Annonce
Annonce
Arla introducerede Jörd-serien i 2020, men salget har ikke levet op til forventningerne, og derfor vælger mejeriselskabet nu at skære i sortimentet i både ind- og udland. Foto: Moment Studio
Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke
Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.
Hovedparten af Arlas sortiment af plantebaserede drikkevarer forsvinder fra detailhandlen, da salget ikke har udviklet sig som ventet. Fremover vil der derfor kun være to varianter tilbage i dansk dagligvarehandel og tendensen går i samme retning på Arlas udenlandske markeder. Det fremgår af en artikel i Jyllands-Posten.
Et kig i regnskaberne for Jörd International viser samtidig, at selskabet gennem de seneste fire år har tabt ca. 200 mio. kr.
”Vi må erkende, at salget ikke har udviklet sig, som vi havde ventet og håbet. I Danmark har både vores salg af plantedrikke og totalmarkedet for plantedrikke været nogenlunde stabilt i 2024. Salget er dermed stadig på et meget lavt niveau, og vi havde ventet betydelig vækst,” siger Henrik Lilballe Hansen, direktør for Arla Danmark til mediet.
Fremover vil Arla derfor kun tilbyde en enkelt havredrik og en såkaldt baristavariant, skriver Jyllands-Posten, som oplyser, at selskabet planlægger lignende tiltag på markederne i Storbritannien, Holland, Sverige og Finland. Fremover vil Arla satse mere på foodservicemarkedet.
Ifølge Danmarks Statistik toppede detailsalget af økologiske plantedrikke i 2020 med en omsætning på 234 mio. kr. Det år blev der solgt 17,1 mio. tons. I 2023 var volumen skrumpet til 15,8 mio. tons. Det svarer til et fald på otte pct. Målt i værdi udgjorde faldet dog kun to pct., og ifølge Henrik Lund, direktør for Naturli', er salget er vokset i 2024.
Arlas beslutning om at slække fokus på de plantebaserede drikkevarer kommer dog ikke som en stor overraskelse, fortæller direktøren til FødevareWatch. Ifølge tal fra markedsanalyseselskabet NielsenIQ er Naturli’ markedsleder med en andel på ca. 50 pct. i Danmark, mens Arla kun havde ca. 2 pct. af markedet for plantedrikke, og dermed får Arlas exit ikke den store betydning, vurderer Henrik Lund.
”Vi troede faktisk, de havde meldt sig ud af det her planteeventyr i et års tid. Vi er ikke stødt på dem længe, så det er egentlig ikke nogen overraskelse. Vi ville ikke få lov til at brænde 200 mio. kr. af,” siger Henrik Lund til mediet.
Både Naturli’ og Dryk melder ifølge mediet om et voksende salg af plantedrikke i 2024.
Flere artikler fra samme sektion
Pesticidrester kan smages, siger professionel supersmager, som arbejder på ny havredrik
Lisbeth Ankersen er professionel supersmager og har lige nu til opgave at finde den perfekte havre til en ny produktion af havremælk. De små nuancer tæller med, når hun smager på ingredienser - hun kan sågar smage, om der er brugt kemikalier på markerne, fortæller hun.
Godsejer ser spændende perspektiver i partnerskabet med Salling Group
Ditlev von Lüttichau, som ejer Tjele Gods, ser frem til samarbejdet med landets største dagligvarekoncern, som er parat til at markedsføre flere forskellige produkter, der er baseret på råvarer fra det jyske gods.
Nordjysk sommerland vil have øko-fritter i gryden, men det har været svært at finde nok
Fårup Sommerlands seks sæsonåbne spisesteder har nu Det Økologiske Spisemærke, men det har været en udfordring at få nok økologiske pommes frites. I 2025-sæsonen tager parken næste skridt og udfordrer markedet for is.