Annonce
Annonce
Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke
Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.

Arla introducerede Jörd-serien i 2020, men salget har ikke levet op til forventningerne, og derfor vælger mejeriselskabet nu at skære i sortimentet i både ind- og udland. Foto: Moment Studio
Hovedparten af Arlas sortiment af plantebaserede drikkevarer forsvinder fra detailhandlen, da salget ikke har udviklet sig som ventet. Fremover vil der derfor kun være to varianter tilbage i dansk dagligvarehandel og tendensen går i samme retning på Arlas udenlandske markeder. Det fremgår af en artikel i Jyllands-Posten.
Et kig i regnskaberne for Jörd International viser samtidig, at selskabet gennem de seneste fire år har tabt ca. 200 mio. kr.
”Vi må erkende, at salget ikke har udviklet sig, som vi havde ventet og håbet. I Danmark har både vores salg af plantedrikke og totalmarkedet for plantedrikke været nogenlunde stabilt i 2024. Salget er dermed stadig på et meget lavt niveau, og vi havde ventet betydelig vækst,” siger Henrik Lilballe Hansen, direktør for Arla Danmark til mediet.
Fremover vil Arla derfor kun tilbyde en enkelt havredrik og en såkaldt baristavariant, skriver Jyllands-Posten, som oplyser, at selskabet planlægger lignende tiltag på markederne i Storbritannien, Holland, Sverige og Finland. Fremover vil Arla satse mere på foodservicemarkedet.
Ifølge Danmarks Statistik toppede detailsalget af økologiske plantedrikke i 2020 med en omsætning på 234 mio. kr. Det år blev der solgt 17,1 mio. tons. I 2023 var volumen skrumpet til 15,8 mio. tons. Det svarer til et fald på otte pct. Målt i værdi udgjorde faldet dog kun to pct., og ifølge Henrik Lund, direktør for Naturli', er salget er vokset i 2024.
Arlas beslutning om at slække fokus på de plantebaserede drikkevarer kommer dog ikke som en stor overraskelse, fortæller direktøren til FødevareWatch. Ifølge tal fra markedsanalyseselskabet NielsenIQ er Naturli’ markedsleder med en andel på ca. 50 pct. i Danmark, mens Arla kun havde ca. 2 pct. af markedet for plantedrikke, og dermed får Arlas exit ikke den store betydning, vurderer Henrik Lund.
”Vi troede faktisk, de havde meldt sig ud af det her planteeventyr i et års tid. Vi er ikke stødt på dem længe, så det er egentlig ikke nogen overraskelse. Vi ville ikke få lov til at brænde 200 mio. kr. af,” siger Henrik Lund til mediet.
Både Naturli’ og Dryk melder ifølge mediet om et voksende salg af plantedrikke i 2024.
Flere artikler fra samme sektion
De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine
Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.
Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter
Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.
Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere
Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.