.